Захід
2.4.4.10.1. Супроводження розгляду проекту закону про Установу бізнес-омбудсмена в Україні (реєстраційний номер 3607 від 5 червня 2020 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето)
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.4.4.10. Прийнято закон про Установу бізнес-омбудсмена, який сприятиме запобіганню корупційним правопорушенням та правопорушенням, пов’язаним із корупцією, або іншим порушенням законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, які зазнали впливу недобросовісної поведінки (дій, рішень та/або бездіяльності) з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування
Вирішення Проблеми:
2.4.4. Високий рівень толерування корупції у приватному секторі економіки
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Міністерство юстиції України
Джерела фінансування:
державний бюджет та/або кошти міжнародної технічної допомоги
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік та/або коштів міжнародної технічної допомоги
Показник виконання:
закон підписано Президентом України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
За інформацією Міністерства економіки України: «Підпунктом 10 пункту 3.4.4 розділу 3 Закону України "Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки" очікуваним стратегічним результатом Проблеми "Високий рівень толерування корупції у приватному секторі економіки" визначено "прийнято закон про Установу бізнес-омбудсмена, який сприятиме запобіганню корупційним правопорушенням або правопорушенням, пов’язаним з корупцією, або іншим порушенням законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, які зазнали впливу недобросовісної поведінки (дії, рішення та/або бездіяльність) з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування."
Вважаємо, що очікуваний стратегічний результат досягнено, а завдання виконано шляхом прийняття Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями». Зокрема, з метою створення ефективних механізмів сприяння у реалізації гарантій права на свободу підприємницької діяльності, а також захисту від неправомірного втручання в господарську діяльність пунктом 3 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону передбачено утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.
Таким чином, подальше супроводження Мінекономіки проекту Закону України «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні» (реєстр. № 3607 від 05.06.2020) не є доцільним.»
Водночас варто звернути увагу, що у Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями» передбачено таке:
3. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
…
вжити в установленому порядку заходів для утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.
З огляду на те, що в прикінцевих та перехідних положеннях закону не вказано про необхідність розроблення Кабінетом Міністрів України саме підзаконних актів щодо основних аспектів діяльності Установи бізнес-омбудсмена, врегулювання питання про Установу бізнес-омбудсмена на рівні положень закону залишається актуальним.
Більше того, ст. 92 Конституції України визначає домінуючу роль закону в системі нормативно-правових актів, що здійснюють правове регулювання суспільних відносин в Україні, та визначає найважливіше коло питань, які можуть регулюватись виключно законами. Оскільки до таких питань віднесені правовий режим власності та правові засади і гарантії підприємництва (п. 7 та п. 8 ч. 1 ст. 92 Конституції України), то статус Установи, що здійснює свою діяльність саме з метою гарантування суб’єктам господарювання захисту їх права на свободу підприємницької діяльності та невтручання у неї, має бути врегульовано законом. Крім того, відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам про розвиток інституту омбудсмена, прийнятих Європейською комісією «За демократію через право» інститут омбудсмена, в тому числі його повноваження, повинен ґрунтуватися на міцній правовій базі, переважно бути закріпленим на конституційному рівні, а його характеристики та функції можуть бути додатково опрацьовані на законодавчому рівні.
Постановою КМУ від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023—2025 роки" датою завершення виконання цього заходу визначено грудень 2025 р.
Отже, з огляду на відсутність інформації щодо супроводження Міністерством економіки України проекту закону про Установу бізнес-омбудсмена в Україні (реєстраційний номер 3607 від 5 червня 2020 р.) у Верховній Раді України, вважаємо, що прогрес виконання заходу відсутній.