Expected strategic result
2.2.5.3.
The excessive level of discretion in the exercise of powers by the Antimonopoly Committee has been eliminated, in particular when it comes to determining:
the commencement of examination of a case involving a violation of the requirements of legislation on the protection of economic competition, the estimated timeframe for consideration of such a case and, if necessary, the possibility of extending this timeframe with appropriate justification;
the timeframe for verifying information about illegally obtained government aid;
ways to improve the mechanism for appointing and replacing state commissioners responsible for examining cases involving violations of the legislation on protection of economic competition, taking into account their professional qualities, experience, impartiality, independence, legality and validity of their decisions;
ways to improve approaches to determining the amount of the fine and the procedure for calculating the fine imposed for violations of the legislation on protection of economic competition
Indicators — 2
набрав чинності закон, яким усунуто надмірний рівень дискреції у реалізації повноважень Антимонопольного комітету, зокрема:
а) встановлено граничні строки розгляду справи про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції для кожного з видів порушень (10 відсотків);
б) установлено вичерпний перелік підстав та порядок продовження строку розгляду справи про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, а також граничний строк, на який може бути продовжено розгляд такої справи
(10 відсотків);
в) установлено прозорий та недискримінаційний порядок обмеження строків ознайомлення сторонами у справі з матеріалами справи, а також порядок визначення таких строків (10 відсотків);
г) установлено можливість і визначено умови для зупинення провадження у справі на період розгляду порушень, передбачених пунктами
13—15 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, розпочатих в рамках розгляду відповідної справи, а також на період розгляду інших справ (щодо створення перешкод під час проведення перевірок, неявки на виклик органів Комітету для надання пояснень) (10 відсотків);
д) установлено порядок визначення та заміни державних уповноважених, відповідальних за розгляд справ про порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, справ про державну допомогу (10 відсотків);
е) установлено право осіб, які беруть участь у справі, заявляти відводи державним уповноваженим, відповідальним за розслідування справ, та визначено перелік умов для задоволення таких відводів (10 відсотків);
ж) установлено, що порядок визначення розміру штрафів визначається на рівні підзаконного нормативно-правового акта (10 відсотків)
the results of the expert survey have demonstrated that:
a) more than 75 percent of experts on the regulation of the economy and business evaluate the quality of legal regulation implemented pursuant to subclause 1 of clause 2.2.5.3 as high or very high (30 percent);
b) more than 50 percent of experts on the regulation of the economy and business evaluate the quality of legal regulation implemented pursuant to subclause 1 of clause 2.2.5.3 as high or very high (20 percent);
c) more than 25 percent of experts on the regulation of the economy and business evaluate the quality of legal regulation implemented pursuant to subclause 1 of clause 2.2.5.3 as high or very high (10 percent).