Захід
2.4.3.1.1.
Підготовка та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким удосконалено функціонування Єдиного реєстру об’єктів державної власності та передбачено створення на основі відповідного реєстру інформаційного ресурсу для оприлюднення інформації щодо підприємств державної та комунальної форми власності, зокрема:
1) визначено механізм взаємодії між учасниками формування Єдиного реєстру об’єктів державної власності;
2) визначено чіткий порядок періодичного подання інформації суб’єктами управління до Єдиного реєстру об’єктів державної власності, а також порядок подання ними інформації у разі змін щодо об’єктів державної власності;
3) передбачено обов’язкове щорічне оприлюднення агрегованих звітів принаймні щодо 100 найбільших підприємств державної форми власності;
4) визначено обсяг оприлюднення інформації про діяльність підприємств державної форми власності відповідно до Керівних принципів ОЕСР щодо корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності;
5) визначено критерії, за якими централізоване подання інформації до інформаційного ресурсу для оприлюднення інформації щодо підприємств державної та комунальної форми власності є обов’язковим для підприємств комунальної форми власності;
6) визначено обсяг оприлюднення інформації про діяльність підприємств комунальної форми власності з урахуванням Керівних принципів ОЕСР щодо корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності;
7) передбачено оприлюднення інформації про отриману державну допомогу підприємствами державної форми власності та підприємствами комунальної форми власності;
8) запроваджено ефективні, пропорційні та стримувальні санкції за недотримання вимог щодо подання та оприлюднення визначеної законом інформації про діяльність підприємств державної та комунальної форми власності, неповноту, недостовірність такої інформації, недотримання вимог щодо формату її подання та оприлюднення
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
30.05.2023
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.4.3.1. На основі Єдиного реєстру об’єктів державної власності створено та наповнено інформацією реєстр державних та комунальних унітарних підприємств, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких понад 50 відсотків акцій (часток) належать державі або територіальній громаді, з обов’язковим оприлюдненням інформації про діяльність таких юридичних осіб відповідно до міжнародних стандартів, зокрема про отриману державну допомогу
Вирішення Проблеми:
2.4.3. Недостатній обсяг публічно доступної інформації про суб’єктів господарювання, в яких держава має частку власності, істотно знижує прозорість їх діяльності, ускладнює громадський контроль та сприяє корупції
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Міністерство цифрової трансформації України
Міністерство фінансів України
Міністерство юстиції України
Державна служба статистики України
Антимонопольний комітет України
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
Міністерство розвитку громад та територій України
Міністерство економіки України
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект закону подано до Верховної Ради України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Фондом державного майна України повідомлено, що 30.05.2023 Парламентом ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації діяльності Фонду державного майна України, вдосконалення управління державним майном та підвищення ефективності санкційної політики» (№3137-ІХ), який спрямований на вдосконалення взаємодії із суб’єктами управління для формування та ведення Єдиного реєстру об’єктів державної власності. Відповідний Закон набув чинності 22.06.2023.
Зокрема, положеннями ухваленого Закону № 3137-ІХ визначено коло учасників формування Єдиного реєстру об’єктів державної власності (далі – Реєстр), у тому числі запровадження інформаційної взаємодії між інформаційними ресурсами, держателями яких є інші органи державної влади, а також визначено суб’єктів подання держателю Реєстру інформації, необхідної для його ведення. Відповідно до положень ухваленого Закону внесені зміни до статті 12 Закону України «Про управління об’єктами державної власності», зокрема спрямовані на:
1) визначення ФДМУ держателем Реєстру, який забезпечує його ведення та формування;
2) вдосконалення взаємодії ФДМУ із суб’єктами управління для формування та ведення Реєстру, зокрема запровадження інформаційної взаємодії між інформаційними ресурсами, держателями яких є інші органи державної влади;
3) надання доступу до даних Реєстру, у тому числі шляхом їх оприлюднення;
4) визначення, що інформація з Реєстру надається відповідно до порядку та умов надання інформації з Реєстру, затверджених ФДМУ.
Однак положення ухваленого Закону не в повній мірі покривають зміст законопроекту, розробка та подання Кабінету Міністрів України якого передбачається відповідним заходом ДАП.
Разом з тим, щодо підпунктів 1-7 заходу 2.4.3.1.1 Фондом державного майна України поінформовано, що механізм взаємодії між учасниками формування Реєстру, порядок подання інформації, порядок структура, строки та умови оприлюднення інформації будуть визначатися підзаконними нормативно-правовими актами, а також угодами (договорами) про обмін інформацією та відповідну взаємодію та відповідні положення будуть реалізовуватися в межах заходів 2.4.3.1.6. з урахуванням підпунктів 2.4.3.1.7 – 2.4.3.1.10.
Так, зокрема ФДМУ розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2004 р. № 467 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», положення якого передбачають визначені цим пунктом завдання.
Відповідний проект постанови Кабінет Міністрів України містить положення щодо:
1) механізму взаємодії між учасниками формування Єдиного реєстру об’єктів державної власності, у тому числі шляхом інформаційної взаємодії, на єдиних методологічних засадах;
2) порядку подання інформації та змін до неї суб’єктами управління до Єдиного реєстру об’єктів державної власності, у тому числі із визначенням строків та форм подання;
3) визначення кола користувачів Реєстру для доступу до його даних, у тому числі які оприлюднюються; порядку, строків, структури даних оприлюднення інформації, зокрема через вебсайт Реєстру, а також вебпортал щодо суб’єктів господарювання, призначений для формування, оброблення, зберігання, захисту та оприлюднення інформації про державні та комунальні суб’єкти господарювання.
Детальніше щодо проекту постанови див. інформацію щодо заходу 2.4.3.1.4(1).
Щодо виконання підпункту 8 в межах заходу 2.4.3.1.1. Фондом державного майна України розроблено та надано пропозиції до положень проекту Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу України стосовно удосконалення державної політики управління об’єктами державної і комунальної власності» (відповідний законопроект зареєстровано у Верховній Раді України за реєстр. № 4573 від 04.01.2021), які передбачають встановлення відповідальності керівників за неподання, несвоєчасне подання або подання інформації про об’єкти державної власності не в повному обсязі держателю Реєстру. 02.05.2023 відповідний законопроект прийнято у 1 читанні за основу.
Крім цього, Фондом державного майна України у 2022 році (лист від 11.07.2022 № 10-15-8757) та у 2023 році (лист від 14.07.2023 № 10-18-17553) надані розроблені положення стосовно посилення відповідальності керівників суб’єктів управління за порушення порядку подання держателю Реєстру відомостей про об’єкти державної власності до Реєстру для внесення до проекту Кодексу України про адміністративні проступки, розробленого Мін’юстом.
У Верховній Раді України зареєстровано проект Кодексу України про адміністративні проступки (реєстр. № 11386 від 28.06.2024) за співавторства представників Міністерства юстиції України, яким передбачено встановлення адміністративної відповідальності за порушення порядку подання інформації для формування та ведення Реєстру (стаття 260), а також в Прикінцевих положеннях цього проєкту передбачено внесення змін до Господарського кодексу України (статті 141), де передбачено встановлення відповідальності за порушення порядку подання юридичними особами інформації до суб’єкта управління (частина 3 пункту 3) та Закону України «Про управління об’єктами державної власності» (стаття 17), де передбачено відповідальність керівників суб’єктів управління за порушення порядку подання держателю Реєстру відомостей (частина 53 пункту 3).
Водночас з огляду на те, що проект постанови, про який йде мова у п. 2.4.3.1.4(1), не подано до Кабінету Міністрів України, оскільки тривають узгоджувальні процедури, не даний момент неможливо констатувати виконання цього заходу у повній мірі.