Проблема

2.3.6. Наявність в органів податкової служби функцій щодо застосування фінансових санкцій та надмірна зосередженість роботи цих органів на їх застосуванні призводять до корупційних ризиків

Загальна інформація щодо проблеми

На органи податкової служби покладено виконання фіскальної функції, однак визначення такого пріоритету функціонування податкових органів призводить до ряду проблем.
Так, раніше органи, які здійснювали досудове розслідування злочинів у фінансовій сфері, чинили необґрунтований тиск на платників податків шляхом накладення на них санкцій за порушення законодавства. Протягом тривалого часу злочини у фінансовій сфері розслідували кілька органів, зокрема СБУ, Національна поліція та податкова міліція, що призводило до дублювання повноважень цих органів, здійснення надмірного тиску на платників податків. Ситуація змінилася після заснування Бюро економічної безпеки, проте в діяльності цього органу існує ряд проблемних аспектів, що може належним чином не сприяти формуванню високого рівня довіри громадян до його діяльності.
Крім того, іншим проблемним моментом є те, що з метою відображення високих показників нарощення обсягів донарахувань податків до бюджету податкові органи використовують усі можливі для цього заходи, зокрема санкції для здійснення тиску на платників податків з метою належного виконання фіскальної функції. Водночас посадовими особами податкових органів значно менше уваги приділяється здійсненню превентивних заходів. Це зумовлює ряд негативних наслідків, серед яких корупційні ризики, які полягають у виникненні ситуацій, спрямованих на досягнення домовленостей щодо уникнення притягнення платника податків до відповідальності; виникнення конфліктів між платниками податків та податковими органами; формування у платників податків недовіри до органів податкової служби; зменшення кількості платників податків, які добровільно сплачують податки.
Спостерігається низька активність у наданні узагальнюючих податкових консультацій, зумовлена наданням податковими органами переваги у консультуванні через загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс, оскільки він на відміну від узагальнюючих податкових консультацій формально не має жодної юридичної сили. Крім того, це зумовлює відсутність розуміння і формування єдиного підходу до певних проблемних питань, які не врегульовані законодавством, але немає роз’яснень податкових органів або узагальнюючих податкових консультацій. У такому разі у податкових органів на місцях з'являються дискреційні повноваження під час розгляду подібних ситуацій – вони можуть застосовувати різні підходи, що впливатимуть значною мірою на податкові наслідки для платників. Відповідно наявність дискреції у таких ситуаціях тягне за собою виникнення корупціогенних ризиків.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
3 2 3 2
10
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 5 (50%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство фінансів України

40%
5

Бюро економічної безпеки України

75%
4

Міністерство цифрової трансформації України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.3.6.1 На прозорих і конкурсних засадах утворено новий орган із досудового розслідування злочинів у фінансовій сфері; забезпечено гарантії незалежності такого органу, його інституційну спроможність та підзвітність 2.3.6.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Закону України “Про Бюро економічної безпеки України”, яким передбачено: 1) такий порядок формування конкурсної комісії з обрання Директора БЕБ: три члени комісії визначаються Кабінетом Міністрів України, а трьох членів — Кабінет Міністрів визначає на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які протягом останніх трьох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу, у тому числі у сфері запобігання і протидії корупції; 2) що конкурс на зазначені посади включає три послідовні етапи, на які кандидат допускається за умови успішного проходження попереднього етапу: а) тестування кандидатів на знання законодавства у сфері діяльності БЕБ; б) перевірка комісією відповідності кандидатів установленим критеріям доброчесності, під час якої, у разі рівного розподілу голосів, право переважного голосу мають члени комісії –– представники міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції; 3) співбесіда з кандидатами, під час якої кожен член конкурсної комісії за бальною системою оцінює ступінь володіння кожною з переліку необхідних компетенцій; 4) формулу складення рейтингу кандидатів, яка повинна враховувати бали, отримані на тестуванні та під час співбесіди Бюро економічної безпеки України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
100% 4/ 4
1.2. 2.3.6.1.2. Підготовка аналітичного звіту щодо підвищення інституційної спроможності БЕБ з урахуванням досвіду провідних держав – членів Європейського Союзу Бюро економічної безпеки України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
1.3. 2.3.6.1.3. Проведення обговорення висновків та рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 2.3.6.1.2, за участі представників органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, неурядових організацій, міжнародних організацій, наукової спільноти Бюро економічної безпеки України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
1.4. 2.3.6.1.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, спрямованого на удосконалення правового регулювання питань підвищення інституційної спроможності БЕБ з урахуванням висновків аналітичного звіту, зазначеного у підпункті 2.3.6.1.2 Бюро економічної безпеки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.1. ОСР 2.3.6.2 Основним критерієм для оцінки ефективності роботи органів податкової служби та їх посадових осіб є ступінь дотримання вимог законодавства із сплати податків, а не виконання плану із надходжень до бюджету 2.3.6.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Податкового кодексу України, яким передбачено затвердження Мінфіном переліку ключових показників ефективності ДПС та Методики їх розрахунку Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 4/ 4
2.2. 2.3.6.2.2. Розроблення проекту наказу Мінфіну, відповідно до якого: 1) затверджено ключові показники ефективності роботи ДПС, які дають змогу оцінити, зокрема: а) повноту вжитих податковими органами заходів щодо дотримання платниками податків вимог податкового законодавства; б) рівень задоволеності платників податків послугами ДПС; 2) передбачено звітування про результати виконання переліку ключових показників ефективності Міністерство фінансів України Не розпочато
2.3. 2.3.6.2.3. Видання наказу, зазначеного у підпункті 2.3.6.2.2, супроводження його державної реєстрації у Мінʼюсті Міністерство фінансів України Не розпочато
2.4. 2.3.6.2.4. Запровадження можливості подання річної декларації про майновий стан та доходи на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг Міністерство цифрової трансформації України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.1. ОСР 2.3.6.3 Пріоритетним напрямом роботи органів податкової служби є консультації та роз’яснення для платників податків 2.3.6.3.1. Розроблення не менше 12 узагальнюючих податкових консультацій, у тому числі з урахуванням пропозицій Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Мінфіні, а також щодо наданих громадськістю та представниками бізнесу тем та їх затвердження Міністерство фінансів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
100% 2/ 2
3.2. 2.3.6.3.2. Розроблення проекту наказу про внесення змін до Положення про Експертну раду з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, затвердженого наказом Мінфіну від 20 листопада 2017 р. № 948, якими буде створено умови для онлайн способу отримання інформації від громадян та бізнесу про обставини, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: