Feedback from the public

Measure

2.7.1.7.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law proposing to amend the Fundamentals of Ukrainian Healthcare Legislation, which defines:
1) the list of prohibited forms of interaction of medical workers and healthcare institutions with business entities that manufacture and/or distribute medications and medical devices (medical products) and auxiliary means of rehabilitation and with their representatives (in particular: medical workers and healthcare institutions are prohibited from accepting samples of medications, medical devices, souvenirs, and branded products of pharmaceutical companies for purposes of promotion; pharmaceutical companies are prohibited from launching loyalty programs for doctors);
2) the ethical principles to be upheld by medical workers when prescribing medications and medical devices to patients;
3) disciplinary and administrative liability (under Article 442 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses) for violations of restrictions applicable to the forms of interaction of medical workers with business entities manufacturing and/or distributing medications, medical devices (medical products), and auxiliary means of rehabilitation.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

21.08.2024

The measure is aimed at achieving ESR:

2.7.1.7. Clear ethical rules of interaction between pharmaceutical companies and healthcare professionals have been defined, which make it impossible to abuse the prescription of medicines to patients; legal liability for violations of these rules has been established

Problem solving:

2.7.1. Patients and doctors do not receive medications and medical devices in a timely manner and in full, in particular due to the incomplete transition to the new system of organization and control of medical procurement, and the incomplete regulation of the processes of identifying the needs for and accounting of medications

Deadlines:

01.03.2023 - 30.11.2023

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Health of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

На виконання заходу передбаченого п. 2.7.1.7.1 Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, Міністерством охорони здоров'я України повідомлено, що:

"21.08.2024 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 3911-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сферах охорони здоров’я, реабілітації, соціального захисту та державної реєстрації окремих об’єктів санітарних заходів", яким внесено зміни до статей 78 та 78 - 1 Основ законодавства України про охорону здоров’я та передбачено перелік заборонених форм взаємодії медичних працівників з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, їх представників (зокрема: заборона отримання медичними працівниками та закладами охорони здоров’я з метою просування зразків лікарських засобів, медичних виробів, сувенірної та брендованої продукції фармацевтичних компаній; заборона запровадження програм лояльності для лікарів з боку фармацевтичних компаній) та встановлені етичні засади, яких необхідно дотримуватися медичним працівникам під час призначення пацієнтам лікарських засобів, медичних виробів.

З аналізу вказаного Закону, можемо встановити, що: ст. 78, визначає, зокрема такі ключові етичні засади, взаємодії медичних, фармацевтичних працівників із пацієнтами, як:

-бути чесними та неупередженими у всіх професійних взаємодіях, у тому числі прямо або опосередковано пов’язаних із проведенням рекламних або промоційних заходів суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів, допоміжних засобів реабілітації, а також їх представниками;

-не використовувати свої повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості в особистих інтересах, інтересах близьких їм осіб і не отримувати від них особисту вигоду або вигоду для близьких їм осіб;

- призначати та відпускати лікарські засоби, медичні вироби, допоміжні засоби реабілітації без впливу приватних інтересів;

-усвідомлювати відповідальність перед пацієнтом під час надання йому медичної, фармацевтичної та/або реабілітаційної допомоги.

У свою чергу відповідно до ст. 78-1 визначаються ключові обмеження, встановлені для медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації під час здійснення ними професійної діяльності.

Разом із тим, незважаючи на те, що Закон № 3911-IX відповідає Державній антикорупційній програмі на 2023-2025 роки, у контексті встановлення ключових засад взаємодії медичних, фармацевтичних працівників, а також переліку заборонених форм взаємодії, можемо констатувати, що проект акту не містить окремих положень, що визначені Державною антикорупційною програмою на 2023-2025 роки, зокрема законопроектом не встановлюється що за порушення обмежень щодо форм взаємодії медичних працівників з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, медичні працівники несуть дисциплінарну та адміністративну відповідальність (за статтею 44-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Положення ст. 80 Закону України "Про Основи законодавства України про охорону здоров'я" визначає виключно загальну, а не спеціальну норму про види відповідальності, що можуть бути застосованими до осіб, які порушують законодавство про охорону здоров'я.

Відтак, такий підхід до виконання заходу 2.7.1.7.1 видається частковим та не спрямованим на те, щоб нормативно закріпити можливість притягувати медичних та фармацевтичних працівників до адміністративної та дисциплінарної відповідальності за порушення обмежень щодо взаємодії з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, а також чітко регламентувати правила дозволеної взаємодії медичних та фармацевтичних працівників.

З огляду на це, можемо констатувати, що захід виконаний вчасно, але частково.

Monitoring results (quarterly):

28.10.2024:
The measure was implemented on time, but partially
12.08.2024:
The measure was implemented on time, but partially
01.05.2024:
The measure was implemented on time, but partially
05.02.2024:
The measure was implemented on time, but partially

Key sources of assessment:

1. Ministry of Health of Ukraine: Draft Law
2. Ministry of Health of Ukraine: Explanatory note
3. Ministry of Health of Ukraine: Comparison table
4. Ministry of Health of Ukraine: Regulatory impact analysis
5. Ministry of Health of Ukraine: Appendix 1 to the Regulatory impact analysis
6. Ministry of Health of Ukraine: Appendix 2 to the Regulatory impact analysis
7. Ministry of Health of Ukraine: approval of the central executive authorities