Проблема

2.1.4. Наявність корупційних ризиків, обумовлених прогалинами та недосконалістю законодавства в системі правосуддя

Загальна інформація щодо проблеми

Незважаючи на законодавчо встановлене обмеження щодо перебування однієї особи на адміністративній посаді в суді протягом двох строків поспіль, на практиці зустрічаються випадки повного ігнорування цього правила суддями. Це зумовлює необхідність запровадження інших підходів до визначення суддів, що обіймають адміністративні посади, для усунення таких ситуацій.
Хоча у законодавстві закріплені норми щодо широкого застосування сучасних інформаційних технологій під час здійснення правосуддя, вони все ще не реалізовані на практиці, зокрема у зв’язку з частковим запровадженням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Ряд справ суди могли б без шкоди правам та законним інтересам учасників проваджень розглядати в електронній формі незалежно від місця розташування суду і сторін, що також зменшувало б корупційні ризики та оптимізувало рівень навантаження на суддів.
Поступово впроваджуються альтернативні способи врегулювання спорів: набрало чинності законодавство про медіацію, на розгляді Верховної Ради України перебуває законопроект щодо удосконалення діяльності третейських судів.
Виконання судових рішень є недостатньо ефективним, зокрема у зв’язку з обмеженими можливостями виконання судових рішень приватними виконавцями, а також через необґрунтовані мораторії щодо примусового виконання рішень, боржниками за якими є державні підприємства. Необхідно внести зміни до законодавства, спрямовані на забезпечення ефективного виконання рішень міжнародних арбітражів в Україні.
З огляду на обмеженість фінансових ресурсів, які наявні у публічному секторі України, зокрема для судової системи, існує потреба в пошуку шляхів більш ефективного використання наявних обмежених ресурсів. Після прийняття Закону України від 2 червня 2016 р. № 1401-VIII “Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)” не було системно переглянуто мережу місцевих судів, що є важливим для забезпечення доступу до правосуддя та ефективного використання обмежених ресурсів.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 7
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
2 3 9 13
27
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 5 (18.5%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Державна судова адміністрація України

12.5%
8

Міністерство юстиції України

42.9%
7

Вища рада правосуддя

14.3%
7

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
2

ДП «Національні інформаційні системи»

0%
1

Рахункова палата

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 7

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.1.4.1 Запроваджено механізми унеможливлення обіймання адміністративної посади в суді однією і тією самою особою протягом тривалого часу 2.1.4.1.1. Підготовка та оприлюднення аналітичного звіту за результатами дослідження випадків обіймання адміністративних посад у суді понад два строки підряд з рекомендаціями щодо їх унеможливлення та подолання Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
0% 0/ 2
1.2. 2.1.4.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким удосконалено порядок обрання суддів на адміністративні посади та звільнення з цих посад з метою унеможливлення обіймання адміністративної посади в суді однією і тією самою особою протягом тривалого часу відповідно до рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 2.1.4.1.1 Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.1. ОСР 2.1.4.2 Забезпечено здійснення електронного судочинства, зокрема шляхом запровадження можливості розгляду он-лайн певних категорій справ незалежно від місцезнаходження сторін і суду, що, зокрема, сприяє рівномірному розподілу справ між судами і суддями 2.1.4.2.1. Підготовка та оприлюднення аналітичного звіту з рекомендаціями щодо визначення категорій справ, які можуть розглядатись он-лайн незалежно від місцезнаходження сторін і суду Міністерство юстиції України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
200% 16/ 8
2.2. 2.1.4.2.2. Проведення обговорення висновків та рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, учасників проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Міністерство юстиції України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.3. 2.1.4.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено здійснення судового розгляду он-лайн незалежно від місцезнаходження сторін і суду для окремих категорій справ відповідно до рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 2.1.4.2.1 Міністерство юстиції України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.4. 2.1.4.2.4. Проведення аудиту поточного стану інформаційних технологій в судах, а також оцінка їх відповідності поточним завданням судочинства. У результаті аудиту повинна бути визначена оцінка поточних рішень відповідно до найкращої міжнародної практики та економічної ефективності діючої інфраструктури, а також надані рекомендації щодо подальшого розвитку та трансформації архітектури ІТ-систем судової влади Державна судова адміністрація України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.5. 2.1.4.2.5. Оцінка незалежною експертною організацією результатів використання коштів для створення та вдосконалення сервісів та модулів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи Державна судова адміністрація України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.6. 2.1.4.2.6. Розроблення та затвердження функціональних вимог для забезпечення реалізації повного функціоналу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (подальшого вдосконалення сервісів і модулів) Державна судова адміністрація України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.7. 2.1.4.2.7. Розроблення програмного забезпечення та запровадження технічного устаткування, необхідних для забезпечення реалізації повного функціоналу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за участю визначених за результатами конкурентних та прозорих публічних закупівель постачальників / виконавців (у тому числі щодо розширення функціоналу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням положень процесуального законодавства та щодо забезпечення судів засобами інформатизації (серверним, мережевим та комп’ютерним обладнанням, зокрема сканерами) Державна судова адміністрація України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.8. 2.1.4.2.8. Розроблення та затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему, яке визначає порядок функціонування та застосування усіх підсистем (модулів) Вища рада правосуддя Не розпочато
3.1. ОСР 2.1.4.3 Розширено сферу застосування альтернативних способів вирішення спорів та досудового врегулювання спорів 2.1.4.3.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку утворення та діяльності третейських судів з метою відновлення довіри до третейського розгляду” (реєстраційний номер 3411 від 29 квітня 2020 р.) (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 2
3.2. 2.1.4.3.2. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності арбітражів” (реєстраційний номер 5347 від 8 квітня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.1. ОСР 2.1.4.4 Удосконалено систему виконання судових рішень 2.1.4.4.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про примусове виконання рішень” (реєстраційний номер 5660 від 14 червня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство юстиції України Прогресу виконання заходу немає Виконується
0% 0/ 5
4.2. 2.1.4.4.2. Забезпечення підключення банків за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження до інформаційної взаємодії для забезпечення автоматизованого арешту коштів на рахунках боржників ДП «Національні інформаційні системи» Прогрес виконання заходу наявний Виконується
4.3. 2.1.4.4.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) запроваджено здійснення дієвого та ефективного судового контролю за виконанням судових рішень; 2) запроваджено ефективні процедури встановлення чи зміни способу або порядку виконання рішень немайнового характеру; 3) удосконалено порядок виконання рішень, за якими боржник зобов’язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення; 4) переглянуто та скасовано необґрунтовані мораторії щодо примусового виконання рішень, боржниками за якими є державні підприємства; 5) удосконалено порядок виконання в Україні рішень міжнародних арбітражів Міністерство юстиції України Прогресу виконання заходу немає Виконується
4.4. 2.1.4.4.4. Впровадження Єдиного державного реєстру виконавчих документів з урахуванням архітектурних вимог для подальшого застосування технологій масивів даних Державна судова адміністрація України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
4.5. 2.1.4.4.5. Забезпечення обміну даними та технічної можливості взаємодії між Автоматизованою системою виконавчого провадження та Єдиним державним реєстром виконавчих документів Державна судова адміністрація України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.1. ОСР 2.1.4.5 Запроваджено регламенти прозорого планування і розподілу бюджетних ресурсів у судовій системі на підставі об’єктивних та чітко визначених критеріїв; забезпечено проведення аудиту діяльності ДСА, зокрема щодо фінансово-господарського забезпечення судів та органів судової влади, управління об’єктами державної власності, що належать до сфери її управління 2.1.4.5.1. Здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) щодо використання коштів державного бюджету на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ систем правосуддя, у тому числі щодо фінансово-господарського забезпечення судів та органів судової влади, управління об’єктами державної власності, що належать до сфери управління ДСА, забезпечення створення і функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи Рахункова палата Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 7
5.2. 2.1.4.5.2. Розроблення проектів нормативів кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів Державна судова адміністрація України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
5.3. 2.1.4.5.3. Проведення консультацій щодо проектів нормативів кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів за участю Вищої ради правосуддя, ДСА, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Ради суддів, суддів, неурядових організацій, міжнародних організацій, учасників проектів міжнародної технічної допомоги; отримання експертних висновків Вища рада правосуддя Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
5.4. 2.1.4.5.4. Доопрацювання, затвердження нормативів кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів, їх оприлюднення Вища рада правосуддя Прогрес виконання заходу наявний Виконується
5.5. 2.1.4.5.5. Розроблення проекту регламенту прозорого планування і розподілу бюджетних ресурсів у судовій системі на підставі об’єктивних та чітко визначених критеріїв, зокрема, з урахуванням нормативів кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів Державна судова адміністрація України Не розпочато
5.6. 2.1.4.5.6. Проведення консультацій щодо проекту регламенту прозорого планування і розподілу бюджетних ресурсів у судовій системі на підставі об’єктивних та чітко визначених критеріїв за участю Вищої ради правосуддя, ДСА, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Ради суддів, суддів, неурядових організацій, міжнародних організацій, учасників проектів міжнародної технічної допомоги; отримання експертних висновків Вища рада правосуддя Не розпочато
5.7. 2.1.4.5.7. Доопрацювання, затвердження регламенту прозорого планування і розподілу бюджетних ресурсів у судовій системі на підставі об’єктивних та чітко визначених критеріїв, його оприлюднення Вища рада правосуддя Не розпочато
6.1. ОСР 2.1.4.6 Переглянуто та створено мережу місцевих судів з урахуванням адміністративно-територіальної реформи, необхідності забезпечення прямого доступу до правосуддя, економічної обґрунтованості 2.1.4.6.1. Підготовка та оприлюднення аналітичного звіту про потреби утворення, реорганізації та ліквідації місцевих судів з урахуванням змін адміністративно-територіального устрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізацію видатків державного бюджету Вища рада правосуддя Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 3
6.2. 2.1.4.6.2. Проведення обговорення висновків та рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, учасників проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Вища рада правосуддя Не розпочато
6.3. 2.1.4.6.3. Розроблення проектів законів щодо утворення, реорганізації або ліквідації місцевих судів з урахуванням рекомендацій, наданих в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 2.1.4.6.1 Офіс Президента України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: