Проблема

2.3.1. Недостатня прозорість та ефективність роботи митних органів, надмірний обсяг дискреційних повноважень у працівників митниці

Загальна інформація щодо проблеми

Проблеми ефективного, прозорого та прогнозованого функціонування митних органів, його цифровізації та автоматизації, а також наявності корупціогенних факторів у законодавстві з питань митної справи є предметом широкої уваги з боку як наукової, так і експертної (фахової) та практичної спільноти. Зважаючи на основні публікації у цій сфері, доводиться констатувати, що діяльність Держмитслужби не відповідає її потенційній ефективності. Тому існує необхідність підвищення ефективності цієї діяльності з урахуванням принципів, на яких ґрунтується Антикорупційна стратегія на 2021—2025 роки.
Таке вдосконалення повинно відбуватися з урахуванням необхідності розв’язання таких проблем:
наявність випадків безпідставного та необґрунтованого застосування працівниками митниці резервного методу визначення митної вартості;
велика кількість порушень прав інтелектуальної власності під час імпорту товарів;
недостатня цифровізація та автоматизація діяльності митних органів;
необхідність вдосконалення органу громадського контролю при Держмитслужбі.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
5 5 2 7
19
Виконано Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 5 (26.3%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Державна митна служба України

23.1%
13

Міністерство фінансів України

40%
5

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.3.1.1 Усунені підстави для можливої корупції працівників митних органів шляхом уведення правила, за яким резервні методи визначення митної вартості можуть застосовуватися виключно в межах апеляційних процедур 2.3.1.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Митного кодексу України, відповідно до якого розділ щодо контролю правильності визначення митної вартості приведено у відповідність з Регламентом ЄС № 952/2013 від 9 жовтня 2013 р., Угодою про застосування статті VІІ ГАТТ і статтею VII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року Міністерство фінансів України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
100% 3/ 3
1.2. 2.3.1.1.2. Розроблення стандартного алгоритму дій посадових осіб митних органів під час контролю правильності визначення митної вартості товарів на етапі митного оформлення та після його завершення Державна митна служба України Захід не виконано Не виконано
1.3. 2.3.1.1.3. Забезпечення проведення навчань та тренінгів посадових осіб митних органів щодо методів визначення митної вартості товарів Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.1. ОСР 2.3.1.2 Офіційним імпортерам (що мають виключне право на імпорт окремих товарів або франшизу, надану виробником чи офіційним дистриб’ютором таких товарів) надано можливість оскаржити рішення митного органу про визначення митної вартості або про класифікацію товарів, які ввозяться особами, що не мають статусу офіційних імпортерів 2.3.1.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Митного кодексу України, відповідно до якого: 1) визначено достатність висновку правовласника для підтвердження порушення прав інтелектуальної власності та складення протоколу про порушення митних правил, пов’язаних з переміщенням товарів через митний кордон України з порушенням прав інтелектуальної власності; 2) поширено застосування заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності на випадки виявлення товарів, що підозрюються у порушенні прав інтелектуальної власності, та переміщуються поза митним контролем, з приховуванням від митного контролю, шляхом недекларування тощо; 3) посилено адміністративну відповідальність за переміщення товарів через митний кордон України з порушенням прав інтелектуальної власності; 4) включено правовласника до переліку осіб, які беруть участь у провадженні у справах про порушення митних правил за статтею 476 Митного кодексу України Міністерство фінансів України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
100% 5/ 5
2.2. 2.3.1.2.2. Розроблення проекту наказу про внесення змін до Порядку застосування заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності та взаємодії митних органів з правовласниками, декларантами та іншими заінтересованими особами, затвердженого наказом Мінфіну від 9 червня 2020 р. № 281, та Порядку реєстрації у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності, які охороняються відповідно до закону, затвердженого наказом Мінфіну від 30 травня 2012 р. № 648, –– у редакції наказу Мінфіну від 9 червня 2020 р. № 282, відповідно до яких: 1) зазначені нормативно-правові акти приведені у відповідність із змінами до Митного кодексу України, зазначеними у підпункті 2.3.1.2.1; 2) митному органу надано право на проведення консультації з правовласником під час митного огляду товарів; 3) запроваджено реагування на систематичність випадків, коли правовласники, підтверджуючи висновок митного органу, що товари є такими, що підозрюються у порушенні прав інтелектуальної власності, відмовляються (не мають наміру) від застосування до таких товарів заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності або інших дій, передбачених законодавством; 4) запроваджено виключно електронну форму інформаційної взаємодії між митними органами та правовласниками (подання заяв до митного реєстру об’єктів прав інтелектуальної власності, застосування заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності) Міністерство фінансів України Не розпочато
2.3. 2.3.1.2.3. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 2.3.1.2.2, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство фінансів України Не розпочато
2.4. 2.3.1.2.4. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 2.3.1.2.2, та його офіційного опублікування Міністерство фінансів України Не розпочато
2.5. 2.3.1.2.5. Розроблення та введення в експлуатацію нових програмно-інформаційних комплексів, спрямованих, зокрема, на: 1) забезпечення можливості відстеження дій, пов’язаних із застосуванням заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності, як з боку митних органів, так і з боку правовласників; 2) прискорення взаємодії між митними органами та правовласниками шляхом переходу до інформаційного обміну в електронній формі; 3) застосування стандартизованих підходів до фіксації всіх дій та рішень, пов’язаних із застосуванням заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності, розширення переліку інформації, яка акумулюється у відповідних програмно-інформаційних комплексах, з метою розширення можливостей для аналізу, звітування, а також удосконалення системи управління ризиками; 4) створення додаткових джерел інформації для використання митними органами під час здійснення заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності; 5) впровадження інтелектуальних систем аналізу ефективності роботи митних органів за напрямом сприяння захисту прав інтелектуальної власності та подальшого вдосконалення бізнес-процесів Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.1. ОСР 2.3.1.3 Мінімізовано корупційні ризики внаслідок створення органу громадського контролю за поточною діяльністю митних органів, який матиме повноваження, визначені законом 2.3.1.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, відповідно до якого: 1) визначено статус органу громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби; 2) визначено вимоги до формування органу громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби, які передбачають прозорий конкурс шляхом рейтингового інтернет-голосування громадян, які проживають на території України, за кандидатів, що були обрані серед громадських організацій, бізнес-асоціацій та експертів; 3) визначено кількість членів органу громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби, а також встановлено, що серед них не повинно бути представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування або афілійованих із ними представників громадськості; 4) установлено повноваження органу громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби, які, зокрема, включають участь в оцінці корупційних ризиків та вжитті заходів із запобігання корупції, розробленні проектів нормативно-правових актів, здійснення моніторингу ефективності реалізації Держмитслужбою її повноважень; 5) установлено, що строк повноважень члена органу громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби становить два роки Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 3
3.2. 2.3.1.3.2. Розроблення проекту Положення про орган громадського контролю за поточною діяльністю Держмитслужби Державна митна служба України Не розпочато
3.3. 2.3.1.3.3. Проведення громадського обговорення проекту Положення, зазначеного у підпункті 2.3.1.3.2, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) та затвердження Державна митна служба України Не розпочато
4.1. ОСР 2.3.1.4 Мінімізовано необґрунтований вплив суб’єктивних чинників під час митного оформлення завдяки автоматизації та цифровізації 2.3.1.4.1. Розроблення довгострокового національного стратегічного плану цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної митної служби та її територіальних підрозділів на основі багаторічного стратегічного плану митниці ЄС (multi-annual strategic plan for customs, MASP-C) Державна митна служба України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 2/ 2
4.2. 2.3.1.4.2. Здійснення заходів довгострокового національного стратегічного плану цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної митної служби та її територіальних підрозділів на основі MASP-С, строк здійснення яких завершується у строк дії Державної антикорупційної програми на 2023—2025 роки Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
5.1. ОСР 2.3.1.5 Під час розроблення та вжиття заходів із запобігання корупції у митних органах налагоджено ефективну співпрацю з громадськістю та бізнес-асоціаціями, а також регулярний моніторинг роботи митних органів шляхом проведення періодичних опитувань підприємців та працівників митних органів 2.3.1.5.1. Здійснення оцінки корупційних ризиків з обов’язковим залученням громадськості, зокрема, антикорупційних громадських організацій та бізнес-асоціацій Державна митна служба України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
200% 12/ 6
5.2. 2.3.1.5.2. Розроблення проекту антикорупційної програми Держмитслужби з обов’язковим залученням громадськості, зокрема антикорупційних громадських організацій та бізнес-асоціацій, та її погодження з громадською радою Державна митна служба України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
5.3. 2.3.1.5.3. Здійснення заходів, передбачених антикорупційною програмою, зазначеною у підпункті 2.3.1.5.2, а також інших заходів із запобігання корупції у митних органах з обов’язковим залученням громадськості, зокрема бізнес-асоціацій та громадської ради при Держмитслужбі Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
5.4. 2.3.1.5.4. Щорічне оприлюднення інформації про результати залучення антикорупційних громадських організацій та представників бізнесу Державна митна служба України Прогресу виконання заходу немає Виконується
5.5. 2.3.1.5.5. Забезпечення щорічного проведення громадською радою при Держмитслужбі незалежного анонімного опитування посадових осіб митних органів щодо ефективності роботи митних органів, проблемних аспектів, що виникають у процесі їх роботи, а також шляхів розв’язання наявних проблем Державна митна служба України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.6. 2.3.1.5.6. Забезпечення щорічного опитування підприємців громадською радою при Держмитслужбі та бізнес-асоціаціями, в якому досліджується ефективність їх співпраці з митними органами, проблеми, що виникають в процесі взаємодії, та шляхи їх розв’язання Державна митна служба України Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: