Відгук громадськості

Захід

2.6.3.2.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про затвердження положення про уповноважений орган з державного гарантування якості, якою, зокрема, визначено:
1) організацію структури уповноваженого органу з державного гарантування якості;
2) незалежність діяльності уповноваженого органу з державного гарантування якості шляхом встановлення заборони Міноборони втручатися у операційну діяльність такого органу;
3) забезпечення функцій органу за допомогою функціонування електронної бази даних сертифікатів відповідності систем менеджменту якості постачальників вимогам AQAР;
4) постанова Кабінету Міністрів України
від 16 червня 2021 р. № 622 “Про уповноважений орган з державного гарантування якості” втратила чинність

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

30.08.2023

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.6.3.2. Утворено та функціонує уповноважений орган з державного гарантування якості оборонної продукції, який видає сертифікати відповідності

Вирішення Проблеми:

2.6.3. Неефективна модель контролю продукції оборонного призначення у процесі виробництва не дає змоги вчасно та у повному обсязі запобігати постачанню бракованих зразків озброєння та військової техніки

Строки виконання:

01.03.2023 - 31.07.2023

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство оборони України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

постанову Кабінету Міністрів України прийнято

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Протягом липня - вересня 2023 року Міноборони направило проект Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості на погодження до заінтересованих органів.

30 серпня 2023 року проект акта направлено до НАЗК для проведення антикорупційної експертизи та до Мін'юсту для проведення правової експертизи.

19 вересня 2023 року НАЗК надало Висновок антикорупційної експертизи, відповідно до якого проект постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

За інформацією Міноборони: "24 січня 2024 року було винесено питання щодо реалізації експериментального проекту проведення робіт з державного гарантування якості в рамках закупівель озброєння та військової техніки для потреб Збройних Сил України, де Міноборони залишається Уповноваженим органом на період воєнного часу. На засідання Міжвідомчої комісії були запрошені представники НАЗК та громадської антикорупційної ради при Міноборони, які були проти запропонованого рішення".

12 лютого 2024 року отримано рекомендації громадської антикорупційної ради при МОУ щодо створення Уповановаженого органу та алгоритму функціонування Системи державного гарантування якості.

За результатами розгляду рекомендацій громадської антикорупційної ради при МОУ, протокол розбіжностей позицій направлено Громадській антикорупційній раді при МОУ.

14 березня з метою вироблення взаємоузгодженої позиції проведено обговорення зазначених питань на нараді. За результатами наради прийнято рішення про створення робочої групи.

Проект акту, який був доопрацьований Міноборони з урахуванням пропозицій НАЗК та Громадської антикорупційної ради при МОУ передбачає наступні положення:

- пункти 9 та 10 передбачають заборону втручання в операційну діяльність структурного підрозділу під час оцінювання відповідності процесів забезпечення якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а також неправомірність будь-яких письмових чи усних вказівок, вимог, доручень, які спрямовані до уповноваженого органу чи його працівників, але не передбачені законодавством України. Відповідне не відповідає пункту 2 заходу, який передбачає встановлення заборони втручатися у операційну діяльність такого органу саме для Міноборони.

- пункт 19 передбачає, що уповноважений орган є власником (держателем) та адміністратором електронної бази даних відповідності систем менеджменту якості постачальників вимогам, установленим державними замовниками під час здійснення оборонних закупівель, стандартами серії ISO та стандартами НАТО серії AQAP. Зазначене відповідає пункту 3 заходу (забезпечення функцій органу за допомогою функціонування електронної бази даних сертифікатів відповідності систем менеджменту якості постачальників вимогам AQAР).

Водночас проект Положення не передбачає втрату чинності постанови КМУ від 16 червня 2021 р. № 622, яка визначає Міноборони уповноваженим органом з державного гарантування якості, так само відсутні положення щодо організації структури уповноваженого органу. Відповідне не відповідає вимогам пунктів 1 та 4 заходу. Визначення Міноборони уповноваженим органом унеможливлює належну реалізацію пунктів 1 та 2 заходу, які за змістом передбачають функціонування уповноваженого органу як відокремленої від Міноборони установи.

Врахування у проекті Положення не усіх вимог, передбачених заходом, а також відсутність інформації про подання проекту Положення до Кабінету Міністрів України свідчить про виконання заходу частково.

За інформацією Міноборони за період квітень - червень 2024 року: "17.04.2024 відповідно до п.6 параграфу 33 Регламенту КМУ, проведена Міжвідомча нараду щодо узгодження позицій НАЗК та МОУ щодо створення УО з ДГЯ.

За результатами міжвідомчої наради прийнято рішення в термін до 30.04.2024 Громадській спілці «Фонд підтримки реформ в Україні» підготувати разом з фахівцями НАЗК проєкт постанови КМУ «Про затвердження Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості» та надати його до МОУ. 26.06.2024 на виконання рішення Міжвідомчої наради МОУ опрацьований зазначений проєкт Положення та надано до ГС «Фонд підтримки реформ в Україні» зауваження та пропозиції".

За актуальною інформацією Міноборони: "20.07.2024 Міністерством оборони було розроблено та листом № 259/3056 від 25.07.24 направлено на внутрішнє погодження у МОУ та ЗСУ проєкт постанови КМУ “Про затвердження Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості” щодо утворення у сфері управління Міністерства оборони України спеціалізованої державної організації “Агенція з питань державного гарантування якості”. За результатом погодження виявлено 2 проблеми, які перешкоджають створенню агенції: гранична чисельність МОУ та ЗСУ визначені нормативно- правовими актами, тому вивільнити людські ресурси під час збройної агресії для утворення агенції неможливо, утворити як нештатний орган МОУ - не має сенсу; неможливо встановити високі розміри оплати праці, тому що в МОУ діють єдині умови оплати праці для працівників, Мінфін заперечує щодо доцільності додаткового фінансування. На виконання спільної директиви Міністра оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 15.08.2024 року № Д-321/85/дск “Про проведення додаткових організаційних заходів у Збройних Силах України у 2024 році” утворено окреме Управління державного гарантування якості, яке підпорядковано Міністру оборони України. Для вирішення проблемних питань щодо утворення уповноваженого органу, 20.08.2024 було проведено робочу нараду з експертом Проекту реформи оборонних закупівель за підтримки Спеціального радника Великої Британії з питань оборони Громадської спілки “Фонд підтримки реформ в Україні” Морозом Ю.І., за результатом якої було визначено, що Управління державного гарантування якості спроможне виконувати завдання за призначенням та вирішити проблеми, зазначених в ДАП, а утворення у сфері управління Міністерства оборони України спеціалізованої державної організації “Агенція з питань державного гарантування якості є неактуальним”. Протокол наради затверджено заступником МОУ 28.08.2024. Управлінням державного гарантування якості розроблено оновлену версію проєкту постанови КМУ “Про затвердження Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості”, якою передбачено покладання функцій уповноваженого органу на структурний підрозділ МОУ з забезпеченням вимог ДАП щодо незалежності. Таке бачення уповноваженого органу підтримано ГО “Центр протидії корупції”. Зазначений проект буде направлено до Громадської спілки “Фонд підтримки реформ в Україні” для отримання пропозицій та зауважень".

Таким чином, захід є виконаним частково.

Результати моніторингу (щоквартально):

21.10.2024:
Захід виконано невчасно та частково
11.08.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
09.05.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
12.02.2024:
Захід виконано вчасно, але частково