Feedback from the public

Measure

1.3.1.1.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that proposing to introduce a new approach to defining the terms “potential conflicts of interest” and “real conflict of interest”, which makes it possible to clearly differentiate between the two concepts (specifically by updating or modifying such an attribute as the conflict between a private interest and official duties), refine the concept of “private interest”, and introduce the definition of the concept of “public interest”

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

31.03.2024

The measure is aimed at achieving ESR:

1.3.1.1. The legislative definitions of the terms "real conflict of interest", "potential conflict of interest", and "private interest" have been clarified to simplify their understanding and application.

Problem solving:

1.3.1. Flaws of legislation and the lack of effective risk-based mechanisms for detecting conflicts of interest limit the ability to minimize corruption by preventing and resolving conflicts of interest.

Deadlines:

01.03.2023 - 31.08.2023

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: National Agency on Corruption Prevention

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Національне агентство надіслало до Кабінету Міністрів України законопроект листом від 29.11.2023 № 10-03/29106-23. Кабінет Міністрів України листом від 27.12.2023 № 51295/0/01-23 повернув законопроект на доопрацювання у тижневий строк разом з Міністерством юстиції України.

З огляду на те, що Національне агентство не було запрошено та не брало участі в засіданні Кабінету Міністрів України, на якому розглядався законопроект, та, відповідно, не володіло інформацією про зміст пропозицій Міністра юстиції, 05.01.2024 Національне агентство


направило відповідний запит до Міністерства юстиції України за вих. № 10-03/907-24.

Міністерство юстиції України листом від 18.01.2024 № 9940/4061-14-24/11.1.2 повідомило про необхідність врахування застережень, висловлених у висновку Міністерства юстиції України від 27.11.2023 № 7507-11.1.2-23 за результатами проведення правової експертизи проекту Закону.

З огляду на зазначене Національне агентство 23.02.2024 направило до Міністерства юстиції України лист з пропозиціями стосовно положень законопроекту, щодо яких Міністерством юстиції України були висловлені застереження у висновку від 27.11.2023 № 7507-11.1.2-23 (стосовно визначень понять «дискреційні службові / представницькі повноваження» та «приватний інтерес»). Поряд із пропозиціями Національне агентство в додатку до листа зазначило обґрунтування своєї позиції та запропонувало доопрацьовані визначення термінів

«дискреційні службові / представницькі повноваження» та «приватний інтерес».

У відповідь було отримано лист Міністерства юстиції України від 04.03.2024 № 34273/38548-14-24/11.1.2, яким повідомлено, що доопрацьована редакція законопроекту в частині визначення «приватний інтерес» не враховує застережень Міністерства юстиції України.

Monitoring results (quarterly):

09.05.2024:
The measure was implemented late and partially
01.02.2024:
The measure was implemented late and partially
09.11.2023:
The measure was implemented late and partially
09.08.2023:
Implementation of the measure has started on time

Key sources of assessment:

Additional sources of information: