Feedback from the public

Measure

2.4.3.1.6. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft normative legal act approving the new version of the Regulation on the Unified Register of State-Owned Properties as well as the information resource for publishing information about state-owned enterprises and municipally-owned enterprises, which is a component of the relevant register

Measure status:

Not started

The measure is aimed at achieving ESR:

2.4.3.1. On the basis of the Unified Register of State-Owned Properties, a register of state and municipal unitary enterprises, as well as business companies in which more than 50 percent of the authorized capital stock (equity) belongs to the state or a territorial community, has been created and populated with data, with mandatory publication of information on the activities of such legal entities in accordance with international standards, including information on government aid received

Problem solving:

2.4.3. The insufficient scope of publicly available information about business entities in which the state has an ownership stake significantly reduces the transparency of their activities, complicates public control and fosters corruption.

Deadlines:

01.03.2024 - 31.07.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: State Property Fund of Ukraine
co-implementors:
Ministry for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine
Ministry of Economy of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The normative legal act has been adopted.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Фондом державного майна України повідомлено, що розробляються нові положення проєкту постанови Кабінету Міністрів України, зокрема шляхом викладення в новій редакції Порядку ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності, а також порядку оприлюднення інформації про діяльність державних та комунальних суб’єктів господарювання, та проводяться необхідні фінансово-економічні розрахунки для його реалізації до пояснювальної записки проєкту постанови, які перебувають в стадії узгодження. Також в проєкті постанови враховані норми Закону України «Про публічні електронні реєстри», Закону України «Про управління об’єктами державної власності» та завдання, які визначені у пп. п.2.4.3.1.1.

Фондом вживаються заходи щодо здійснення процедур підготовки проєкту постанови відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, зокрема, погодження проєкту постанови заінтересованими органами (11 органів), проведення правової експертизи Мін’юсту, експертизи Секретаріату КМУ, антикорупційної експертизи НАЗК, оформлення Мінфіном висновку щодо розгляду фінансово-економічних розрахунків впливу реалізації акта на витрати державного бюджету тощо.

Слід зазначити, що для реалізації додаткових функцій, які передбачаються у положеннях нового Порядку формування та ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності, необхідно забезпечити розробку та впровадження оновленого програмного забезпечення інформаційно-комунікаційної системи Реєстру (далі – ІКС Реєстру), функціонал якої має бути адаптований на законодавчому рівні.

Для виконання зазначених завдань є потреба у фінансуванні заходів, пов’язаних з розробкою ІКС Реєстру та його складових, впровадженням, супроводженням, налаштуванням відповідного програмного забезпечення ІКС Реєстру на основі технічного завдання, закупівлею ліцензійного програмного та апаратного забезпечення, розробкою веб-сервісів та веб-клієнтів для системи, впровадженням інтеграції ІКС Реєстру із зовнішніми інформаційними ресурсами тощо.

Monitoring results (quarterly):

10.05.2024:
Implementation of the measure has not started

Key sources of assessment:

Additional sources of information: