Feedback from the public

Measure

2.7.5.2.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) exhaustive grounds for and kinds of legal liability for manifestations of academic dishonesty;
2) exhaustive criteria indicating that the actions of a person contain manifestations of academic dishonesty, including academic plagiarism, fabrication, or falsification;
3) the procedure for conducting proceedings to hold a personal legally liable for manifestations of academic dishonesty, including verification of the thesis for any academic plagiarism, fabrication, or falsification;
4) the grounds (principles) for conducting proceedings to hold a personal legally liable for manifestations of academic dishonesty: respect for honor and dignity, equality, publicity and openness of the proceedings (specifically by honoring the right of each person to be present during the process of reaching a decision concerning this person, the openness of meetings, video recording and online broadcasting of meetings with the video recordings to be made public; making decisions through open roll-call voting documented in the meeting minutes to be made public);
5) the right of any person to act as the complainant – an independent party to a proceeding to hold any person liable for manifestations of academic dishonesty;
6) the rights and obligations of all parties to proceedings to hold a person legally liable for manifestations of academic dishonesty;
7) the statute of limitations for holding a person liable for manifestations of academic dishonesty;
8) a prohibition of additional allowances or uplifts for an academic degree or rank (other than for employees of academic or research institutions or institutions of higher or pre-university education).

Measure status:

In progress

The measure is aimed at achieving ESR:

2.7.5.2. The preparation of qualification papers, including theses, is carried out independently and responsibly, manifestations of academic dishonesty are not tolerated, and effective ways to prevent and stop them have been developed

Problem solving:

2.7.5. Corruption risks are present when it comes to access to educational institutions and the educational process. The awarding of academic degrees and academic titles often happens with significant use of corrupt practices and other forms of dishonesty

Deadlines:

01.01.2024 - 31.08.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Education and Science of Ukraine
co-implementors:
National Agency for Higher Education Quality Assurance

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

МОН повідомило, що Верховною Радою України зареєстровано проект Закону України «Про академічну доброчесність» (№ 10392 від 08.01.2024) та включено в порядок денний одинадцятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання.

Відповідний законопроект було внесено до ВРУ народними депутатами.

У проекті Закону України «Про академічну доброчесність» (далі - Законопроект №10392) пропонується:

1. Визначити перелік види порушень академічної доброчесності. Водночас відповідний перелік не є вичерпним, оскільки передбачається, що додаткові види порушень академічної доброчесності можуть визначатися спеціальними законами у сфері освіти і науки або закладами освіти, науковими установами.

2. Визначити заходи реагування на порушення академічної доброчесності. До переліку таких заходів відносяться притягнення до академічної відповідальності та до дисциплінарної відповідальності.

3. Визначити поняття "академічної відповідальності", а також перелік санкцій, що можуть бути застосовані як захід академічної відповідальності.

4. Визначити загальні положення щодо розгляду повідомлень про порушення академічної доброчесності. Передбачається, що розгляд повідомлення про порушення академічної доброчесності відбувається в порядку, затвердженому колегіальним органом управління закладу освіти, наукової установи, організатором конкурсу, з дотриманням принципів і правил, визначених відповідним законом.

5. Визначити права особи, щодо якої розглядається повідомлення про порушення нею академічної доброчесності.

Відповідні положення частково забезпечують врахування у Законопроекті №10392 підпунктів 1-3, 6 заходу 2.7.5.2.1. Однак у Законопроекті №10392 відсутні положення, які б корелювались із виконанням підпунктів 4, 5, 7, 8 заходу 2.7.5.2.1.

Таким чином, положення Законопроекту №10392 не повною мірою спрямовані на виконання заходу 2.7.5.2.1.

З огляду на зазначене, у межах щоквартального моніторингу за І квартал 2024 року, констатуємо, що виконання заходу розпочато та наявний прогрес. Водночас для констатації повного виконання заходу необхідним є розроблення законопроекту, який охопить інші підпункти, що не охоплені Законопроектом №10392.

Monitoring results (quarterly):

13.05.2024:
There is progress in the implementation of the measure

Additional sources of information: