Проблема

2.2.5. Недостатній обсяг інформації щодо діяльності Антимонопольного комітету України і наділення його низкою дискреційних повноважень ускладнюють громадський контроль за його діяльністю та обумовлюють високий рівень корупційних ризиків. Відсутня дієва програма пом’якшення відповідальності учасників картелю, які повідомили про картель та надали докази

Загальна інформація щодо проблеми

Існує кілька груп факторів, усунення яких сприятиме як значному зниженню корупційних ризиків у роботі органу, що забезпечує державний захист конкуренції, так і дасть змогу підвищити ефективність функціонування системи захисту економічної конкуренції в Україні в цілому:
недостатній обсяг інформації щодо діяльності Антимонопольного комітету. У цій частині не врегульовано питання безперешкодного доступу громадськості до обговорення рішень, проектів нормативно-правових актів, планів та результатів діяльності Антимонопольного комітету; не визначено обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати рекомендації, які він надає, оприлюднювати перелік справ, які він розглядає, та інформувати про суть, стадії та перебіг їх розгляду;
наділення Антимонопольного комітету рядом невиправданих дискреційних повноважень. До таких, зокрема, належать: дискреція щодо строку розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та продовження такого строку; відсутність прозорого механізму визначення та заміни державних уповноважених, відповідальних за розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, який би враховував їх професійні якості та досвід, сприяв неупередженості, незалежності, законності та обґрунтованості рішень, які вони приймають; дискреція у визначенні розміру штрафу, який накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
програма звільнення від відповідальності учасників картелів (Leniency) недостатньо ефективна. У ЄС та США програма звільнення або пом’якшення відповідальності учасників картелів є одним з найбільш дієвих способів виявлення картелів та боротьби з ними. У зв’язку з недосконалим законодавчим регулюванням зазначена програма в Україні фактично не реалізується.
Закон України “Про захист економічної конкуренції” містить загальні положення про програму звільнення від відповідальності, однак не деталізує механізмів реалізації цієї програми. Також Закон не визначає механізми пом’якшення відповідальності для інших учасників картелю в обмін на їх сприяння розслідуванню. Неможливість ефективного застосування програми звільнення від відповідальності ускладнює виявлення та припинення протиправних дій учасників картелів.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
4
4
Виконано частково
Виконано заходів (повністю та частково) - 4 (100%)

Строки виконання всіх заходів

01.06.2023 - 30.09.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

100%
3

Антимонопольний комітет України

100%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.2.5.1 Антимонопольний комітет провадить свою діяльність на засадах прозорості, передбачуваності та правової визначеності, рівень корупційних ризиків у його діяльності суттєво знизився завдяки безперешкодному, але врегульованому доступу громадськості до обговорення на етапі оголошення рішення, проектів нормативно-правових актів та інформуванню про плани діяльності Антимонопольного комітету та результати його діяльності 2.2.5.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який визначає: 1) що засідання Антимонопольного комітету України, адміністративних колегій Антимонопольного комітету, адміністративних колегій територіальних відділень Антимонопольного комітету є відкритими, крім випадків, коли на таких засіданнях розглядаються питання, що містять інформацію з обмеженим доступом; 2) обов’язок Антимонопольного комітету щороку не пізніше 31 грудня затверджувати та оприлюднювати на своєму офіційному веб-порталі план діяльності на наступний рік; 3) обов’язок Антимонопольного комітету щороку не пізніше 15 березня затверджувати та оприлюднювати на своєму офіційному веб-порталі інформацію про результати виконання плану діяльності за попередній рік; 4) обов’язок Антимонопольного комітету вести єдиний відкритий Державний реєстр суб’єктів господарювання, яких притягнуто до відповідальності за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів, у порядку, визначеному Антимонопольним комітетом Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 1
2.1. ОСР 2.2.5.2 На законодавчому рівні закріплено обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати на офіційному веб-сайті: рекомендації, що надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям, суб’єктам господарювання, об’єднанням; вичерпний перелік справ, які перебувають на розгляді Антимонопольного комітету, із зазначенням за кожною справою про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції в динаміці інформації про суть справи, загальні стадії її розгляду 2.2.5.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким визначено: 1) обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати на офіційному веб-сайті в установлені таким законом строки рекомендації (крім інформації з обмеженим доступом), які надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям, суб’єктам господарювання, об’єднанням; 2) обов’язок Антимонопольного комітету та його територіальних відділень оприлюднювати на офіційному веб-сайті в установлені таким законом строки вичерпний перелік справ, які перебувають на розгляді Антимонопольного комітету, із зазначенням за кожною справою про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції в динаміці інформації, зокрема, про суть справи, відповідального державного уповноваженого, строк розгляду та загальні стадії її розгляду, підстави для продовження строку розгляду справи; 3) обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати на офіційному веб-сайті в установлені таким законом строки тексти роз’яснень, які приймає та надає Антимонопольний комітет; 4) обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті у встановлені таким законом строки інформацію стосовно заявлених концентрацій (найменування та організаційно-правова форма учасників концентрації, зміст заявлених дій); 5) обов’язок Антимонопольного комітету оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті в установлені таким законом строки єдиний відкритий Державний реєстр суб’єктів господарювання, яких притягнуто до відповідальності за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 1
3.1. ОСР 2.2.5.3 Усунуто надмірний рівень дискреції у реалізації Антимонопольним комітетом своїх повноважень, зокрема щодо визначення Антимонопольним комітетом: початку розгляду справи про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, орієнтовного строку розгляду такої справи та, у разі необхідності, можливості перенесення зазначеного строку з відповідним обґрунтуванням; строку проведення перевірки інформації про незаконну державну допомогу; шляхів удосконалення механізму визначення та заміни державних уповноважених, відповідальних за розгляд справ про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, враховуючи їх професійні якості, досвід, неупередженість, незалежність, законність та обґрунтованість прийнятих ними рішень; шляхів удосконалення підходів до визначення розміру та порядку розрахунку штрафу, який накладається за порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції 2.2.5.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який усуває надмірний рівень дискреції у реалізації повноважень Антимонопольного комітету, зокрема шляхом: 1) установлення граничних строків розгляду справи про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції для кожного з видів порушень; 2) установлення вичерпного переліку підстав та порядку продовження строку розгляду справи про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, а також граничного строку, на який може бути продовжено розгляд такої справи; 3) установлення прозорого та недискримінаційного порядку обмеження строків ознайомлення сторонами у справі з матеріалами справи, а також порядку визначення таких строків; 4) установлення можливості і визначення умов для зупинення провадження у справі на період розгляду порушень, передбачених пунктами 13—15 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, розпочатих в рамках розгляду відповідної справи, а також на період розгляду інших справ (щодо створення перешкод