ESR
2.4.1.5. Corporate governance standards have been introduced at public sector entities that are of strategic importance for the national economy and security or have the highest level of corruption risks, or are among the most important business entities in the defense industry (in particular, the right to terminate the contract with managers who violate anticorruption legislation or rules of ethical conduct has been established)
Problem solving:
2.4.1. The existing governance model at public sector entities is ineffective, resulting in losses and corruption
Deadlines for all measures within ESR
Implementation of SACP measures within ESR
Implementation of SACP measures within the scope of the Problem by main main performers
Ministry of Economy of Ukraine
National Agency on Corruption Prevention
State authorities — subjects of management of state-owned objects
Summarized general information on Measures
Indicators of achievement of ESR
Total number of indicators – 5
Indicators fully achieved – 0
Partially achieved indicators – 0
Indicators with a score of 0% – 5
Summarized general information about Achievement Indicators
* - Вага - програмне значення індикатора в ОСР№ | Indicators | Weight* (%) | Assessment of achievement | Evaluation rationale | Data source/information manager | |
---|---|---|---|---|---|---|
for the year 2024 | for the year 2025 | |||||
1 | An analytical report has been published, outlining the list of state-owned enterprises of strategic importance for the nation’s economy and security or those with the highest level of corruption risks or enterprises that are the most critical business entities in the defense industry. | 15% | 0% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 1 очікуваного стратегічного результату 2.4.1.5 не досягнуто, оскільки відповідний аналітичний звіт не оприлюднено.... -> | official website of the Ministry of the Economy | |
2 | The action plan to align the corporate governance system of specific business entities with corporate governance standards of the OECD for the period beginning with 2023 (which also provides for the competitive selection of managers, heads of executive authorities, and members of supervisory boards of entities in the public sector of the economy, which has been suspended due to the institution of martial law) has been published. | 10% | 0% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 2 очікуваного стратегічного результату 2.4.1.5 не досягнуто. Строки підготовки відповідного плану заходів згідно із п. 2.4.1.5.5 додатка 2 до ДАП становлять 01.01.2025 - 30.06.2025.... -> | official website of the Ministry of the Economy | |
3 | The action plan to align the corporate governance system of specific business entities with corporate governance standards of the OECD has been completed by 100 percent. | 40% | 0% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 3 очікуваного стратегічного результату 2.4.1.5 не досягнуто. Строки підготовки відповідного плану заходів згідно із п. 2.4.1.5.5 додатка 2 до ДАП становлять 01.01.2025 - 30.06.2025.... -> | official website of the Ministry of the Economy | |
4 | Contracts with managers exercising the powers of a one-person executive body, or with members of a collective executive body of state-owned enterprises of strategic importance for the nation’s economy and security or those with the highest level of corruption risks or enterprises that are the most critical business entities in the defense industry, provide for the right to terminate them if such individuals have committed gross violations of the requirements of anticorruption legislation or the code of ethics. | 5% | 0% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 4 очікуваного стратегічного результату 2.4.1.5 не досягнуто. Зміни до законодавства, що нададуть змогу рухатися у напрямку досягнення цього індикатора, передбачені у законопроекті із реєст... -> | official website of the Ministry of the Economy | |
5 |
at least 80 percent of experts on the regulation of the economy and businesses estimate that: a) defines the list of state-owned enterprises of strategic importance for the nation’s economy and security or those with the highest level of corruption risks or enterprises that are the most critical business entities in the defense industry is substantiated (10 percent); b) the action plan to align the corporate governance system of specific business entities with corporate governance standards of the OECD covers the essential aspects and provides for the essential measures (10 percent); c) the corporate governance systems of state-owned enterprises of strategic importance for the nation’s economy and security or those with the highest level of corruption risks or enterprises that are the most critical business entities in the defense industry are aligned with OECD corporate governance standards in practice (10 percent). |
30% | 0% | У межах проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки індикатор 5 очікуваного стратегічного результату 2.4.1.5 не підлягає оцінюванню, оскільки таке експертне опитування не проведене.... -> | Results of the expert survey organized by the National Agency |