Feedback from the public

Measure

2.4.4.10.1. Supporting the consideration of the Draft Law of Ukraine On the Institution of the Business Ombudsperson in Ukraine (registration number 3607 dated June 5, 2020) in the Parliament of Ukraine (particularly if the President of Ukraine vetoes the draft law)

Measure status:

Not implemented

The measure is aimed at achieving ESR:

2.4.4.10. The law on the Institution of the Business Ombudsperson has been adopted, which will help prevent corruption and corruption-related offenses or other violations of the legitimate rights and interests of business entities affected by unscrupulous conduct (actions, decisions and/or omission to act) on the part of government agencies and local self-government bodies

Problem solving:

2.4.4. A high level of tolerance of corruption in the private sector of the economy

Deadlines:

01.01.2024 - 31.03.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Economy of Ukraine
co-implementors:
Ministry of Justice of Ukraine

Sources of funding:

state budget and/or international technical assistance funds

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year and/or funds of international technical assistance

Performance indicator:

The law has been signed by the President of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За інформацією Міністерства економіки України: «Підпунктом 10   пункту 3.4.4 розділу 3 Закону України "Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки" очікуваним стратегічним результатом Проблеми "Високий рівень толерування корупції у приватному секторі економіки" визначено "прийнято закон про Установу бізнес-омбудсмена, який сприятиме запобіганню корупційним правопорушенням або правопорушенням, пов’язаним з корупцією, або іншим порушенням законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, які зазнали впливу недобросовісної поведінки (дії, рішення та/або бездіяльність) з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування."

Вважаємо, що очікуваний стратегічний результат досягнено, а завдання виконано шляхом прийняття Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями». Зокрема, з метою створення ефективних механізмів сприяння у реалізації гарантій права на свободу підприємницької діяльності, а також захисту від неправомірного втручання в господарську діяльність   пунктом 3   "Прикінцевих та перехідних положень" Закону передбачено утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.

Таким чином, подальше супроводження Мінекономіки проекту Закону України «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні» (реєстр. № 3607 від 05.06.2020) не є доцільним.»



Водночас варто звернути увагу, що у Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України від 09.08.2023 № 3311-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями» передбачено таке:

3. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:



вжити в установленому порядку заходів для утворення установи бізнес-омбудсмена та унормування питань її діяльності, зокрема щодо визначення напрямів її діяльності, джерел фінансування, органу управління та його повноважень.

З огляду на те, що в прикінцевих та перехідних положеннях закону не вказано про необхідність розроблення Кабінетом Міністрів України саме підзаконних актів щодо основних аспектів діяльності Установи бізнес-омбудсмена, врегулювання питання про Установу бізнес-омбудсмена на рівні положень закону залишається актуальним.

Більше того, ст. 92 Конституції України визначає домінуючу роль закону в системі нормативно-правових актів, що здійснюють правове регулювання суспільних відносин в Україні, та визначає найважливіше коло питань, які можуть регулюватись виключно законами. Оскільки до таких питань віднесені правовий режим власності та правові засади і гарантії підприємництва (п. 7 та п. 8 ч. 1 ст. 92 Конституції України), то статус Установи, що здійснює свою діяльність саме з метою гарантування суб’єктам господарювання захисту їх права на свободу підприємницької діяльності та невтручання у неї, має бути врегульовано законом. Крім того, відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам про розвиток інституту омбудсмена, прийнятих Європейською комісією «За демократію через право» інститут омбудсмена, в тому числі його повноваження, повинен ґрунтуватися на міцній правовій базі, переважно бути закріпленим на конституційному рівні, а його характеристики та функції можуть бути додатково опрацьовані на законодавчому рівні.

Отже, з огляду на відсутність інформації щодо супроводження Міністерством економіки України проекту закону про Установу бізнес-омбудсмена в Україні (реєстраційний номер 3607 від 5 червня 2020 р.) у Верховній Раді України, вважаємо, що захід, передбачений п.п. 2.4.4.10.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, не виконано.

Monitoring results (quarterly):

09.05.2024:
The measure has not been implemented
15.02.2024:
Implementation of the measure has not started

Key sources of assessment:

Additional sources of information: