Відгук громадськості

Захід

2.4.4.10.1. Супроводження розгляду проекту закону про Установу бізнес-омбудсмена в Україні (реєстраційний номер 3607 від 5 червня 2020 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето)

Статус заходу:

Не виконано

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.4.4.10. Прийнято закон про Установу бізнес-омбудсмена, який сприятиме запобіганню корупційним правопорушенням та правопорушенням, пов’язаним із корупцією, або іншим порушенням законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, які зазнали впливу недобросовісної поведінки (дій, рішень та/або бездіяльності) з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування

Вирішення Проблеми:

2.4.4. Високий рівень толерування корупції у приватному секторі економіки

Строки виконання:

01.01.2024 - 31.03.2024

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство економіки України
співвиконавці:
Міністерство юстиції України

Джерела фінансування:

державний бюджет та/або кошти міжнародної технічної допомоги

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік та/або коштів міжнародної технічної допомоги

Показник виконання:

закон підписано Президентом України

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

За інформацією Міністерства економіки України: «Підпунктом 10   пункту 3.4.4 розділу 3 Закону України "Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки" очікуваним стратегічним результатом Проблеми "Високий рівень толерування корупції у приватному секторі економіки" визначено "прийнято закон про Установу бізнес-омбудсмена, який сприятиме запобіганню корупційним правопорушенням або правопорушенням, пов’язаним з корупцією, або іншим порушенням законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, які зазнали впливу недобросовісної поведінки (дії, рішення та/або бездіяльність) з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування."

Вважаємо, що очікуваний стратегічний результат досягнено, а завдання виконано шляхом прийняття Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями». Зокрема, з метою створення ефективних механізмів сприяння у реалізації гарантій права на свободу підприємницької діяльності, а також захисту від неправомірного втручання в господарську діяльність   пунктом 3   "Прикінцевих та перехідних положень" Закону передбачено утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.

Таким чином, подальше супроводження Мінекономіки проекту Закону України «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні» (реєстр. № 3607 від 05.06.2020) не є доцільним.»



Водночас варто звернути увагу, що у Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями» передбачено таке:

3. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:



вжити в установленому порядку заходів для утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.

З огляду на те, що в прикінцевих та перехідних положеннях закону не вказано про необхідність розроблення Кабінетом Міністрів України саме підзаконних актів щодо основних аспектів діяльності Установи бізнес-омбудсмена, врегулювання питання про Установу бізнес-омбудсмена на рівні положень закону залишається актуальним.

Більше того, ст. 92 Конституції України визначає домінуючу роль закону в системі нормативно-правових актів, що здійснюють правове регулювання суспільних відносин в Україні, та визначає найважливіше коло питань, які можуть регулюватись виключно законами. Оскільки до таких питань віднесені правовий режим власності та правові засади і гарантії підприємництва (п. 7 та п. 8 ч. 1 ст. 92 Конституції України), то статус Установи, що здійснює свою діяльність саме з метою гарантування суб’єктам господарювання захисту їх права на свободу підприємницької діяльності та невтручання у неї, має бути врегульовано законом. Крім того, відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам про розвиток інституту омбудсмена, прийнятих Європейською комісією «За демократію через право» інститут омбудсмена, в тому числі його повноваження, повинен ґрунтуватися на міцній правовій базі, переважно бути закріпленим на конституційному рівні, а його характеристики та функції можуть бути додатково опрацьовані на законодавчому рівні.

Отже, з огляду на відсутність інформації щодо супроводження Міністерством економіки України проекту закону про Установу бізнес-омбудсмена в Україні (реєстраційний номер 3607 від 5 червня 2020 р.) у Верховній Раді України, вважаємо, що захід, передбачений п.п. 2.4.4.10.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, не виконано.

Результати моніторингу (щоквартально):

09.05.2024:
Захід не виконано
15.02.2024:
Виконання заходу не розпочато

Ключові джерела оцінки:

Додаткові джерела інформації: