Проблема

2.6.5. Корупційні ризики при формуванні і реалізації кадрової політики у сфері оборони, під час призову (прийняття) на військову службу, прийому до вищих військових навчальних закладів, отримання освіти і проходження служби за межами країни, проведення організаційно-штатних заходів, нагородження державними нагородами

Загальна інформація щодо проблеми

У 2020 році Україну було визнано членом Програми розширених можливостей НАТО, що означає подальше поглиблення співпраці України та Альянсу. З огляду на це необхідною є адаптація основних принципів функціонування Збройних Сил до міжнародних принципів діяльності збройних сил країн — членів НАТО.
Одним із пріоритетних напрямів реформування Збройних Сил за принципами НАТО є кадровий менеджмент. На цей час прийнято ряд законодавчих актів (розроблено проекти актів) щодо впровадження прозорих, доброчесних і зрозумілих процедур прийняття громадян на військову службу за контрактом до Збройних Сил, підбору, розстановки, присвоєння чергових військових звань, призначення на посади та нагородження державними нагородами військовослужбовців, створення ефективної, побудованої за принципами НАТО системи управління військовою кар’єрою за військовим званням.
Проте деякі питання все ж залишаються невирішеними.
На практиці внаслідок формального ставлення до визначення відповідності кандидатів установленим вимогам щодо призову або прийняття на військову службу до Збройних Сил існують випадки потрапляння на військову службу осіб, непридатних (обмежено придатних) за станом здоров’я, з психологічними вадами, різними видами залежностей, низьким рівнем фізичної підготовленості, морально-психологічних якостей тощо. Під час присвоєння військовослужбовцям військових звань, призначення їх на посади, направлення за кордон для проходження військової служби та навчання, звільнення з військової служби може бути присутнім суб’єктивізм під час прийняття відповідних кадрових рішень, що спричиняє поширення корупційних практик у цій сфері. Нормативно-правовими актами не встановлено чіткі та зрозумілі процедури ротації (переміщення) військовослужбовців на відповідних посадах з метою підвищення кваліфікації та набуття досвіду або більш доцільного використання. Відтак, прийняття рішення у цих аспектах може мати суб’єктивний характер та призводити до зловживань з боку окремих посадових осіб під час прийняття ними відповідних кадрових рішень. Ще однією проблемою є порядок виплати підйомної допомоги військовослужбовцям. Особливість нарахування такої допомоги полягає у тому, що вчасність та повнота її виплати військовослужбовцям цілком залежить від людського фактору.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
2 2 1 3
8
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 4 (50%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство оборони України

57.1%
7

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.6.5.1 Призначення на посади відбувається на конкурсній основі із залученням конкурсних і атестаційних комісій; впроваджуються механізми перевірки доброчесності 2.6.5.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Указу Президента України про внесення змін до Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 р. № 1153, яким визначено (уточнено): 1) призначення військовослужбовців на посади із штатно-посадовими категоріями, які відповідають їх фактичним військовим званням; 2) порядок присвоєння військовослужбовцям чергового військового звання з одночасним призначенням їх на вищі посади за рейтинговим принципом (на конкурсній основі); 3) мінімальні і максимальні строки вислуги та перебування у військовому званні; 4) порядок проведення випробування під час прийняття громадян України на військову службу за контрактом з метою встановлення їх відповідності військовим посадам; 5) порядок відрахування курсантів як здобувачів вищої та фахової передвищої військової освіти (через небажання продовжувати навчання, недисциплінованість, систематичне невиконання умов контракту військовослужбовцем, невиконання освітньої програми (індивідуального навчального плану) у разі відмови від подальшого проходження військової служби на посадах осіб офіцерського, сержантського і старшинського складу після закінчення військового навчального закладу) Міністерство оборони України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 2
1.2. 2.6.5.1.2. Розроблення проекту наказу Міноборони про внесення змін до Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міноборони від 10 квітня 2009 р. № 170, яким визначено: 1) призначення на вищі посади відбувається за рейтинговим принципом (конкурсній основі) із залученням комісій з відбору кандидатів до призначення на посади і комісій з питань проходження військової служби; 2) рейтингове оцінювання кожного військовослужбовця із визначенням відповідних критеріїв, а саме: оцінювання досягнень у військовій службі за сферами діяльності та/або спеціальностями, наявність відповідного рівня військової (професійної військової) освіти, військової підготовки та володіння іноземною мовою, участь (досвід керівництва) в умовах бойових дій, спеціальних операцій тощо; 3) до складу комісій входить представник антикорупційного структурного підрозділу; 4) порядок проведення конкурсу (призначення) на вищу посаду передбачає проведення перевірки на доброчесність (зокрема шляхом проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа), а також шляхом проведення співбесід, де під час оцінки доброчесності застосовується стандарт обґрунтованого сумніву; 5) критерії доброчесності, прийнятні для військових посадових осіб, та процедури (протоколи) їх перевірки/оцінювання Міністерство оборони України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.1. ОСР 2.6.5.2 Забезпечується ротація кадрів, виявляються особи, які порушили вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інші вимоги, заборони та обмеження, встановлені Законом України «Про запобігання корупції» 2.6.5.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до військових статутів (включено до уніфікованого Статуту Збройних Сил норми) щодо визначення особливості застосування антикорупційних обмежень та врегулювання конфлікту інтересів в умовах військової служби Міністерство оборони України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 4/ 4
2.2. 2.6.5.2.2. Щорічне проведення публічного обговорення антикорупційних заходів у секторі оборони за участю громадськості Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.3. 2.6.5.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Указу Президента України про внесення змін до Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 р. № 1153, яким визначено проведення ротації (переміщення) військовослужбовців на відповідних посадах з метою підвищення їх кваліфікації та набуття ними необхідного досвіду або більш доцільного їх використання Міністерство оборони України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.4. 2.6.5.2.4. Розроблення проекту наказу Міноборони про внесення змін до Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міноборони від 10 квітня 2009 р. № 170, яким визначено порядок проведення ротації (переміщення) військовослужбовців кожні три–п’ять років на відповідні посади Міністерство оборони України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.1. ОСР 2.6.5.3 Спрощено та чітко регламентовано механізм отримання підйомної допомоги 2.6.5.3.1. Розроблення проекту наказу про внесення змін до наказу Міноборони від 5 лютого 2018 р. № 45 “Про затвердження Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил України підйомної допомоги” у частині забезпечення цифровізації процесу організації виплати підйомної допомоги, яким передбачено спрощення порядку отримання підйомної допомоги Міністерство оборони України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
100% 2/ 2
3.4. 2.6.5.3.4. Розроблення проекту наказу про внесення змін до наказу Міноборони від 5 лютого 2018 р. № 45 “Про затвердження порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил України підйомної допомоги” у частині впровадження нарахування підйомної допомоги із застосуванням автоматичних систем опрацювання даних Міністерство оборони України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: