Measure
2.2.2.2.6 (5). Implementing electronic auctions and systems for accessing a limited public resource on a permanent basis and fully
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
2.2.2.2. An audit of the current status of implementation of electronic auctions and systems for accessing a limited public resource has been conducted; the key methods used to bypass their restrictions have been identified; implementation of electronic auctions and systems for accessing a limited public resource has been completed, taking into account the findings of the audit (electronic workspace of the user, Prozorro.Sale electronic auctions)
Problem solving:
2.2.2. Arbitrary application of mandatory rules for businesses, which is accompanied by attendant corruption risks
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year and/or within the limits of international technical funds
Performance indicator:
Electronic auctions and systems for accessing a limited public resource have been implemented on a permanent basis and fully functional.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Мінагрополітики є органом, що формує та реалізує державну політику в багатьох сферах. В рамках виконання даного заходу важливими є лише дві сфери, за які відповідає Мінагрополітики – рибальство та рибництво (аквакультура).
З огляду на це, обсяг тих дій, що повинні зробити Мінагрополітики та підпорядковане йому Держрибагентство на виконання цього заходу складається з двох частин, а саме впровадження відповідних цифрових продуктів як для галузі рибальства, так і для галузі рибництва.
1. Почнемо з рибальства. Мінагрополітики спільно з Держрибагентством на підставі попередньо проведеного експерименту було розроблено постанову Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1347 «Деякі питання здійснення спеціального використання водних біоресурсів». Ця постанова затвердила Порядок здійснення спеціального використання водних біоресурсів. Цим Порядком, в тому числі, врегульована процедура проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів на право здійснення промислового рибальства або дослідного вилову (далі для спрощення називатимемо це «право на промисловий вилов риби») шляхом електронних торгів.
На сьогодні електронні торги з продажу права на промисловий вилов риби проводяться за допомогою електронної системи «Прозорро.Продажі».
Фактично, предметом продажу на таких аукціонах виступає право на укладення відповідного договору, проект якого розміщується на одному з електронних майданчиків, на якому, власне, й проводитиметься аукціон. У цих проектах договорів вже вказані види водних біоресурсів (перш за все, риба), право на вилов яких надаватиметься за цим договором, обсяги їх вилову, а також водний об’єкт, право вилову в якому й надається за договором.
На веб-сайті «Прозорро.Продажі» користувачі можуть переглядати інформацію про умови розміщених на електронних майданчиках договорів. Обравши лот, який її цікавить, особа сплачує гарантійний внесок, реєстраційний внесок на банківський рахунок оператора електронного майданчика та подає заявку про участь в аукціоні через свій особистий кабінет на електронному майданчику для реєстрації себе як учасника аукціону.
У разі дотримання описаної вище процедури користувач допускається до участі в аукціоні.
Сам аукціон проводиться шляхом електронних торгів. Після завершення аукціону, переможець на підставі протоколу аукціону, який також формується автоматично за допомогою функціоналу системи «Прозорро.Продажі», укладає з організатором аукціону, яким виступає Держрибагентство, договір на право на промисловий вилов риби. Після укладення такого договору переможець аукціону ще раз звертається до Держрибагентства для отримання дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах).
Окрім того, захід передбачає впровадження не лише електронних аукціонів, а й електронних систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу. Тобто електронних програм, які дозволять цифровізувати процедури отримання доступу до спільних ресурсів. І в галузі рибальства така електронна система вже існує. Йде мова про Єдину державну електронну систему управління галуззю рибного господарства (еРиба).
Ця система є важливим елементом процедури укладення договорів на право на промисловий вилов риби та отримання відповідних спеціальних дозволів. Функціонал системи «еРиба» надає можливість, в тому числі, укладання договору на право на промисловий вилов риби після перемоги особи в аукціоні та одержання відповідного дозволу. Так, вже з 5 липня 2024 року розпочали роботу відповідні компоненти системи «еРиба», а саме Е-Договір та Е-Дозвіл. Укладення договору та отримання спеціального дозволу – це юридичні дії, які є критично важливими кроками в процедурі отримання права на промисловий вилов риби після закінчення аукціону і завдяки системі «еРиба» вони тепер цифровізовані, що також зменшує корупційні ризики в цій процедурі.
2. Щодо рибництва ситуація є складнішою. Якщо в галузі рибальства спільним ресурсом, до якого підприємець отримує доступ є власне водні біоресурси (перш за все, риба), то в галузі рибництва основним спільним ресурсом, до якого підприємцю потрібно отримати доступ, є водний об’єкт (його частина), який і буде використовуватися для розведення риби.
Ознайомившись зі ст. 14 ЗУ «Про аквакультуру», можна зробити висновок, що, загалом, є дві процедури отримання такого водного об’єкта в користування.
Перша стосується тих випадків, коли мова йде про водний об’єкт, що знаходиться в межах сухопутної території України і не є частиною моря. Іншими словами, мова йде про ставки, озера тощо. Такі водні об’єкти особам для зайняття рибництвом надають в оренду разом з землею під ними за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом. Земельні ділянки в оренду за загальним правилом передаються за результатами земельних торгів. Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в порядку, визначеному Земельним кодексом України та ЗУ «Про оренду землі», на базі електронної системи «Прозорро.Продажі».
Таким чином, можна зробити висновок, що ця процедура отримання водних об’єктів в оренду для зайняття рибництвом задовольняє вимоги заходу.
Відмінною є ситуація щодо отримання в оренду водного простору морських вод. За Законом «Про аквакультуру» водний простір морських вод надається в оренду Кабінетом Міністрів України. Жодної процедури проведення будь-яких електронних торгів для цього на постійній основі не передбачено.
З метою запровадити такий механізм Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14.10.2022 № 1191 «Деякі питання реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди акваторією (водним простором) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів».
Ця Постанова передбачає проведення експериментального проекту із запровадження процедури аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди водного простору морських вод для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів. Цей експериментальний проект тривав протягом двох років, тобто до жовтня 2024 року.
Як повідомляє Мінекономіки у своєму листі до Кабінету Міністрів України від 03.04.2024 № 3212-01/24312-01 з посиланням на інформацію Держрибагентства, «у зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України, а також відсутністю доступу до акваторії (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України, в рамках реалізації постанови Кабінету Міністрів України жодного аукціону не було проведено, що не дає змоги здійснити аналіз результативності експериментального проекту».
Таким чином, у зв’язку з об’єктивними причинами, а саме триваючою збройною агресією ворога, війська якого діють, в тому числі, і у водах територіального моря України, не має можливості належним чином провести такий експеримент.
У зв’язку з цим поки що процедура надання в оренду водного простору морських вод для зайняття рибництвом залишається без змін, а в такому вигляду, в якому вона є зараз, вона не задовольняє вимоги цього заходу.