Measure
1.1.5.2.8. Conducting the joint communications and awareness raising campaign devoted to the new principles of the administrative process, particularly through DIIA centers (administrative service centers)
Measure status:
Actual execution date:
30.06.2025
The measure is aimed at achieving ESR:
1.1.5.2. Citizens refrain from corrupt practices owing to communications and awareness raising campaign aimed at raising awareness about the availability of electronic services, simplifying procedures, and so forth
Problem solving:
1.1.5. In many areas of social life, resorting to corrupt practices is a more convenient, efficient, effective, and sometimes only way to satisfy the needs of individuals or legal entities compared to satisfying such needs in the legitimate way
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Ministry of Digital Transformation of Ukraine
National Agency on Corruption Prevention
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year and/or international technical assistance funds
Performance indicator:
The communications and awareness raising campaign has been completed. The campaign results have been summarized.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Мін’юст повідомляє, що інформаційно-просвітницьку кампанію проведено. За підсумками кампанії підготовлено звіт.
На офіційному вебсайті Міністерства юстиції України розміщено інформаційно-просвітницькі матеріали, присвячені новим засадам здійснення адміністративної процедури. Ці матеріали спрямовані на підвищення обізнаності громадян щодо спрощення адміністративних процесів. Додатково відповідні публікації поширювалися через офіційні сторінки Міністерства у соціальних мережах, а також на платформах стейкхолдерів та в медіа.
Узагальнена інформація щодо виконання заходу разом із посилання на опубліковані матеріали додається окремим файлом.
Разом з цим, відповідно до назви заходу кампанія мала охоплювати інформування про засади здійснення адміністративних процедур через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) “Дія”. Крім того, очікуваний стратегічний результат ДАП 1.1.5.2 — “Громадяни утримуються від корупційних практик завдяки проведенню інформаційно-просвітницьких кампаній, спрямованих на підвищення обізнаності про наявність електронних сервісів, спрощення процедур тощо” — вказує на необхідність поширення інформації про доступні інструменти, зокрема ЦНАП, як ключовий елемент для забезпечення прозорості та спрощення процедур.
Однак, у рамках кампанії відсутні публікації, які б інформували громадян про можливість здійснення адміністративних процедур через центри “Дія” (ЦНАП).
Підсумовуючи вищевикладене, за результатами аналізу розміщених інформаційних матеріалів, встановлено, що захід виконано частково.