Проблема

2.7.5. Доступ до закладів освіти та перебіг освітнього процесу містять корупційні ризики. Присудження наукових ступенів та присвоєння вчених звань нерідко відбуваються із значним використанням корупційних практик та інших проявів недоброчесності

Загальна інформація щодо проблеми

Тривалий час однією з ключових проблем недовіри до системи вищої освіти є явище корупції під час вступу до закладів вищої освіти, у подоланні якого досягнуто значного прогресу шляхом запровадження зовнішнього незалежного оцінювання. Про успіх застосування цього інструменту та його підтримку стейкхолдерами свідчать соціологічні опитування. Незважаючи на це, досі залишаються траєкторії вступу з високими корупційними ризиками (наприклад, за творчим конкурсом та внутрішнім вступним екзаменом). Такі правила прийому мають надзвичайно високий ризик необґрунтованої деформації оцінок.
Іншим корупційним чинником під час вступу до закладів вищої освіти є необґрунтоване надання пільг та преференцій. Наприклад, пільги для складання внутрішнього іспиту замість зовнішнього незалежного оцінювання використовувались недоброчесно особами, які за медичними показаннями насправді підлягали оцінюванню у загальному порядку.
Також варто нагадати, що уже понад 10 років умови прийому передбачають можливість подання заяв про участь у конкурсному відборі до закладів вищої освіти в електронній формі. Така практика є не тільки зручною для вступників, але і забезпечує належну прозорість, оперативність та уникнення зайвого контакту із членами приймальної (відбіркової) комісії. Однак до сьогодні для деяких категорій осіб можливе подання заявок лише у паперовій формі. Наприклад, за наявності розбіжностей в даних вступника в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дата народження, стать, громадянство тощо) і у відповідному документі про освіту, здобуту раніше, та у сертифікаті зовнішнього незалежного оцінювання чи у разі подання іноземного документа про освіту, здобуту в іноземному закладі освіти, особа вимушена йти до кожної приймальної (відбіркової) комісії, які теоретично можуть прийняти різні рішення щодо одного і того ж питання — допуску вступника до конкурсу.
Ще однією проблемою, яка характеризується високим рівнем корупційних ризиків у вищій освіті, є питання вступу іноземців та осіб без громадянства до вітчизняних закладів вищої освіти. Зокрема, система отримання запрошень на навчання для іноземців та осіб без громадянства не є достатньо прозорою. Так, кожен іноземець чи особа без громадянства повинен/повинна самостійно звернутися до закладу вищої освіти для отримання такого запрошення, що спричиняє можливість отримання посадовими особами закладів вищої освіти неправомірної вигоди чи задоволення свого приватного інтересу.
Процес здобуття вищої освіти та оцінювання результатів навчання також містить ряд корупційних ризиків. Можливість вимагати чи отримувати неправомірну вигоду за здачу заліків чи іспитів студентів під час сесій, а також за завищення результатів поточної успішності є комплексною та масштабною проблемою під час провадження освітньої діяльності закладів вищої освіти. Наслідком констатованої проблеми є підготовка некваліфікованих здобувачів вищої освіти, а основною причиною — непрозорий та неефективний процес управління освітнім процесом у закладах вищої освіти.
Корупційні ризики не менш притаманні підготовці та захисту кваліфікаційних, а також наукових робіт. При цьому правові засоби притягнення до відповідальності за академічну недоброчесність, зокрема академічний плагіат, не є досконалими. Так, законодавство України не містить процесуальних норм щодо порядку притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної доброчесності. Результатом цього стало скасування у судовому порядку не одного рішення Комітету з питань етики Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти щодо можливого порушення академічної доброчесності у текстах дисертаційних досліджень.
Окремо слід наголосити на невизначеності строків давності притягнення до юридичної відповідальності за академічну недоброчесність. З одного боку, громадськість наполягає на тому, щоб в законодавстві прямо було закріплено відсутність (незастосування) строку давності для позбавлення наукового ступеня за академічний плагіат, фабрикацію, фальсифікацію, інші порушення академічної доброчесності. Щодо дисертацій, захист яких здійснився після набрання чинності зазначеним Законом (тобто з 6 вересня 2014 р.), жодних визначених строків давності немає. Це створює ситуацію, за якої такі дослідження можуть підлягати перевірці у будь-який строк, тоді як більш ранні — за жодних обставин.
Іншим фактором, що спричиняє корупційні ризики, є існування до сьогодні в окремих законах положень про можливість встановлення доплат чи надбавок за науковий ступінь чи вчене звання для осіб, функції яких не пов’язані безпосередньо із науковою чи дослідницькою діяльністю.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 2
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
3 3 5 7 11
29
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 6 (20.7%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство освіти і науки України

22.2%
27

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти

0%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 2

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.7.5.1 Зарахування осіб до закладів освіти, процес здобуття освіти та оцінювання результатів навчання здійснюються прозоро та на підставі об’єктивних критеріїв 2.7.5.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Закону України “Про вищу освіту”, яким передбачено, що заміна зовнішнього незалежного оцінювання на іспити в закладі вищої освіти не дозволяється, крім обмеженого переліку вступників за безумовними медичними підставами, які визначаються разом МОН та МОЗ, а також для осіб, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції (операції об’єднаних сил), забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також військовослужбовців військової служби за контрактом –– під час вступу до військових закладів вищої освіти та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
300% 75/ 25
1.2. 2.7.5.1.2. Розроблення проекту Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2024 році, у якому передбачено: 1) розширення сфери застосування електронних кабінетів і скорочення частки випадків обов’язкового подання документів у паперовій формі; 2) відмову від пільг із заміни зовнішнього незалежного оцінювання на іспити в закладі вищої освіти, крім обмеженого переліку вступників за безумовними медичними підставами та осіб, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції (операції об’єднаних сил), забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також військовослужбовців військової служби за контрактом –– під час вступу до військових закладів вищої освіти та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
1.3. 2.7.5.1.3. Проведення громадського обговорення проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.2, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство освіти і науки України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.4. 2.7.5.1.4. Погодження проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.2, із заінтересованими органами Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.5. 2.7.5.1.5. Видання акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.2, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство освіти і науки України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.6. 2.7.5.1.6. Розроблення проекту Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2025 році, у якому передбачено: 1) розширення сфери застосування електронних кабінетів і скорочення кількості випадків обов’язкового подання документів у паперовій формі; 2) розширення сфери застосування зовнішнього незалежного оцінювання; 3) відмову від пільг із заміни зовнішнього незалежного оцінювання на іспити в закладі вищої освіти, крім обмеженого переліку вступників за безумовними медичними підставами та осіб, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції (операції об’єднаних сил), забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також військовослужбовців військової служби за контрактом –– під час вступу до військових закладів вищої освіти та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.7. 2.7.5.1.7. Проведення громадського обговорення проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.6, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.8. 2.7.5.1.8. Погодження проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.6, із заінтересованими органами Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.9. 2.7.5.1.9. Видання акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.6, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.10. 2.7.5.1.10. Розроблення проекту Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2026 році, у якому передбачено: 1) розширення сфери застосування електронних кабінетів і скорочення кількості випадків обов’язкового подання документів у паперовій формі; 2) розширення сфери застосування зовнішнього незалежного оцінювання; 3) відмову від пільг із заміни зовнішнього незалежного оцінювання на іспити в закладі вищої освіти, крім обмеженого переліку вступників за безумовними медичними підставами та осіб, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції (операції об’єднаних сил), забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також військовослужбовців військової служби за контрактом –– під час вступу до військових закладів вищої освіти та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.11. 2.7.5.1.11. Проведення громадського обговорення проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.10, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.12. 2.7.5.1.12. Погодження проекту акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.10, із заінтересованими органами Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.13. 2.7.5.1.13. Видання акта, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.10, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.14. 2.7.5.1.14. Розроблення проекту наказу про затвердження вичерпного переліку безумовних медичних підстав, за наявності яких особі дозволяється складати вступні іспити в закладі вищої освіти замість зовнішнього незалежного оцінювання Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.15. 2.7.5.1.15. Громадське обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.14, погодження із заінтересованими органами (у разі потреби) Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.16. 2.7.5.1.16. Видання наказу, зазначеного у підпункті 2.7.5.1.14, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.17. 2.7.5.1.17. Проведення щороку Єдиного державного кваліфікаційного іспиту із спеціальностей галузей знань: 1) 08 Право; 2) 12 Інформаційні технології; 3) 14 Електрична інженерія; 4) 21 Ветеринарія; 5) 22 Охорона здоров’я; 6) 25 Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону; 7) 26 Цивільна безпека; 8) 27 Транспорт; 9) 28 Публічне управління та адміністрування; 10) 29 Міжнародні відносини Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.18. 2.7.5.1.18. Підготовка аналітичного дослідження (дорожньої карти) щодо пілотного Єдиного державного кваліфікаційного іспиту та поступового застосування для інших спеціальностей, ніж передбачено у підпункті 2.7.5.1.17 Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
1.19. 2.7.5.1.19. Проведення щороку Єдиного фахового вступного випробування для вступу для здобуття ступеня вищої освіти магістра на основі ступеня вищої освіти бакалавр Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.20. 2.7.5.1.20. Підготовка аналітичного дослідження (дорожньої карти) щодо застосування Єдиного фахового вступного випробування та поступового поширення на інші спеціальності, ніж передбачено у підпункті 2.7.5.1.19 Міністерство освіти і науки України Прогресу виконання заходу немає Виконується
1.21. 2.7.5.1.21. Опублікування та подання Кабінетові Міністрів України звіту про результати реалізації експериментального проекту щодо організації набору до закладів вищої освіти і навчання (стажування) іноземців та осіб без громадянства з використанням Єдиної міжвідомчої інформаційної системи щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти з пропозиціями щодо внесення змін до законів України, а також щодо: 1) можливості інтеграції інформаційної системи до Єдиної державної електронної бази з питань освіти чи Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту; 2) розширення функціоналу щодо розміщення кількості вільних місць для іноземних вступників у закладах вищої освіти, автоматизованого отримання інформації про оформлення віз, перетин державного кордону, оформлення посвідки на тимчасове проживання, подання документів для отримання візи чи посвідки іноземним вступникам через Єдину міжвідомчу інформаційну систему щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
1.23. 2.7.5.1.23. Удосконалення та введення в постійну (промислову) експлуатацію Єдиної міжвідомчої інформаційної системи щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.24. 2.7.5.1.24. Розроблення Концепції інформаційної системи управління вищою освітою (HEMIS) включно з розділом щодо впровадження сторонніх електронних освітніх інформаційних систем (електронних систем управління освітнім процесом (у тому числі контрольними заходами та практичною підготовкою) у сфері вищої освіти та їх верифікації МОН Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.25. 2.7.5.1.25. Проведення презентації Концепції інформаційної системи управління вищою освітою (HEMIS) включно з розділом щодо впровадження сторонніх електронних освітніх інформаційних систем (електронних систем управління освітнім процесом (у тому числі контрольними заходами та практичною підготовкою) у сфері вищої освіти та їх верифікації МОН Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.26. 2.7.5.1.26. Реалізація Концепції інформаційної системи управління вищою освітою (HEMIS) включно з розділом щодо впровадження сторонніх електронних освітніх інформаційних систем (електронних систем управління освітнім процесом (у тому числі контрольними заходами та практичною підготовкою) у сфері вищої освіти та їх верифікації МОН Міністерство освіти і науки України Не розпочато
2.1. ОСР 2.7.5.2 Підготовка кваліфікаційних робіт, зокрема дисертацій, відбувається самостійно та відповідально, прояви академічної недоброчесності не толеруються, напрацьовано ефективні способи їх запобіганню та припиненню 2.7.5.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено: 1) вичерпні підстави та види юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності; 2) вичерпні критерії наявності у діях особи проявів академічної недоброчесності, у тому числі академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації; 3) порядок здійснення провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності, у тому числі перевірки дисертації на наявність у ній академічного плагіату, фабрикації чи фальсифікації; 4) засади (принципи) провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності: поваги до честі та гідності, рівності, гласності та відкритості провадження (зокрема, шляхом забезпечення права кожної особи на участь у процесі прийняття рішення щодо неї, відкритості засідань, здійснення відеофіксації та онлайн-трансляції засідань із оприлюдненням відеозаписів; прийняття рішень шляхом відкритого поіменного голосування, зафіксованого протоколом засідання, який підлягає оприлюдненню); 5) право будь-якої особи бути заявником як самостійним учасником провадження про притягнення до відповідальності за прояви академічної недоброчесності за будь-якою особою; 6) права та обов’язки всіх учасників провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності; 7) строки давності притягнення до відповідальності за прояви академічної недоброчесності; 8) заборону встановлювати доплати, надбавки за науковий ступінь чи вчене звання (крім як для працівників наукових, науково-дослідних і закладів вищої та фахової передвищої освіти) Міністерство освіти і науки України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 4
2.2. 2.7.5.2.2. Забезпечення інтероперабельності Національного репозитарію академічних текстів із ключовими системами запобігання та виявлення академічного плагіату Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.3. 2.7.5.2.3. Розроблення та затвердження змін до Порядку функціонування інформаційної системи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти “NAQA.Svr” для вдосконалення інформаційної системи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти “NAQA.Svr”, зокрема щодо розширення переліку відомостей, які вносяться до інформаційної системи, її користувачів Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти Не розпочато
2.4. 2.7.5.2.4. Удосконалення інформаційної системи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти “NAQA.Svr”, зокрема щодо розширення переліку відомостей, які вносяться до інформаційної системи, її користувачів Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: