Проблема

1.6.3. Захист викривачів не здійснюється належним чином через недостатню інституційну спроможність уповноважених на це органів та недоліки в законодавчому регулюванні

Загальна інформація щодо проблеми

Повноваженнями щодо співпраці з викривачами та вжиття заходів їх захисту наділені Національне агентство, Національне антикорупційне бюро, Національна поліція, органи прокуратури, суб’єкти надання безоплатної правової допомоги, державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права та уповноважені підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції зазначених органів.
Відсутність налагодженої взаємодії та координації між органами, уповноваженими на забезпечення захисту викривачів, не дає можливості для швидкого реагування на випадки порушення прав та гарантій захисту викривачів і забезпечення належного їх захисту.
Уповноважені підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції не завжди вживають дієвих заходів для недопущення порушення трудових прав викривачів і забезпечення відповідних заходів захисту у разі їх порушення.
Крім того, існують випадки, коли викривач після здійснення повідомлення про корупцію потребує захисту у вигляді психологічної допомоги, оскільки стресом є саме повідомлення викривачем про корупцію, взаємодія з правоохоронними органами та цькування викривача на робочому місці.
Також виклики воєнного часу зумовлюють необхідність врегулювання питання набуття статусу викривачів військовослужбовцями, забезпечення належними каналами подання повідомлень та забезпечення заходів правового та іншого захисту таких викривачів як в умовах воєнного стану, так і після його припинення чи скасування.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
4 3 1
8
Виконано Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 4 (50%)

Строки виконання всіх заходів

01.08.2023 - 30.06.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

50%
6

Міністерство оборони України

50%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.6.3.1 Національне агентство та інші уповноважені органи (підрозділи) в межах повноважень належно здійснюють на практиці захист викривачів завдяки: проведенню моніторингу діяльності уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції щодо роботи з викривачами; належній координації між органами, уповноваженими на забезпечення захисту викривачів; належному рівню правового захисту викривачів; сприянню у забезпеченні надання викривачам психологічної допомоги 1.6.3.1.1. Розроблення концепції системи щорічного моніторингу діяльності уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції щодо роботи з викривачами, зокрема стосовно: 1) кількості викривачів, які звернулися за захистом до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції; 2) порушень прав викривачів в установі; 3) вжитих заходів щодо захисту викривача уповноваженим підрозділом (особою) з питань запобігання та виявлення корупції Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
200% 6/ 3
1.2. 1.6.3.1.2. Запровадження системи моніторингу діяльності уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції щодо роботи з викривачами Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
1.4. 1.6.3.1.4. Розроблення методичних рекомендацій з надання психологічної допомоги викривачам Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.1. ОСР 1.6.3.2 Суди та центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги є надійним механізмом захисту прав викривачів завдяки підвищенню рівня кваліфікації та компетентності суддів, працівників центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, у справах щодо захисту прав викривачів 1.6.3.2.1. Розроблення навчальних матеріалів для курсів суддів, прокурорів, поліцейських, працівників Державного бюро розслідувань, адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, і працівників центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги з питань правового захисту викривачів Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 2/ 2
2.2. 1.6.3.2.2. Забезпечення проведення сукупно щонайменше шести навчальних курсів з питань правового захисту викривачів для суддів, прокурорів, поліцейських, працівників Державного бюро розслідувань, адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, і працівників центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.1. ОСР 1.6.3.3 Українське законодавство відповідає міжнародним стандартам захисту викривачів; створено дієві механізми реалізації законодавства про захист викривачів, у тому числі в частині здійснення щодо них заходів безпеки 1.6.3.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким законодавство України приведено у відповідність з міжнародними стандартами захисту викривачів, та, зокрема, передбачено: 1) запровадження широкої дефініції “викривач”; 2) поширення гарантій захисту викривача на осіб, які сприяли здійсненню повідомлення; 3) уточнення процедури розгляду повідомлень, які надійшли регулярними каналами, зокрема до Національного агентства; 4) визначення Національного агентства органом, відповідальним за координацію діяльності органів, уповноважених на забезпечення захисту викривачів; 5) забезпечення безпеки викривачів шляхом розширення категорій осіб, які претендують на здійснення заходів безпеки та впровадження нових заходів безпеки Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
4.1. ОСР 1.6.3.4 Законодавством передбачено особливості захисту військовослужбовців-викривачів 1.6.3.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено: 1) вільне обрання каналів повідомлення викривачами-військовослужбовцями; 2) права та гарантії захисту військовослужбовців; 3) запровадження механізму заохочення викривачів-військовослужбовців Міністерство оборони України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 2/ 2
4.2. 1.6.3.4.2. Проведення інформаційно-просвітницької кампанії серед військовослужбовців щодо набуття ними статусу викривача, каналів для здійснення повідомлення та гарантій захисту викривачів-військовослужбовців Міністерство оборони України Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: