Feedback from the public

Measure

2.1.6.2.3. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) development and operation of 2 types of disciplinary committees:
conducting official investigation based on information regarding the policemen’s violation of the service discipline;
consideration of issues regarding the policemen’s violation of huma/citizen rights;
2) inclusion of no less than 50% of influential and famous representatives of the public and/or human rights organizations to the disciplinary committees investigating issues regarding the policemen’s violation of human/citizen rights;
3) mandating that the number and composition of disciplinary committees of the central administrative agency of the police shall be approved by the Minister of Internal Affairs, and the number and composition of disciplinary committees of territorial (in particular, including interregional) agencies of the police shall be approved by the Chief of the National Police;
4) the right of the disciplinary committee to submit—while exercising its powers—queries to agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities and request materials required for the internal investigation; the timeframes, grounds, and forms of disclosure of information by agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities to the disciplinary committees, as well as grounds for withholding such information;
5) that the disciplinary committee’s decision based on results of official investigation shall be approved by the authority who ordered to conduct the official investigation;
6) that the policeman’s manager authorized to impose disciplinary action, speculating whether or not to impose the disciplinary action, shall be governed by the disciplinary committee’s decision on the policemen’s violation of human/citizen rights, and in case of disagreement with its decision the committee shall add the written separate opinion with justification of such legal position, it also reserves the right to impose the disciplinary action, contrary to the one suggested by the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, but no greater than 1 stage;
7) Policemen signs and list of disciplinary offenses violating human/citizen rights and freedoms; the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, may recommend to apply the disciplinary action, such as dismissal from the position with remaining in service or discharge from the service;
8) making changes taking into account the recommendations on ways to improve the effectiveness and quality of work of disciplinary committee and the selection procedure issued based on the findings of the study indicated in subclause 2.1.6.2.1.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

08.07.2025

The measure is aimed at achieving ESR:

2.1.6.2. The practice of application of provisions of the Disciplinary Regulations of the National Police has been studied, and amendments to the Regulations have been proposed

Problem solving:

2.1.6. Lack of an effective model of appointment to positions, remuneration, career promotion, and review of disciplinary complaints within the system of the National Police

Deadlines:

01.12.2023 - 31.12.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Internal Affairs of Ukraine
co-implementors:
National Police of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу. З огляду на це Національна поліція України (далі - НПУ) розробила оновлений проект Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» . Зазначений законопроект погоджено з усіма заінтересованими органами, у тому числі правоохоронними органами, на працівників яких поширюється дія Дисциплінарного статуту НПУ, а також проведено відповідні експертизи відповідно до положень Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950.

24.06.2025 доопрацьований з урахуванням зауважень Секретаріату Кабінету Міністрів відповідний законопроект внесено на розгляд Уряду.

08.07.2025 проект Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» зареєстровано у Верховній Раді України за № 13458.

Водночас 17.07.2025 законопроект від 08.07.2025 № 13458 знято з розгляду (відкликано відповідно до ч. 3 ст. 105 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" у зв'язку з припиненням повноважень Кабінету Міністрів України).

29.07.2025 МВС повторно подало на розгляд Уряду вище згаданий законопроект, який схвалено Кабінетом Міністрів України 26.08.2025 та 29.08.2025 зареєстровано у Верховній Раді України за № 13713.

Водночас законопроект від 29.08.2025 № 13713 частково відповідає положенням п.п. 2, 3 та 6 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки (далі - Програма), у зв'язку з чим, захід не може вважатися таким, що виконаний повністю.

Так, відповідно до п.п. 2 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми законопроектом має бути передбачено «включення до складу дисциплінарних комісій з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина не менше половини членів, які є авторитетними і відомими представниками громадськості, правозахисних організацій». Разом з тим, законопроект від 29.08.2025 № 13713 не містить відповідних положень.

До того ж, згідно з положеннями п.п. 3 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми, йдеться про повноваження Міністра внутрішніх справ чи Голови Національної поліції України затверджувати кількість та склад дисциплінарних комісій, водночас законопроектом пропонується наділити зазначених суб'єктів повноваженням затвердження лише складу.

Відповідно до абз. 2 ч. 8 ст. 19 Дисциплінарного статуту Національної поліції України (у редакції законопроекту): "У разі розгляду висновку службового розслідування та незгоди уповноваженого керівника із запропонованим у ньому дисциплінарним стягненням" використано формулювання "у разі", що створює ризики тлумачення в такий спосіб, що встановлює нічим не регламентовану дискрецію щодо розгляду чи не розгляду висновку службового рослідування. Такий підхід не повною мірою узгоджується з положеннями п.п. 6 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми.

Monitoring results (quarterly):

14.11.2025:
The measure was implemented late and partially
14.08.2025:
The measure was implemented late and partially
14.05.2025:
The measure was implemented late and partially
13.02.2025:
The measure was implemented late and partially
05.12.2024:
There is progress in the implementation of the measure
14.11.2024:
The measure was implemented late and partially
08.08.2024:
There is progress in the implementation of the measure
08.05.2024:
There is progress in the implementation of the measure
06.02.2024:
Implementation of the measure has started on time

Key sources of assessment:

2. Антикорупційний центр "Межа": Супровідний лист
3. Антикорупційний центр "Межа": Висновок антикорупційної експертизи

Additional sources of information: