Захід
1.1.5.1.3.
Проведення 10 аналітичних досліджень (по п’ять щороку), присвячених:
1) детальному вивченню найбільш поширених або найбільш економічно шкідливих корупційних практик та причин їх існування у 10 найбільш вражених корупцією сферах;
2) пошуку та моделюванню впровадження зручних та законних форм задоволення відповідних потреб фізичних або юридичних осіб на противагу існуючим корупційним практикам (зокрема шляхом впровадження електронних сервісів)
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
1.1.5.1.
У сферах освіти, науки, охорони здоров’я, адміністративних, соціальних та комунальних послуг, а також державного регулювання економіки на противагу існуючим корупційним практикам створено зручні законні способи задоволення потреб фізичних та юридичних осіб, що передусім передбачають:
ідентифікацію найбільш поширених корупційних практик та причин їх існування;
удосконалення законних форм задоволення потреб фізичних та юридичних осіб, за яких вони будуть упевнені, що гарантовано, швидко та комфортно отримають бажаний і законний результат; забезпечення належної нормативно-правової, організаційної і фінансової бази для скоординованих дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, спрямованих на спрощення процедур надання адміністративних, соціальних, комунальних та інших послуг, а також захисту суб’єктів господарювання від недобросовісної поведінки цих органів;
приведення системи органів державної влади та органів місцевого самоврядування у відповідність з адміністративно-територіальним устроєм;
впровадження електронних сервісів, підвищення прозорості та підзвітності процесів, які стосуються взаємодії держави з населенням і бізнесом
Вирішення Проблеми:
1.1.5.
У багатьох сферах суспільного життя застосування корупційних практик є зручнішим, оперативнішим, ефективнішим, а інколи і єдиним способом задоволення потреб фізичних та юридичних осіб порівняно із задоволенням таких потреб у законний спосіб
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет та/або кошти міжнародної технічної допомоги
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік та/або у межах коштів міжнародної технічної допомоги
Показник виконання:
аналітичні звіти підготовлено, оприлюднено та доведено до відома заінтересованих органів та юридичних осіб
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Протягом 2024 року Національне агентство підготувало 3 дослідження аналізу корупційних ризиків у 3 сферах (відновлення, охорона здоров'я, закупівлі), за результатом яких підготовлено та оприлюднено:
1. «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф».
2. «Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності» з урахуванням правового режиму воєнного стану (станом на листопад 2024 року).
3. Аналітичне дослідження на тему «Корупційні ризики під час здійснення централізованих тилових закупівель для Збройних Сил України».
Кожне дослідження містить рекомендації щодо вдосконалення законних форм задоволення потреб фізичних та юридичних осіб. Відповідні дослідження були також доведені до відома органів державної влади з метою врахування наданих рекомендацій.
Протягом І півріччя 2025 року Національне агентство опублікувало та презентувало дослідження щодо аналізу корупційних ризиків у сфері лісового господарства «Корупційні ризики у лісовому господарстві». Крім цього Національне агентство підготувало проект аналітичного звіту по напряму стратегічного аналізу корупційних ризиків під час перезавантаження митниці.
24.07.2025 НАЗК спільно з Держаудитслужбою, Базельським інститутом управління за підтримки Швейцарії презентували дослідження «Корупційні ризики під час будівництва, реконструкції, капітального ремонту цивільних об’єктів для відновлення України».
Крім того, у ІІІ кварталі 2025 Національним агентством здійснено:
- фіналізацію звіту щодо моніторингу імплементації рекомендацій, стану реалізації заходів впливу на корупційні ризики, що були висвітлені та проаналізовані у дослідженні «Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності» (листопад 2024 р.);
- роботу над підготовкою звіту щодо моніторингу імплементації рекомендацій, стану реалізації заходів впливу на корупційні ризики, що були висвітлені та проаналізовані у дослідженні «Топ-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф»;
- роботу над підготовкою звіту щодо моніторингу імплементації рекомендацій, стану реалізації заходів впливу на корупційні ризики, що були висвітлені та проаналізовані у дослідженні «Корупційні ризики у лісовому господарстві».
- формування спільно з експертами OSCE драфту переліку потенційних корупційних ризиків щодо корупційних ризиків, пов'язаних із процедурою інвестування та фінансування будівництва. Продовжується аналіз інформації для опису корупційних ризиків у вказаній сфері.
До кінця 2025 року Національним агентством планується:
- представлення результатів стратегічного аналізу корупційних ризиків у сфері правосуддя, проведено за підтримки ОБСЄ «Підтримка розробки ефективних інструментів для запобігання корупції та посилення антикорупційного комплаєнсу в Україні». Дослідження спрямоване на опис ідентифікованих корупційних ризиків в діяльності судів, суддів, органах суддівського врядування та прогалинах законодавства у сфері правосуддя.
- представлення результатів дослідження корупційних ризиків у сфері митниці – “ТОП-10 корупційних ризиків при реформуванні Державної митної служби”. Дослідження спрямоване на опис ідентифікованих корупційних ризиків при перезавантаженні Держмитслужби.
- провести моніторинг імплементації рекомендацій, наданих у дослідженні «Корупційні ризики у процедурі зупинення/відновлення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних».