Захід
2.4.1.5.7. Підготовка правової основи для забезпечення можливості дострокового розірвання контрактів з керівниками, що здійснюють повноваження виконавчого органу одноособово, або членами колегіального виконавчого органу, підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу у разі грубих порушень вимог антикорупційного законодавства або правил етики такими особами
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
19.08.2024
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.4.1.5. Запроваджено стандарти корпоративного управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу (зокрема, встановлено право дострокового розірвання контракту з менеджментом у разі порушення ним норм антикорупційного законодавства або правил етичної поведінки)
Вирішення Проблеми:
2.4.1. Існуюча модель управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки є неефективною, наслідком чого є збитки та корупція
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Національне агентство з питань запобігання корупції
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
правову основу підготовлено
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Мінекономіки повідомило про розробку проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р. № 597” (далі – проект постанови), яким передбачається викласти у новій редакції Типову форму контракту з керівником державного унітарного підприємства.
Узгоджений проект постанови подано в установленому порядку на розгляд Уряду листом від 05.02.2024 № 3211-03/9199-01.
Типовою формою контракту, яку пропонується затвердити проектом постанови, передбачається віднести до зобов’язань керівника державного унітарного підприємства, зокрема:
- забезпечувати регулярну, але не рідше ніж один раз на два роки, оцінку корупційних ризиків у діяльності підприємства;
- забезпечувати розробку та вжиття передбачених законодавством та антикорупційною програмою підприємства заходів для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи;
- впроваджувати стандарти запобігання корупції у діяльності підприємства та забезпечувати гарантії незалежності антикорупційного уповноваженого.
При цьому, Типовою формою контракту передбачається, що орган управління звільняє Керівника у разі закінчення строку дії контракту або достроково за ініціативою Керівника, а також у випадку порушень законодавства та умов цього контракту.
Контракт може бути припинений у встановленому законодавством порядку до закінчення строку його дії, а Керівник може бути звільнений з посади у разі прийняття органом управління, у тому числі за пропозицією місцевого органу державної виконавчої влади, рішення про припинення його повноважень у разі, зокрема, одноразового грубого порушення Керівником законодавства, невиконання, неналежного виконання обов'язків, передбачених цим контрактом, що призвело до негативних наслідків для підприємства; вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.
За результатами розгляду проекту постанови на засіданні Урядового комітету з питань економічної, фінансової і правової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості та правоохоронної діяльності 28.03.2024 Мінекономіки встановлено завдання опрацювати питання законодавчого врегулювання повноважень щодо затвердження типової форми контракту з керівником державного унітарного підприємства та за результатами подати Кабінетові Міністрів відповідні пропозиції.
На виконання зазначеного рішення Мінекономіки розробило проект Закону України “Про внесення зміни до статті 5 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” (далі – проект Закону), яким пропонується шляхом доповнення частини другої статті 5 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” встановити, що здійснюючи управління об’єктами державної власності, Кабінет Міністрів України затверджує типову форму контракту з керівником державного унітарного підприємства.
Проект Закону погоджено без зауважень заінтересованими органами (Мін’юстом, Мінфіном, Мінцифри та Фондом державного майна) і в установленому порядку подано на розгляд Кабінету Міністрів України листом Мінекономіки від 10.06.2024 № 3211-03/42270-01.
Проект Закону схвалено Кабінетом Міністрів України та подано до Верховної Ради України (зареєстровано у Верховній Раді України 19.08.2024, реєстр. № 11494). Ураховуючи викладене, після прийняття Верховною Радою України зазначеного законопроекту Мінекономіки буде невідкладно вжито заходів для забезпечення підготовки та подання в установленому порядку на розгляд Уряду проекту постанови про затвердження типової форми контракту з керівником державного унітарного підприємства та керівником виконавчого органу господарського товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій (часток) належать державі.
Крім цього, з огляду на розроблений проект постанови та закону, відповідні зміни стосуються саме контракту з керівниками державних унітарних підприємств. Натомість зміст заходу 2.4.1.5.7 передбачає підготовку правової основи для забезпечення можливості дострокового розірвання контрактів з керівниками, що здійснюють повноваження виконавчого органу одноособово, або членами колегіального виконавчого органу, підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу у разі грубих порушень вимог антикорупційного законодавства або правил етики такими особами. Тобто змістом заходу охоплюються не лише керівники державних унітарних підприємств, але й господарських товариств, у статутному капіталі яких наявна частка держави.