Measure
2.7.5.2.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) exhaustive grounds for and kinds of legal liability for manifestations of academic dishonesty;
2) exhaustive criteria indicating that the actions of a person contain manifestations of academic dishonesty, including academic plagiarism, fabrication, or falsification;
3) the procedure for conducting proceedings to hold a personal legally liable for manifestations of academic dishonesty, including verification of the thesis for any academic plagiarism, fabrication, or falsification;
4) the grounds (principles) for conducting proceedings to hold a personal legally liable for manifestations of academic dishonesty: respect for honor and dignity, equality, publicity and openness of the proceedings (specifically by honoring the right of each person to be present during the process of reaching a decision concerning this person, the openness of meetings, video recording and online broadcasting of meetings with the video recordings to be made public; making decisions through open roll-call voting documented in the meeting minutes to be made public);
5) the right of any person to act as the complainant – an independent party to a proceeding to hold any person liable for manifestations of academic dishonesty;
6) the rights and obligations of all parties to proceedings to hold a person legally liable for manifestations of academic dishonesty;
7) the statute of limitations for holding a person liable for manifestations of academic dishonesty;
8) a prohibition of additional allowances or uplifts for an academic degree or rank (other than for employees of academic or research institutions or institutions of higher or pre-university education).
Measure status:
Actual execution date:
06.06.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.7.5.2. The preparation of qualification papers, including theses, is carried out independently and responsibly, manifestations of academic dishonesty are not tolerated, and effective ways to prevent and stop them have been developed
Problem solving:
2.7.5. Corruption risks are present when it comes to access to educational institutions and the educational process. The awarding of academic degrees and academic titles often happens with significant use of corrupt practices and other forms of dishonesty
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
National Agency for Higher Education Quality Assurance
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Міністерство освіти і науки України повідомило, що Верховною Радою України 06.06.2024 прийнято за основу проект Закону України «Про академічну доброчесність» (№ 10392 від 08.01.2024). Відповідний законопроект було внесено до ВРУ народними депутатами.
У проекті Закону України «Про академічну доброчесність» (далі - Законопроект №10392) пропонується:
1. Визначити перелік види порушень академічної доброчесності. Водночас відповідний перелік не є вичерпним, оскільки передбачається, що додаткові види порушень академічної доброчесності можуть визначатися спеціальними законами у сфері освіти і науки або закладами освіти, науковими установами.
2. Визначити заходи реагування на порушення академічної доброчесності. До переліку таких заходів відносяться притягнення до академічної відповідальності та до дисциплінарної відповідальності.
3. Визначити поняття "академічної відповідальності", а також перелік санкцій, що можуть бути застосовані як захід академічної відповідальності.
4. Визначити загальні положення щодо розгляду повідомлень про порушення академічної доброчесності. Передбачається, що розгляд повідомлення про порушення академічної доброчесності відбувається в порядку, затвердженому колегіальним органом управління закладу освіти, наукової установи, організатором конкурсу, з дотриманням принципів і правил, визначених відповідним законом.
5. Визначити права особи, щодо якої розглядається повідомлення про порушення нею академічної доброчесності.
Відповідні положення частково забезпечують врахування у Законопроекті №10392 підпунктів 1-3, 6 заходу 2.7.5.2.1. Однак у Законопроекті №10392 відсутні положення, які б корелювались із виконанням підпунктів 4, 5, 7, 8 заходу 2.7.5.2.1. Таким чином, положення Законопроекту №10392 не повною мірою спрямовані на виконання заходу 2.7.5.2.1.
З огляду на те, що законопроект № 10392 прийнято за основу Верховною Радою України, однак ним охоплюються не всі вимоги, визначені змістом заходу 2.7.5.2.1 - можемо констатувати часткове виконання даного заходу.