Measure
2.1.6.2.3.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) development and operation of 2 types of disciplinary committees:
conducting official investigation based on information regarding the policemen’s violation of the service discipline;
consideration of issues regarding the policemen’s violation of huma/citizen rights;
2) inclusion of no less than 50% of influential and famous representatives of the public and/or human rights organizations to the disciplinary committees investigating issues regarding the policemen’s violation of human/citizen rights;
3) mandating that the number and composition of disciplinary committees of the central administrative agency of the police shall be approved by the Minister of Internal Affairs, and the number and composition of disciplinary committees of territorial (in particular, including interregional) agencies of the police shall be approved by the Chief of the National Police;
4) the right of the disciplinary committee to submit—while exercising its powers—queries to agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities and request materials required for the internal investigation; the timeframes, grounds, and forms of disclosure of information by agencies (units) of the police, other government agencies, local self-government bodies, and legal entities to the disciplinary committees, as well as grounds for withholding such information;
5) that the disciplinary committee’s decision based on results of official investigation shall be approved by the authority who ordered to conduct the official investigation;
6) that the policeman’s manager authorized to impose disciplinary action, speculating whether or not to impose the disciplinary action, shall be governed by the disciplinary committee’s decision on the policemen’s violation of human/citizen rights, and in case of disagreement with its decision the committee shall add the written separate opinion with justification of such legal position, it also reserves the right to impose the disciplinary action, contrary to the one suggested by the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, but no greater than 1 stage;
7) Policemen signs and list of disciplinary offenses violating human/citizen rights and freedoms; the disciplinary committee on the policemen’s violation of human/citizen rights, may recommend to apply the disciplinary action, such as dismissal from the position with remaining in service or discharge from the service;
8) making changes taking into account the recommendations on ways to improve the effectiveness and quality of work of disciplinary committee and the selection procedure issued based on the findings of the study indicated in subclause 2.1.6.2.1.
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
2.1.6.2. The practice of application of provisions of the Disciplinary Regulations of the National Police has been studied, and amendments to the Regulations have been proposed
Problem solving:
2.1.6. Lack of an effective model of appointment to positions, remuneration, career promotion, and review of disciplinary complaints within the system of the National Police
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
National Police of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Міністерство внутрішніх справ (дал - МВС) інформує, що на виконання відповідного заходу Національною поліцією України розроблено проект закону України «Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” та Дисциплінарного статуту НПУ щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» (далі – законопроект), який погоджено МВС без зауважень.
Законопроект було надіслано на погодження до заінтересованих органів. За результатами опрацювання Міністерство економіки України, Міністерство фінансів України, Бюро економічної безпеки України, Державне бюро розслідувань, Державна судова адміністрація України, Федерація профспілок України та Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини погодили законопроект без зауважень. Водночас Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство соціальної політики України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Урядовий офіс координації європейської та євроатлантичної інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів України та Федерація роботодавців України висловили свої зауваження до законопроекту. У зв'язку з цим, виникла потреба у проведенні узгоджувальних процедур із зазначеними органами.
МВС зазначає, що Національна поліція України надіслала законопроект до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи.
За інформацією, наданою МВС, станом на 30.09.2024 відповіді від Міністерства юстиції України до Національної поліції України не надійшло, що ускладнює внесення законопроекту на розгляд Кабінету Міністрів України.