Measure
2.7.5.1.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine the draft law proposing amendments to the Law of Ukraine On Higher Education, which stipulates that external independent testing may not be substituted with enrollment examinations at an institution of higher education, except for a limited list of entrants due to compelling medical reasons determined jointly by the Ministry of Education and Science and the Ministry of Health, as well as individuals who have been recognized as combatants under law and who defended the independence, sovereignty, and territorial integrity of Ukraine, were involved in the anti-terrorist operation (joint forces operation), in providing logistics for this operation, in efforts aimed at ensuring national security and defense, repelling and resisting the armed aggression by the Russian Federation in Donetsk and Luhansk Regions, in providing logistics for such efforts, as well as military personnel serving in the army under contract – upon their enrollment at military institutions of higher education and military training divisions of institutions of higher education
Measure status:
Actual execution date:
29.12.2023
The measure is aimed at achieving ESR:
2.7.5.1. Enrollment of persons at educational institutions, the process of obtaining education and assessment of learning outcomes are carried out transparently and on the basis of objective criteria
Problem solving:
2.7.5. Corruption risks are present when it comes to access to educational institutions and the educational process. The awarding of academic degrees and academic titles often happens with significant use of corrupt practices and other forms of dishonesty
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Міністерством освіти і науки України було розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам» та внесено на розгляд КМУ (лист вих. від 26.12.2023 №1/20335п-23, вх. №1738/0/4-23). Проект акта схвалено Урядом 05.01.2024 та зареєстровано у Верховній Раді України за №10399 (далі - Законопроект №10399).
20.03.2024 року Законопроект №10399 було прийнято за основу, а 06.05.2024 було надано порівняльне таблицю до другого читання.
Варто зауваження, що положення Законопроекту №10399 не повною мірою спрямовані на виконання заходу 2.7.5.1.1 з огляду на таке.
Законопроект №10399 визначає перелік осіб, які мають право при прийомі на навчання для здобуття вищої освіти брати участь у конкурсному відборі з урахуванням балів за вступні випробування в закладі вищої освіти замість балів зовнішнього незалежного оцінювання або вступних випробувань з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання. До цього переліку, зокрема, віднесено учасників бойових дій та військовослужбовців військової служби за контрактом, які проходять військову службу не менше одного року, – при вступі на навчання до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.
Водночас у Законопроекті №10399 не передбачено такої підстави для заміни ЗНО як належність до обмеженого переліку вступників за безумовними медичними підставами, визначеними разом МОН та МОЗ. Натомість встановлено, що право брати участь у конкурсному відборі з урахуванням балів за вступні випробування в закладі вищої освіти замість балів зовнішнього незалежного оцінювання або вступних випробувань з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання мають особи, яким відповідно до Умов прийому було відмовлено у створенні обумовлених медичним висновком спеціальних умов для проходження зовнішнього незалежного оцінювання або вступних випробувань з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання відповідно до законодавства. При цьому у законопроекті немає уточнення, з яких саме підстав повинна бути отримана відмова, для того, щоб особа отримала право на заміну ЗНО. Крім цього, Законопроект №10399 пропонує ширший перелік підстав для заміни ЗНО, ніж передбачено у заході 2.7.5.1.1.
Таким чином, Законопроект №10399 у разі його прийняття забезпечить лише часткове врегулювання питань, щодо яких виконавцем заходу 2.7.5.1.1 мав би бути розроблений законопроект.