під час проведення перевірок, неявки на виклик органів Комітету для надання пояснень); 5) установлення обов’язку Антимонопольного комітету у разі, коли за результатами перевірки інформації про незаконну державну допомогу або про неналежне використання державної допомоги, він приймає рішення про відсутність потреби у порушенні справи про державну допомогу, надавати заявникові вичерпну, ґрунтовну інформацію щодо підстав та мотивів ухвалення такого рішення; 6) установлення порядку визначення та заміни державних уповноважених, відповідальних за розгляд справ про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, справ про державну допомогу; 7) установлення права осіб, які беруть участь у справі, заявляти відводи державним уповноваженим, відповідальним за розслідування справ, та визначення переліку умов для задоволення таких відводів; 8) закріплення принципів визначення розмірів штрафів у межах, встановлених законодавством про захист економічної конкуренції; 9) установлення, що порядок визначення розміру штрафів визначається на рівні підзаконного нормативно-правового акта, та передбачає, зокрема, визначення базового розміру штрафу для кожного відповідача, а також подальше корегування базового розміру штрафу з урахуванням тяжкості, тривалості та масштабу порушення, обтяжуючих та пом’якшуючих обставин Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 1
4.1. ОСР 2.2.5.4 Для стимулювання розкриття картельних змов удосконалено механізм звільнення або пом’якшення відповідальності учасників картелю, які повідомили Антимонопольний комітет про нього та надали відповідні докази, що ґрунтується на найкращих практиках країн Європейського Союзу 2.2.5.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який удосконалює механізм звільнення або пом’якшення відповідальності та визначає, що: 1) для звільнення від відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій їх учасник повинен раніше за інших учасників таких дій добровільно повідомити Антимонопольному комітету про такі антиконкурентні узгоджені дії та звернутися до нього із заявою про звільнення від відповідальності, поданою до направлення попередніх висновків у справі; 2) особа, яка вчинила антиконкурентні узгоджені дії та раніше за інших учасників таких дій подала до Антимонопольного комітету заяву про звільнення від відповідальності, повністю звільняється від відповідальності за вчинення таких антиконкурентних узгоджених дій, якщо така особа: розкрила Антимонопольному комітету такі антиконкурентні узгоджені дії; припинила свою участь в антиконкурентних узгоджених діях не пізніше дня подання заяви про звільнення від відповідальності, крім випадку, якщо така участь в антиконкурентних діях є необхідною для забезпечення цілісності розгляду справи; співпрацювала з органами Антимонопольного комітету; надала відповідні докази, відсутні в Антимонопольного комітету; 3) інший учасник антиконкурентних узгоджених дій може звернутися до Антимонопольного комітету із заявою про пом’якшення відповідальності та наданням відповідних доказів вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що мають суттєве значення для прийняття рішення у справі та відсутні в Антимонопольного комітету, якщо такий учасник: розкрив Антимонопольному комітету такі антиконкурентні узгоджені дії; припинив свою участь в антиконкурентних узгоджених діях не пізніше дня подання заяви про звільнення від відповідальності; співпрацював з органами Антимонопольного комітету; 4) підстави та порядок звільнення від відповідальності або пом’якшення відповідальності встановлює Антимонопольний комітет; 5) порядок звільнення від відповідальності або пом’якшення відповідальності визначає, зокрема, порядок фіксації факту надходження заяв про звільнення від відповідальності або пом’якшення відповідальності, вимоги до оформлення таких заяв; 6) до інформації, що розкриває антиконкурентні узгоджені дії та має суттєве значення для прийняття рішення у справі, належить, зокрема, інформація щодо заявника; інформація щодо всіх відомих учасників антиконкурентних узгоджених дій; детальний опис мети та змісту антиконкурентних узгоджених дій; інформація про межі товарного ринку, на які вони поширилися; частки ринку, яку вони охопили; опис контактів та взаємодії між учасниками антиконкурентних узгоджених дій; інформація про докази погодженої антиконкурентної поведінки; 7) посадовим та службовим особам Антимонопольного комітету заборонено розголошувати інформацію про особу заявника та повідомлену нею інформацію; 8) Антимонопольний комітет повинен здійснити розгляд заяв про звільнення від відповідальності або про пом’якшення відповідальності, а також повідомити заявникам про рішення щодо застосування (відмову у застосуванні) програми звільнення від відповідальності або пом’якшення відповідальності протягом встановлених Антимонопольним комітетом строків; 9) на осіб, які звільнені від відповідальності, не поширюються вимоги Закону України “Про публічні закупівлі” щодо заборони участі у процедурі закупівлі у зв’язку з вчиненням ними антиконкурентних узгоджених дій за винятком осіб, які повторно вчинили антиконкурентні узгоджені дії; 10) під час пом’якшення відповідальності розмір штрафу зменшується органом Антимонопольного комітету порівняно з попереднім розрахованим розміром штрафу залежно від черговості надання іншими учасниками антиконкурентних узгоджених дій інформації, що розкриває антиконкурентні узгоджені дії та має суттєве значення для прийняття рішення у справі (першій особі — до 50 відсотків, другій особі — до 30 відсотків, іншим особам — до 20 відсотків) Антимонопольний комітет України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: