Проблема

2.5.6. Безоплатність процедури зміни цільового призначення земельних ділянок стимулює корупцію при прийнятті відповідних рішень

Загальна інформація щодо проблеми

Тривалий час система встановлення та зміни цільового призначення земельної ділянки характеризувалась архаїчністю, обтяжливістю та створенням сприятливих умов для поширення різноманітних корупційних практик. Існування цієї проблеми зумовлено:
недосконалістю порядку зміни цільового призначення, оскільки законодавством не передбачалося чітких критеріїв, якими мали керуватися посадові особи під час прийняття відповідних рішень. Внаслідок цього відмова у погодженні мала дискреційний характер і могла надаватися з використанням загальних норм законодавства або нормативно-правових актів, що прямо не регулюють складення документації землеустрою;
превалюванням інтересів окремої особи (групи осіб) над потребами відповідної територіальної громади. Така практика негативно впливала на економічний розвиток регіонів та не забезпечувала вирішення питання належного розподілу, використання та охорони земель певної місцевості.
Законодавець намагався змінити цей підхід шляхом узгодження напрямів використання земельних ділянок із комплексним розвитком території. Так, у 2020 році було закладено основу комплексної процедури управління містобудівним розвитком усієї території територіальної громади, яка спрямована на спрощення процедури зміни цільового призначення земельної ділянки. Проте сьогодні зміна цільового призначення відбувається за старим порядком, оскільки розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку території територіальних громад майже не проводиться, а отже, відомості про функціональні зони або на підставі витягу із містобудівної документації не внесено до Державного земельного кадастру. Це зумовлено складністю забезпечення фінансування розроблення таких планів, зокрема наданням субвенції з державного бюджету, оскільки однією з умов її надання є наявність актуалізованої картографічної основи в цифровій формі у державній геодезичній системі координат УСК-2000. Внаслідок цього територіальні громади позбавлені можливості одразу розпочати розроблення комплексного плану з державною підтримкою, оскільки повинні попередньо витрачати власні ресурси на розроблення оновленої картографічної основи, тоді як це може бути одним з етапів розроблення комплексного плану.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 1
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
1 2 1 2 5
11
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 3 (27.3%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство розвитку громад та територій України

60%
5

Міністерство аграрної політики та продовольства України

0%
5

Міністерство фінансів України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 1

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.6.1 Запроваджено механізми стимулювання органів місцевого самоврядування до швидкого розроблення та затвердження планувальної документації на всю територію територіальних громад (як у межах населених пунктів, так і за їх межами) 2.5.6.1.1. Здійснення фінансово-економічного розрахунку необхідного обсягу фінансування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад Міністерство розвитку громад та територій України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 11/ 11
1.2. 2.5.6.1.2. Подання пропозицій під час розроблення проекту Закону України “Про державний бюджет України на 2024 рік”, якими передбачається необхідний обсяг фінансування субвенції, визначений на підставі заходу, зазначеного у підпункті 2.5.6.1.1, з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад із дотриманням умов Угоди про позику “Програма “Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство” між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 27 серпня 2019 р. № 8973-UA Міністерство розвитку громад та територій України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
1.3. 2.5.6.1.3. Супроводження розгляду проекту закону, зазначеного у підпункті 2.5.6.1.2, у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство фінансів України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.4. 2.5.6.1.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України, який вносить зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 853, щодо спрощення умов надання субвенції у частині виключення вимоги наявності у громади актуалізованої картографічної основи в цифровій формі Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
1.5. 2.5.6.1.5. Здійснення фінансово-економічного розрахунку необхідного обсягу фінансування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
1.6. 2.5.6.1.6. Подання пропозицій під час розроблення проекту Закону України “Про державний бюджет України на 2025 рік”, якими передбачено необхідний обсяг фінансування субвенції, визначений на підставі заходу, зазначеного у підпункті 2.5.6.1.5, з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад із дотриманням умов Угоди про позику “Програма “Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство” між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 27 серпня 2019 р. № 8973-UA Міністерство розвитку громад та територій України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
1.7. 2.5.6.1.7. Моніторинг проектів законів, які передбачають внесення змін до Земельного кодексу України щодо скасування розроблення комплексних планів просторового розвитку території територіальних громад та визначення на підставі цього функціонального зонування територій, обмежень у використанні земель як обов’язкових передумов встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок Міністерство аграрної політики та продовольства України Прогресу виконання заходу немає Виконується
1.8. 2.5.6.1.8. Підготовка позиції щодо погодження із зауваженнями/непідтримання проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.6.1.7 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.9. 2.5.6.1.9. Підготовка зауважень та пропозицій, позицій щодо непідтримання проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.6.1.7 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.10. 2.5.6.1.10. Супроводження процедури розгляду комітетами Верховної Ради України проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.6.1.7 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.11. 2.5.6.1.11. Підготовка пропозицій щодо доцільності застосування Президентом України права вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів, зазначених у підпункті 2.5.6.1.7 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: