Measure
2.3.1.2.5.
Developing and putting into operation new software and IT complexes designed to:
1) ensure the traceability of actions involving the application of measures towards greater protection of intellectual property right on the part of both the customs authorities and the right holders;
2) accelerating interactions between the customs authorities and right holders by switching to information exchange in electronic form;
3) applying standardized approaches to documenting all actions and decisions involving the application of measures towards greater protection of intellectual property rights, expanding the list of information accumulated in the relevant software and IT complexes with a view to broadening the opportunities for analysis, reporting, and enhancing the risk management system;
4) creating additional sources of information to be used by the customs authorities while allying measures towards greater protection of intellectual property rights;
5) launching intelligent systems for analyzing the performance of the customs authorities in matters of fostering the protection of intellectual property rights and continued improvement of business processes.
Measure status:
Actual execution date:
30.06.2025
The measure is aimed at achieving ESR:
2.3.1.2. Official importers (who have the exclusive right to import certain goods or a franchise granted by the manufacturer or official distributor of such goods) have the opportunity to appeal the decision of the customs authority to determine the customs value or classification of goods imported by entities that do not have the status of official importers
Problem solving:
2.3.1. Insufficient transparency and effectiveness of customs authorities, excessive discretionary powers of customs officers
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year/within the funds of international technical assistance
Performance indicator:
The software and IT complexes have been developed and put into operation.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Держмитслужба повідомляє.
22.08.2024 до Митного кодексу України (МКУ) було внесено зміни (ЗУ № 3926-IX, набрав чинності 19.04.2025), у тому числі, направлені на реалізацію зазначених заходів (див. звіт по п. 2.3.1.2.1).
Наразі необхідним є оновлення Порядку реєстрації у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності, які охороняються відповідно до закону (наказ Мінфіну від 30.05.2012 № 648) та Порядку застосування заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності та взаємодії митних органів з правовласниками, декларантами та іншими заінтересованими особами (наказ Мінфіну від 09.06.2020 № 281). Обговорення проектів документів між Держмитслужбою та Мінфіном ще триває (лист Держмитслужби від 06.03.2025 № 1/16-02-02/5.1/1473).
Зважаючи на відсутність змін до зазначених НПА наразі відсутні підстави для доопрацювання ПІКів Держмитслужби, зокрема в частині призупинення митного оформлення в рамках сприяння захисту ПІВ, налагодження інформаційного обміну в електронній формі щодо призупинень (наразі відбувається письмово відповідно до діючого порядку).
Водночас, взаємодія митних органів та правовласників в частині реєстрації об’єктів ПІВ у митному реєстрі (подання відповідних заяв правовласниками, відстеження їх статусу, відповідна електронна взаємодія) уже реалізована в ПІК «Митний реєстр об’єктів права інтелектуальної власності». Інформація доступна для правовласника в Особистому кабінеті Єдиного вікна. Публічна частина митного реєстру розміщується на веб-порталі «Єдине вікно» та публікується у формі відкритих даних.
Інформація про зареєстровані у митному реєстрі об’єкти ПІВ, а також інша наявна інформація використовується в АСУР. Додатковим джерелом інформації є бюлетень «Об’єкти права інтелектуальної власності», який розміщується в АСМО «Центр». Щодо реалізації можливості призупинення митного оформлення товарів за ініціативою митного органу опрацьовується питання використання інформації з міжнародної бази даних об’єктів ПІВ, охорона яких поширюється на Україну («Ex Officio»).
Таким чином, Держмитслужбою забезпечено електронну взаємодію з правовласниками, наявність ПІКів, аналіз інформації (у т.ч. щодо ефективності) відповідно до діючого законодавства. Після прийняття змін до підзаконних НПА та з урахуванням результатів бізнес-аналізу в частині взаємодії з СОPIS, буде здійснено доопрацювання відповідних компонентів ЄАІС (як АСМО «Центр», так і «Єдине вікно»)
На основі наданої інформації можна констатувати часткове виконання заходу. Зокрема програмно-інформаційні комплекси, що спрямовані на прискорення взаємодії між митними органами та правовласниками шляхом переходу до інформаційного обміну в електронній формі, частково розроблені та введені в експлуатацію.
Водночас наголошуємо на необхідності продовження роботи над розробленням та впровадженням інших програмно-інформаційних комплексів, передбачених заходом, з огляду на потенційне внесення даних заходів до наступної ДАП.
Також звертаємо увагу на те, що проєкт наказу Мінфіну щодо внесення змін до Порядку реєстрації у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності, які охороняються відповідно до закону, та Порядку застосування заходів щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності та взаємодії митних органів з правовласниками, декларантами та іншими заінтересованими особами розроблено Держмитслужбою та 19.06.2025 оприлюднено на офіційному вебсайті Мінфіну у підрозділі «Проєкти регуляторних актів для обговорення у 2025 р.».