Measure
3.3.2.4.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that:
1) permits concluding plea agreements in criminal proceedings falling under the jurisdiction of the National Anticorruption Bureau on condition of full or partial compensation of losses or harm by the defendant, suspect (other than the organizer of the criminal offense);
2) provides for the possibility of exemption from serving the sentence with probation if the defendant signs a plea agreement in criminal proceedings involving crimes of corruption falling under the jurisdiction of the National Anticorruption Bureau;
3) expands the list of penalties that may be agreed upon by the parties to the agreement on exemption from serving the sentence with probation in criminal proceedings involving crimes of corruption falling under the jurisdiction of the National Anticorruption Bureau, and also expands the list of applicable additional penalties;
4) provides for the possibility of establishing a probation period longer than three years in case of exemption from serving the sentence with probation under a plea agreement, as well as establishes longer period for expunging the criminal record in case of exemption from serving the sentence with probation in connection of serious crimes or felonies involving corruption;
5) provides for the possibility of continuing the judicial proceedings under the general procedure if the court refuses to approve the plea agreement and if no motions have been filed to return the proceeding back to the pretrial investigation stage;
6) provides for the possibility of presenting a plea agreement to the court repeatedly in the same criminal proceeding if the grounds for its rejection have been eliminated;
7) stipulates that the resolution of disputes over jurisdiction in proceedings that belong or may be found to belong to the jurisdiction of the National Anticorruption Bureau shall be carried out only by the Prosecutor General or the Deputy Prosecutor General – Head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office.
Measure status:
Actual execution date:
14.06.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
3.3.2.4.
The National Anticorruption Bureau of Ukraine and the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office are effectively performing their tasks, among other things through:
clarification of legislative provisions on the conclusion of plea agreements in criminal proceedings involving corruption or corruption-related crimes;
ensuring the practical observance of the rules of jurisdiction and holding the prosecutors in breach of such rules accountable;
continued optimization of internal workflows and full-fledged implementation of the electronic criminal proceeding system
Problem solving:
3.3.2. Poor efficiency and quality of pretrial investigation of corruption and corruption-related criminal offenses (a significant number of such proceedings last for years) is due to excessive complexity of certain procedural formalities
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Prosecutor General’s Office of Ukraine
National Anti-Corruption Bureau of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
За інформацією, наданою Міністерством юстиції України (далі - Мін'юст), 29 березня 2023 року було направлено листи до заінтересованих органів з проханням надати пропозиції, щодо внесення змін до законодавства з питань, що передбачені заходом.
Мін'юст повідомляє, що 23 травня 2023 року, після отримання пропозицій від усіх заінтересованих органів, їх було опрацьовано та розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо підвищення ефективного виконання антикорупційними органами покладених на них функцій, спрямованих на виконання завдань кримінального провадження» (далі – проект Закону), який надалі було направлено до заінтересованих органів на погодження та висловлення позиції, відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950.
Після отримання та опрацювання відповідних погоджень та висловлених позицій від усіх заінтересованих органів, 30 листопада 2023 року та 29 лютого 2024 року було проведено узгоджувальні наради із заінтересованими органами щодо обговорення висловлених зауважень та доцільності їх врахування у проекті Закону.
Листом Мін’юсту від 07.05.2024 № 69411/11.1.1/4-24 проект Закону направлено на розгляд Уряду.
13.06.2024 проект Закону схвалено на засіданні Уряду та 14.06.2024 зареєстровано у Верховній Раді України за № 11340.
Проте, вказаний законопроект не відповідає положенням п.п. 1 п. 3.3.3.2.4.1 додатка 2 до ДАП. Так, зазначеним заходом передбачено, що законопроект повинен містити норми, якими було б надано можливість укладати угоди про визнання винуватості у кримінальних провадженнях, віднесених до підслідності Національного антикорупційного бюро України, у разі повного або часткового відшкодування збитків чи заподіяної шкоди обвинуваченим, підозрюваним (КРІМ ОРГАНІЗАТОРА кримінального правопорушення).
Законопроект від 14.06.2024 № 11340 не враховує описані у ДАП застереження щодо організатора, у зв'язку з чим, захід не може вважатися таким, що виконаний повністю.