Feedback from the public

Measure

2.1.6.2.3. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) development and operation of 2 types of disciplinary committees:
conducting official investigation based on information regarding the policemen’s violation of the service discipline;
consideration of issues regarding the policemen’s violation of huma/citizen rights;
2) inclusion of no less than 50% of influential and famous representatives of the public and/or human rights organizations to the disciplinary committees investigating issues regarding the policemen’s violation of human/citizen rights;
3) mandating that the number and composition of disciplinary committees of the central administrative agency of the police shall be approved by the Minister of Internal Affairs, and the number and composition of disciplinary committees of territorial (in particular, including interregional) agencies of the police shall be approved by the Chief of the National Police;
4) the right of the disciplinary committee to submit—while exercising its powers—queries to agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities and request materials required for the internal investigation; the timeframes, grounds, and forms of disclosure of information by agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities to the disciplinary committees, as well as grounds for withholding such information;
5) that the disciplinary committee’s decision based on results of official investigation shall be approved by the authority who ordered to conduct the official investigation;
6) that the policeman’s manager authorized to impose disciplinary action, speculating whether or not to impose the disciplinary action, shall be governed by the disciplinary committee’s decision on the policemen’s violation of human/citizen rights, and in case of disagreement with its decision the committee shall add the written separate opinion with justification of such legal position, it also reserves the right to impose the disciplinary action, contrary to the one suggested by the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, but no greater than 1 stage;
7) Policemen signs and list of disciplinary offenses violating human/citizen rights and freedoms; the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, may recommend to apply the disciplinary action, such as dismissal from the position with remaining in service or discharge from the service;
8) making changes taking into account the recommendations on ways to improve the effectiveness and quality of work of disciplinary committee and the selection procedure issued based on the findings of the study indicated in subclause 2.1.6.2.1.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

31.03.2025

The measure is aimed at achieving ESR:

2.1.6.2. The practice of application of provisions of the Disciplinary Regulations of the National Police has been studied, and amendments to the Regulations have been proposed

Problem solving:

2.1.6. Lack of an effective model of appointment to positions, remuneration, career promotion, and review of disciplinary complaints within the system of the National Police

Deadlines:

01.12.2023 - 31.12.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Internal Affairs of Ukraine
co-implementors:
National Police of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу. З огляду на це Національна поліція України (далі - НПУ) розробила оновлений проект Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» (далі – проект Закону).

НПУ листом від 30.01.2025 № 15325/01­2025 надіслала до МВС для опрацювання проект Закону.

25.02.2025 за результатами опрацювання МВС проекту Закону, його редакцію листом МВС за вих. № 961/01/382025 повернуто до НПУ для зовнішнього погодження з усіма заінтересованими органами, у тому числі правоохоронними органами, на працівників яких поширюється дія Дисциплінарного статуту НПУ, а також проведення відповідних експертиз відповідно до положень Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950.

27.02.2025 НПУ надіслало проект Закону на зовнішнє погодження до заінтересованих ЦОВВ, а також для проведення експертизи на відповідність зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, у тому числі міжнародно-правовим, та праву Європейського Союзу (acquis ЄС).

13.03.2025 листом НПУ за вих. № 37795/01-2025 проект Закону надіслано для проведення Національним агентством антикорупційної експертизи.

17.03.2025 листом НПУ за вих. № 40050/01-2025 проект Закону надіслано до Міністерства юстиції України, для проведення правової експертизи, яка, за інформацією, наданою МВС, станом на момент звітування тривала.

МВС зазначає, що після отримання та опрацювання висновку правової експертизи Міністерства юстиції України проект Закону буде поданий на розгляд Уряду у встановленому порядку.

За результатами моніторингу ступеня відповідності фактично вжитих дій вимогам Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки щодо змісту виконання, а також зважаючи на внесені зміни до змісту заходу постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 № 1194, відповідний захід вважається таким, що «виконаний частково».

Monitoring results (quarterly):

14.05.2025:
The measure was implemented late and partially
13.02.2025:
The measure was implemented late and partially
05.12.2024:
There is progress in the implementation of the measure
14.11.2024:
The measure was implemented late and partially
08.08.2024:
There is progress in the implementation of the measure
08.05.2024:
There is progress in the implementation of the measure

Key sources of assessment:

Additional sources of information: