Feedback from the public

Measure

1.4.2.2.2. Ensuring technical compatibility (interoperability) between state (public) electronic registers that includes, inter alia:
1) publishing a plan of implementation of unrealized functionality, eliminating any discrepancies between registers, making changes to subsequent stages of the registers (both user-end changes and business process changes);
2) implementing recommendations regarding the rollout of missing functionality that is prescribed by normative legal acts;
3) unifying the methodology of creation, maintenance, administration, registration, interoperation, and discontinuation of registers;
4) ensuring format-based verification and compatibility of data;
5) using unified directories for all registers, which would make it possible to unify data across registers and subsequently reduce the number of incompatibility incidents;
6) developing and updating detailed documentation pertaining to all components of the register and methods of their interoperation, which would make it possible to optimize the training of employees and reduce the time it takes register improvement and maintenance service providers to become acquainted with the operating principles of the register;
7) creating a directory of errors encountered in each register separately, as not all errors displayed by registers have clear descriptions, which would also make it possible to consider them when migrating to new technologies;
8) improving the legislative framework of each register separately and minimizing the opportunities of manipulations with the “Other” field, given the possibility to compile a clear list of registers that do not contain this field;
9) implementing the procedure of regular analysis of incidents and technical support requests by register users, which would make it possible to clearly formulate the paths of register improvements, implement additional tools for communication between technical administrators and users via email and other channels for reporting errors;
10) migrating data from older electronic registers to existing data registers using a standardized structure of the relevant fields, digitizing hardcopy archives, and entering their data into state registers, while simultaneously ensuring format-based compatibility of data
11) ensuring the population of the core state registers with data.

Measure status:

In progress

The measure is aimed at achieving ESR:

1.4.2.2. Declarants spend less time when filling out declarations and make fewer mistakes when entering information, particularly owing to the updated declaration form and the ability to automatically migrate specific details from other state registers into the declaration

Problem solving:

1.4.2. The process of submitting information to the Unified State Register of Declarations of Officials Authorized to Carry out Functions of State or Local Self-Government is cumbersome due to insufficient awareness of declarants about the requirements on how to fill out the declarations; Recurrent problems in the operation of this Register, flawed legislation

Deadlines:

01.03.2023 - 31.01.2025

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Digital Transformation of Ukraine
co-implementors:
Ministry of Internal Affairs of Ukraine
Ministry of Justice of Ukraine
State Tax Service of Ukraine
State Service of Ukraine for Geodesy, Cartography and Cadastre
National Agency on Corruption Prevention
Ministry for Communities and Territories Development of Ukraine

Sources of funding:

state budget and/or international technical assistance funds

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The study has confirmed the interaction and technical compatibility (interoperability) among state registers.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За повідомленням Міністерства цифрової трансформації України, станом на 30.09.2024 р. "є прогрес у забезпеченні інтероперабельності між державними електронними реєстрами України, спрямованої на покращення інформаційної взаємодії та ефективності державних служб. Ключові аспекти виконаних заходів:

1. Національне агентство з питань запобігання корупції** висловило готовність виконати план інтероперабельності реєстрів, підготовлений Міністерством цифрової трансформації, та забезпечити підтримку в рамках своєї компетенції.

2. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомляє про внесення даних до Державного земельного кадастру, включаючи інформацію щодо земельних ділянок загальною площею понад 600 тисяч га за три квартали 2024 року. Це відповідає вимогам Указу Президента України щодо протидії рейдерству.

3. Міністерство внутрішніх справ уклало декілька договорів про інформаційну взаємодію, зокрема з Міністерством освіти, Міністерством молоді та спорту, а також Міністерством аграрної політики, для забезпечення перевірки документів, обміну даними з Єдиного демографічного реєстру, а також обміну інформацією між МВС та Укртрансбезпекою.

4. Державне підприємство "НАІС" продовжує модернізацію програмного забезпечення для державних реєстрів, забезпечуючи верифікацію даних та створення програмного інтерфейсу для електронної взаємодії з використанням системи "Трембіта". Також удосконалено підтримку користувацької документації і забезпечено інтеграцію з іншими базовими державними реєстрами.

5. Міністерство інфраструктури працює над створенням договорів про інформаційну взаємодію з Нафтогазом, Мінцифрою та іншими державними органами для інтеграції з реєстрами пошкодженого майна та будівництва, а також розглядає проекти договорів з ДСНС, Міндовкілля, ФДМУ, та іншими установами для підтримки технічної сумісності даних.

Загалом значні досягнення у сфері електронної взаємодії між державними реєстрами сприятиме більшій прозорості та оперативності надання адміністративних послуг".

Monitoring results (quarterly):

05.11.2024:
There is progress in the implementation of the measure
05.08.2024:
There is no progress in the implementation of the measure
02.05.2024:
There is progress in the implementation of the measure

Key sources of assessment:

Additional sources of information: