Проблема

3.3.1. Окремі положення кримінального законодавства, які стосуються кримінальної відповідальності за корупційні кримінальні правопорушення, суперечать міжнародним стандартам у цій сфері, не узгоджені між собою та з положеннями кримінального процесуального законодавства і Закону. Як наслідок, у значній частині випадків особи, що вчинили корупційні кримінальні правопорушення, звільняються від кримінальної відповідальності та/або покарання

Загальна інформація щодо проблеми

Численні наукові, практичні та аналітичні дослідження і звіти, а також офіційна статистика досудового розслідування і судового розгляду кримінальних проваджень про корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення змушують констатувати існування проблеми, яка полягає у тому, що на сьогодні законодавство у зазначеній сфері є незбалансованим, містить термінологічні неузгодженості, колізії та прояви невиправданої конкуренції між нормами.
Зокрема, експерти із запобігання та протидії корупції ідентифікували наявність таких проблем:
перелік кримінальних правопорушень, наведений у примітці до статті 45 Кримінального кодексу України, містить посилання на окремі кримінальні правопорушення, які не є корупційними, і навпаки — не передбачає посилань на кримінальні правопорушення, які містять ознаки корупції.
Наслідком цього в одних випадках є те, що за вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень для винних осіб не наставатимуть спеціальні правові наслідки — неможливість звільнення від кримінальної відповідальності, неможливість застосування інститутів звільнення від відбування покарання з випробуванням, його пом’якшення тощо, а в інших випадках — навпаки за вчинення діянь, які не є корупційними, особи зазнаватимуть надмірних правових обмежень, що негативно впливає на невідворотність кримінальної відповідальності за корупцію в цілому;
формулювання складу корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень підлягає уточненню відповідно до змісту міжнародних конвенцій;
окремі положення, що стосуються наслідків вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, є суперечливими та не підлягають однозначному тлумаченню;
відсутність актуальних узагальнень судової практики Верховним Судом та Вищим антикорупційним судом щодо корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень як і загальнодоступних узагальнень слідчої практики.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
6 2 2
10
Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
6

Верховний Суд

0%
2

Вищий антикорупційний суд

0%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 3.3.1.1 Усунуто розбіжності між положеннями Кримінального кодексу України та Закону України «Про запобігання корупції» щодо визначення корупційних кримінальних правопорушень 3.3.1.1.1. Забезпечення проведення аналітичного дослідження, до предмета якого, зокрема, належать: ідентифікація термінологічних неузгодженостей, колізій та проявів невиправданої конкуренції, що виникають між Кримінальним кодексом України, Законом України “Про запобігання корупції” та Кримінальним процесуальним кодексом України щодо визначення корупційних кримінальних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією; відповідність положень законодавства, що регулюють звільнення від кримінальної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення, заходи кримінально-правового характеру щодо юридичних осіб, а також встановлюють суб’єктів корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, міжнародним стандартам у сфері запобігання та протидії корупції Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 3
1.2. 3.3.1.1.2. Проведення презентації звіту за результатами аналітичного дослідження, зазначеного в описі заходу 3.3.1.1.1, та його експертного обговорення Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.3. 3.3.1.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким усунуто наявні термінологічні неузгодженості, колізії та прояви невиправданої конкуренції, що виникають між Кримінальним кодексом України, Законом та Кримінальним процесуальним кодексом України щодо визначення корупційних кримінальних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 3.3.1.1.1 Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.1. ОСР 3.3.1.2 Санкції за вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень є пропорційними і такими, що мають значний забезпечувальний і превентивний ефект, жодне з корупційних кримінальних правопорушень не належить до категорії кримінальних проступків 3.3.1.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким з урахуванням результатів аналітичного дослідження, предметом якого є санкції за корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення (їх пропорційність, адекватність виду кримінального правопорушення, ефективність та забезпечення стримуючого ефекту): 1) удосконалено нормативно-правове регулювання санкцій за корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення; 2) збільшено розмір штрафів у санкціях окремих корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень з урахуванням ступеня їх суспільної небезпеки; 3) чітко та однозначно передбачена можливість звільнення від відбування покарання з випробуванням у разі укладення угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Національного антикорупційного бюро; 4) посилено кримінальну відповідальність за підкуп свідка з тим, щоб це кримінальне правопорушення не належало до категорії кримінальних проступків, у зв’язку з його вчиненням були можливими екстрадиція, спеціальна конфіскація; 5) закріплено можливість застосування заходів кримінально-правового характеру щодо юридичних осіб у разі вчинення всіх діянь, криміналізації яких вимагає Конвенція ООН проти корупції Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 1
3.1. ОСР 3.3.1.3 Слідча та судова практика притягнення до кримінальної відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, є сталою та передбачуваною, зокрема завдяки узагальненню правозастосування 3.3.1.3.1. Підготовка щороку узагальнень судової практики Верховного Суду у кримінальних провадженнях щодо корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень за попередній календарний рік Верховний Суд Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 6
3.2. 3.3.1.3.2. Проведення щороку обговорень узагальнень судової практики, підготовлених Верховним Судом, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Верховний Суд Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.3. 3.3.1.3.3. Підготовка щороку узагальнень судової практики Вищого антикорупційного суду у кримінальних провадженнях щодо корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень за попередній календарний рік Вищий антикорупційний суд Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.4. 3.3.1.3.4. Проведення щороку обговорень узагальнень судової практики, підготовлених Вищим антикорупційним судом, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Вищий антикорупційний суд Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.5. 3.3.1.3.5. Проведення щороку аналізу судової практики притягнення до кримінальної відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, опублікування звіту за результатами такого аналізу Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.6. 3.3.1.3.6. Проведення щороку обговорень звітів, підготовлених на виконання заходу, зазначеного у підпункті 3.3.1.3.5, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: