Відгук громадськості

Захід

2.3.2.2.3. Забезпечення збільшення частки проведених заходів пост-митного контролю серед інших здійснених заходів митного контролю з урахуванням статистичних даних, оприлюднених на виконання завдання, зазначеного у підпункті 2.3.2.2.2

Статус заходу:

Виконано

Фактична дата виконання:

31.03.2025

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.3.2.2. Запроваджено переважне адміністрування митних платежів за результатами пост-аудит контролю

Вирішення Проблеми:

2.3.2. Непрозорість підходів у класифікації товарів, визначенні їх митної вартості та призначенні перевірок

Строки виконання:

01.03.2023 - 31.03.2025

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Державна митна служба України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

частка заходів пост-митного контролю порівняно з іншими формами контролю щороку збільшується

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Прийняття Держмитслужбою наказів від 22.12.2023 № 979 «Про внесення змін до наказів Держмитслужби від 21.08.2023 № 411 та від 12.10.2023 № 608» та від 26.03.2024 № 397 «Про внесення змін до наказів Держмитслужби від 21.08.2023 № 411 та від 12.10.2023 № 608», якими строки реалізації Пілотного проекту продовжено до кінця 2024 року, а дію пілотного проекту поширено на всі митниці, що здійснюють митне оформлення товарів, забезпечило збільшення частки проведених заходів пост-митного контролю серед інших здійснених заходів митного контролю.

З метою забезпечення збільшення частки проведених заходів пост-митного контролю серед інших здійснених заходів митного контролю Держмитслужбою здійснюється:

• формування бази даних відомостей для оцінки ризиків під час здійснення митного контролю та після випуску товарів з метою її використання при відборі об’єктів контролю;

• впровадження інструменту оцінки суб’єктів та окремих зовнішньоекономічних операцій, шляхом використанням інтелектуального аналізу даних;

• доопрацювання діючого програмного забезпечення, що використовується митними органами для фіксації заходів митного контролю після випуску товарів, в рамках реалізації вимог Закону України від 22 серпня 2024 року № 3926-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу» набуття чинності якого відбудеться 19.04.2025 року

Слід зазначити, що відповідно до норм статті 337-1 Митного кодексу України результати пост-митного контролю враховуються системою управління ризиками, що застосовується митними органами, та під час планування і проведення документальних перевірок.

Водночас Верховною радою України прийнято Закон України від 20.03.2024 № 3613-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного контролю та митного оформлення окремих категорій товарів», з 01 травня 2024 року поновлено проведення документальних перевірок дотримання законодавства України з питань митної справи з урахуванням обмежень, які будуть діяти до припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX. Набрання чинності даним законом дозволить митним органам реалізувати в повному обсязі всі форми митного контролю, визначені Митним кодексом України з метою забезпечення дотримання законодавства з митної справи та наповнення державного бюджету.

Підготовлено пропозиції та розглядається можливість доповнення переліку індикаторів ризику, які можуть використовуватись посадовими особами митних органів для обрання форм та обсягів митного контролю на підставі результатів застосування системи управління ризиками, додатковими індикаторами ризику, використання яких надасть можливість здійснювати вибір об’єкта пост-митного контролю.

Представники Держмитслужби взяли участь у розробці проєкту Закону України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу», прийнятого 22 серпня 2024 року та зареєстрованого за № 3926-IX, який, зокрема, врегульовує питання здійснення пост-митного контролю та передбачає здійснення пост-митного контролю шляхом проведення доперевірочного аналізу митних декларацій, митне оформлення яких завершено, та документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи.

Крім того, з огляду на надану довідку Держмитслужби у межах «внутрішньої частини» інформаційної системи моніторингу (див. ключові джерела заходу) можна стверджувати, що частка заходів пост-митного контролю порівняно з іншими формами контролю щороку збільшується. Так, згідно з наданою інформацією, у порівнянні із загальною кількістю оформлених митних декларацій (оподаткований імпорт), частка митних декларацій, по яких проведено пост-митний контроль за звітні періоди становить у 2023 році – 0,05%, у 2024 – 0,13%, а з 01.01.2025 по 18.04.2025 – 0,18%.

Враховуючи щорічне збільшення частки заходів пост-митного контролю порівняно з іншими формами контролю, даний захід є виконаним.

Водночас зауважимо, що статистична інформація, яка дала змогу визначити частку проведених заходів пост-митного контролю серед інших здійснених заходів митного має бути також публічно оприлюднена Держмитслужбою на виконання заходу 2.3.2.2.2 ДАП.

Результати моніторингу (щоквартально):

15.05.2025:
Захід виконано вчасно і повністю
06.02.2025:
Прогрес виконання заходу наявний
07.11.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
13.08.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
14.05.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
14.02.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
15.11.2023:
Прогрес виконання заходу наявний
11.08.2023:
Виконання заходу розпочато вчасно

Ключові джерела оцінки:

1. Держмитслужба: захід 2.3.2.2.3

Додаткові джерела інформації: