Feedback from the public

Measure

2.5.2.5.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law proposing amendments to select legislative acts pertaining to the provision of administrative and other services relating to the preservation of cultural heritage, which:
1) defines a clear list of administrative services provided by cultural heritage protection authorities and segregates these kind of services from permitting procedures and other services relating to the conservation (protection) of cultural heritage (clear lists of such procedures/services have been established);
2) defines the powers (in the form of an obligation and not the right to act in a certain way) and functions of the cultural heritage protection authorities; defines the list of documents relating to each administrative service, which have to be submitted, and grounds for making a favorable decision and grounds for denial;
3) establishes clear procedures of permit issuance and provision of other services relating to conservation (protection) of cultural heritage, the procedure for reviewing documents and issuing a response (permit, approval, endorsement, denial), as well as a clear procedure for issuing the relevant responses, specifically with the establishment of time frames for processing of documents, the list of documents to be submitted in order to receive a permit, approval, or endorsement, a list of conditions to be met in order to receive a permit, approval, or endorsement, and the grounds for denial, as well as liability of officials for failing to respond within the prescribed term;
4) stipulates that failure to adhere to the time frame for reviewing applications for approvals and permits and issuing other responses shall entail liability for officials of cultural heritage protection authorities and compensation of damages/harm, while precluding the automatic issuance of a permit or approval or other favorable outcome of the review of documents upon the expiration of the time frame allocated for the review of such documents;
5) imposes personal liability on a person for failing to adhere to time frames for providing administrative services and permit issuance procedures in matters of cultural heritage protection: compensation of harm caused to cultural heritage; indemnification of the applicant for damages, disciplinary liability;
6) ensures the electronic form of all administrative services, permit issuance procedures, and other services pertaining to cultural heritage protection.

Measure status:

Not implemented

The measure is aimed at achieving ESR:

2.5.2.5. Revisions have been made to the list of administrative and other services pertaining to cultural heritage protection that are provided (in particular, by cultural heritage protection authorities) in connection with urban development activities, in order to simplify the procedure of receiving such services, particularly by introducing such services in electronic form

Problem solving:

2.5.2. The absence of public information on cultural heritage sites and conflicts in urban development and landmark protection laws result in abuses and development of cultural heritage sites.

Deadlines:

01.06.2023 - 30.11.2023

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За інформацією, наданою МКСК за I квартал 2025 року як звітний період:

«У зв’язку з тим, що підпунктами 2.5.2.4.1. та 2.5.2.5.1. заходів Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки проекти Законів України врегульовують схоже коло проблем, було прийнято рішення про необхідність об’єднання зазначених проектів у єдиний проект Закону. На виконання заходів було підготовлено текст проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо надання адміністративних та інших послуг у сфері збереження культурної спадщини» і направлено на внутрішній розгляд відповідним відділам Департаменту захисту та збереження культурної спадщини.

Враховуючи значну кількість питань, які охоплює зазначений проект Закону, необхідність впорядкування, регламентації та перегляду понад 10 адміністративних послуг, процедур накладання приписів, розпорядження та фінансових санкцій за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини, а також врегулювання чисельних розбіжностей між повноваженнями органів охорони культурної спадщини різного рівня, виконання зазначених заходів потребує подовження строків його реалізації.

При цьому зауважуємо, що 25.03.2025 Президентом України було підписано Закон про ратифікацію Конвенції Ради Європи про правопорушення, пов'язані з культурними цінностями, а також у Верховній Раді України знаходяться на розгляді два законопроєкти (реєстраційні номери ВРУ № 12309 і № 12310), пов’язані із ратифікацією вищезгаданої конвенції, які наразі перебувають на доопрацюванні у відповідних комітетах Верховної Ради України і в результаті можуть врегульовувати частину правовідносин у тих положеннях, які підлягають змінам передбаченим проєктом Закону України, який розроблюється МКСК. З огляду на наведене, після прийняття зазначених законопроєктів МКСК буде доопрацьовано власний нормативно-правовий акт і направлено на погодження заінтересованих центральних органів виконавчої влади. При цьому МКСК при наданні висновків та пропозицій, які реєструються у Верховній Раді України і стосуються питань охорони культурної спадщини, надавало та продовжує надавати пропозиції щодо додаткового врегулювання в ДАП антикорупційних запобіжників з метою якнайшвидшого прийняття таких змін. Зокрема такі висновки було надано щодо законопроєктів з реєстраційними номерами ВРУ № 11458 та № 11459».



З огляду на вищезазначене, прогрес у виконанні заходу наявний, однак, з огляду на те, що Головним виконавцем не було надано матеріалів по суті законопроекту для цілей проведення моніторингу, а також оскільки відповідний законопроект досі не було фіналізовано, погоджено та, відповідно, подано Кабінету Міністрів України, - захід залишається невиконаним.

Monitoring results (quarterly):

23.04.2025:
The measure has not been implemented
21.01.2025:
The measure has not been implemented
14.11.2024:
The measure has not been implemented
13.08.2024:
The measure has not been implemented
14.05.2024:
The measure has not been implemented
05.02.2024:
The measure has not been implemented
15.11.2023:
Implementation of the measure has not started

Key sources of assessment: