Measure
2.5.2.2.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law proposing improvements to the procedure for developing and using historical and architectural reference plans (which involves amending the Land Code of Ukraine, the Laws of Ukraine On the Protection of Cultural Heritage, On the Regulation of Urban Development Activities, On the State Land Cadaster, and other legislative acts), which:
1) defines the concept and composition of a historical and architectural reference plan, specifically by stipulating that historical and architectural reference plans must establish the legal conditions of usage of historic areas of population centers and the boundaries and conditions of usage of cultural heritage site conservation zones, which have been approved by research and design documentation, the need to draw such boundaries in situ, as well as establishing detailed restrictions on development of land plots in a format suitable for automated verification of compliance with them;
2) stipulates that local self-government bodies shall order the development of historical and architectural reference plans, which shall take effect after being approved by the central executive authority tasked with shaping and implementing public policy on the protection of cultural heritage;
3) stipulates that historical and architectural reference plans serve as input data for preparing or updating the relevant urban development documentation in historic population centers; mandates the inclusion of restrictions prescribed by the historical and architectural reference plan in the urban development documentation and their observance during urban development activities;
4) defines a clear procedure for amending historical and architectural reference plans (which depends on the status of cultural heritage and does not depend on the need to make changes to urban development documentation for other reasons), stipulates that it is mandatory to make changes to urban development documentation (and establishes the time frame for making such changes) in the event of adoption / modification of the historical and architectural reference plan, approval of boundaries and usage conditions; stipulates that the boundaries and conditions of usage of cultural heritage site conservation zones and historic areas—once approved by the relevant cultural heritage protection authority—must be considered when formulating and issuing urban development conditions and restrictions, developing and approving design documentation for construction, performing construction, issuing permits and approvals by the cultural heritage protection authority, and must be considered when determining the planning restrictions within urban development documentation while it is being prepared, updated, or modified;
5) establishes a time frame for updating historical and architectural reference plans in accordance with new requirements;
6) mandates the publication of historical and architectural reference plans in the electronic register of cultural heritage sites (specifies the responsible officials and time frames).
Measure status:
Actual execution date:
31.12.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.5.2.2. Historical and architectural reference plans with boundaries and conditions of use of cultural heritage protection zones and historic areas, as well as the mapping of such boundaries, have been developed and adopted
Problem solving:
2.5.2. The absence of public information on cultural heritage sites and conflicts in urban development and landmark protection laws result in abuses and development of cultural heritage sites.
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Змістом заходу 2.5.2.2.1 Програми є розроблення та подання Кабінету Міністрів України законопроєкту про вдосконалення процедури розроблення та застосування історико-архітектурних опорних планів (що передбачає внесення змін до Земельного кодексу України, Законів України «Про охорону культурної спадщини», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про Державний земельний кадастр» та інших законодавчих актів). Зміст вказаного заходу передбачає шість підпунктів, у яких наводяться конкретні вимоги щодо положень, які має містити відповідний законопроєкт.
Разом із тим Мінрозвитку в рамках щоквартального звітування за І квартал 2025 року, як звітний період, повідомило, що вдосконалення процедури розроблення та застосування історико-архітектурних опорних планів реалізовано шляхом прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 31.12.2024 № 1557 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні» (далі – Постанова № 1557) (див. Ключові джерела оцінки), якою було внесено зміни до Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 № 926 (далі – Порядок № 926).
Так, змістом даного заходу чітко визначена вимога щодо розроблення та подання Кабінету Міністрів України саме проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів у сферах архітектури та містобудування, охорони нерухомих об’єктів культурної спадщини, земельній сфері тощо. Водночас, як повідомило Мінрозвитку, захід 2.5.2.2.1 було виконано шляхом розробки та прийняття Постанови № 1557, тобто підзаконного нормативно-правового акта.
З огляду на це НАЗК констатує, що даний захід є таким, що виконаний у інший спосіб (шляхом врегулювання питання, що є предметом заходу, на рівні підзаконного нормативно-правового акту, а не закону, як це вимагається змістом заходу). У цьому випадку, як виняток, заходу може бути присвоєно статус «виконано частково», за умови, що альтернативний спосіб виконання заходу належним чином відповідає вимогам, визначеним змістом останнього, та сприяє досягненню відповідного очікуваного стратегічного результату 2.5.2.2, визначеного Антикорупційною стратегією на 2021–2025 роки, на досягнення якого був розроблений такий захід.
За результатами аналізу положень Порядку № 926 (у редакції Постанови № 1557) (у його системному взаємозв’язку із положеннями Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності») НАЗК встановило, що вказані нормативно-правові акти наразі повною мірою охоплюють лише вимоги, визначені підпунктами 2, 3 та 5 змісту заходу 2.5.2.2.1 Програми.
Разом із тим Порядок № 926 (у редакції Постанови № 1557) не містить положень, які б охоплювали вимоги підпункту 6 змісту заходу 2.5.2.2.1 Програми, які полягають у передбаченні обов’язковості оприлюднення історико-архітектурних опорних планів в електронному реєстрі об’єктів культурної спадщини (із визначенням осіб, відповідальних за таке оприлюднення, та строків здійснення ними цієї процедури).
Вимоги підпунктів 1 та 4 змісту вказаного заходу охоплені частково, а саме:
1) щодо підпункту 1: Порядком № 926 (у редакції Постанови № 1557) не передбачено необхідності винесення меж використання зон охорони об’єктів культурної спадщини (які встановлюються окремою науково-проєктною документацією у сфері охорони культурної спадщини у складі історико-архітектурного опорного плану) в натуру;
2) щодо підпункту 4: Порядком № 926 (у редакції Постанови № 1557) не передбачено положень, відповідно до яких внесення змін до історико-архітектурних опорних планів має залежати від стану культурної спадщини та не залежати від необхідності внесення змін до містобудівної документації з інших причин.
Таким чином, з огляду на вищевказане НАЗК дійшло висновку, що захід 2.5.2.2.1 Програми є таким, що виконаний вчасно, але частково.