Measure
2.1.6.2.3.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) the creation and functioning of two types of permanent independent disciplinary committees: a) tasked with conducting internal investigations into alleged violations of constitutional human and civil rights and freedoms by police officers; b) tasked with conducting internal investigations into other disciplinary misconduct by police officers;
2) making sure that at least one half of the members of disciplinary committees conducting internal investigations into alleged violations of human and civil rights and freedoms by police officers are reputed and well-known representatives of the public and human rights organizations;
3) mandating that the number and composition of disciplinary committees of the central administrative agency of the police shall be approved by the Minister of Internal Affairs, and the number and composition of disciplinary committees of territorial (including interregional) agencies of the police shall be approved by the Chief of the National Police;
4) the right of the disciplinary committee to submit—while exercising its powers—queries to agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities and request materials required for the internal investigation; the timeframes, grounds, and forms of disclosure of information by agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities to the disciplinary committees, as well as grounds for withholding such information;
5) a ban on issuing any instructions for the disciplinary committees;
6) mandating that the conclusion of the disciplinary committee based on the findings of the internal investigation shall be approved by the chairperson of the committee;
7) obligating the supervisor of the police officer, who is authorized to impose a disciplinary penalty, to be guided by the conclusion of the disciplinary committee when deciding whether or not to impose the penalty, and where the supervisor objects to this conclusion he or she shall substantiate this decision in writing and send the conclusion and the materials of the internal investigation to the person who is authorized to approve the membership of the disciplinary committee, and this person shall decide whether or not to impose the disciplinary sanction;
8) the mechanism by which a police officer can appeal the decision to impose a disciplinary penalty on him or her;
9) the attributes and list of kinds of disciplinary misconduct by police officers, which violate constitutional human and civil rights and freedoms and for which the disciplinary committee can impose a disciplinary penalty, including dismissal from the position while remaining in the police force or dismissal from service in the police force;
10) making changes taking into account the recommendations on ways to improve the effectiveness and quality of work of police committees and the selection procedure issued based on the findings of the study indicated in subclause 2.1.6.2.1.
Measure status:
Actual execution date:
30.09.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.1.6.2. The practice of application of provisions of the Disciplinary Regulations of the National Police has been studied, and amendments to the Regulations have been proposed
Problem solving:
2.1.6. Lack of an effective model of appointment to positions, remuneration, career promotion, and review of disciplinary complaints within the system of the National Police
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
National Police of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Міністерство внутрішніх справ (дал - МВС) інформує, що на виконання відповідного заходу Національною поліцією України розроблено проект закону України «Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” та Дисциплінарного статуту НПУ щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» (далі – законопроект), який погоджено МВС без зауважень.
Законопроект було надіслано на погодження до заінтересованих органів. За результатами опрацювання Міністерство економіки України, Міністерство фінансів України, Бюро економічної безпеки України, Державне бюро розслідувань, Державна судова адміністрація України, Федерація профспілок України та Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини погодили законопроект без зауважень. Водночас Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство соціальної політики України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Урядовий офіс координації європейської та євроатлантичної інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів України та Федерація роботодавців України висловили свої зауваження до законопроекту. У зв'язку з цим, виникла потреба у проведенні узгоджувальних процедур із зазначеними органами.
МВС зазначає, що Національна поліція України надіслала законопроект до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи.
За інформацією, наданою МВС, станом на 30.09.2024 відповіді від Міністерства юстиції України до Національної поліції України не надійшло, що ускладнює внесення законопроекту на розгляд Кабінету Міністрів України.
За результатами моніторингу ступеня відповідності фактично вжитих дій вимогам Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки щодо змісту виконання, відповідний захід вважається таким, що «виконаний частково».