Проблема

2.1.6. Відсутність ефективної моделі призначення на посади, оплати праці, просування по службі та розгляду дисциплінарних скарг у системі Національної поліції

Загальна інформація щодо проблеми

Кадрове забезпечення та внутрішні управлінські процеси в Національній поліції не завжди є прозорими та ефективними. Ця проблема зумовлена неефективністю та непрозорістю механізмів призначення на посади та просування по службі у системі Національної поліції, неефективністю порядку проведення службових розслідувань і притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейських, відсутністю системи оцінки ефективності роботи працівників Національної поліції.
Неефективність та непрозорість механізмів призначення на посади та просування по службі у системі Національної поліції спричинена передусім тим, що законодавство визначає проведення конкурсу обов’язковим лише щодо осіб, які вперше приймаються на службу в поліції з призначенням на посади молодшого складу поліції. Низька ефективність службових розслідувань і притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейських зумовлена насамперед тим, що ключову роль у цьому процесі відіграє керівник, якому надані повноваження із застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення, відсутні постійно діючі дисциплінарні комісії, а громадськість усунена від контролю або участі у цих процедурах. До того ж на законодавчому рівні, не передбачено інших методів оцінювання якості роботи працівників Національної поліції, крім атестування, що ускладнює внутрішні управлінські процеси.
Рівень грошового забезпечення поліцейських, а також механізми матеріального стимулювання поліцейських не забезпечують конкурентоспроможність служби в поліції на ринку праці, що негативно впливає на якість кадрового складу поліції, а також є одним із чинників досить високого рівня поширеності корупції в діяльності поліцейських.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
4 2 2 1 14
23
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 6 (26.1%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.07.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство внутрішніх справ України

26.1%
23

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.1.6.1 Вивчено питання організації роботи постійно діючих поліцейських комісій, утворених у системі Національної поліції, напрацьовано та вжито комплекс організаційних та практичних заходів до удосконалення їх діяльності 2.1.6.1.1. Забезпечення проведення аналітичного дослідження, предметом якого є організація роботи постійно діючих поліцейських комісій за весь час їх існування (до лютого 2022 р.), і в якому, зокрема, наведено: 1) загальну кількість розглянутих комісіями кандидатур під час відбору (конкурсу) на службу в поліції; 2) кількість проведених конкурсів серед осіб, які призначалися на посади молодшого, середнього та вищого складу поліції (окремо за кожною категорією складу поліції); 3) результати соціологічного опитування поліцейських щодо якості роботи поліцейських комісій; 4) результати анонімного анкетування членів поліцейських комісій щодо шляхів поліпшення їх роботи; 5) вивчення ефективності та прозорості конкурсних процедур; 6) шляхи вирішення питання щодо бюджетного фінансування роботи членів комісії від громадськості; 7) рекомендації щодо підвищення ефективності та якості роботи поліцейських комісій та процедури відбору; 8) результати соціологічного опитування громадськості щодо якості роботи поліцейських комісій та ефективності конкурсних процедур Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
100% 7/ 7
1.2. 2.1.6.1.2. Проведення презентації звіту за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.1, та його експертного обговорення Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
1.3. 2.1.6.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) визначено, що призначення на вищу посаду в поліції, яка передбачає здійснення керівних функцій, здійснюється виключно на умовах конкурсу; 2) доброчесність визначено як один із критеріїв, яким повинен відповідати поліцейський, який претендує на зайняття вищої посади; 3) передбачено внесення змін з урахуванням рекомендацій щодо підвищення ефективності та якості роботи поліцейських комісій і процедури відбору, наданих за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.1 Міністерство внутрішніх справ України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.4. 2.1.6.1.4. Розроблення проекту нормативно-правового акта щодо приведення нормативно-правових актів МВС у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.1.6.1.3 Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
1.5. 2.1.6.1.5. Проведення громадського обговорення проекту нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.4, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
1.6. 2.1.6.1.6. Затвердження проекту нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.4, подання його на державну реєстрацію Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
1.7. 2.1.6.1.7. Супроводження державної реєстрації нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.4, та його офіційного опублікування Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.1. ОСР 2.1.6.2 Проаналізовано практику застосування норм Дисциплінарного статуту Національної поліції, підготовлено пропозиції щодо внесення змін до нього 2.1.6.2.1. Забезпечення проведення аналітичного дослідження, предметом якого є аналіз ефективності застосування норм Дисциплінарного статуту Національної поліції з 2018 року до лютого 2022 р., в якому, зокрема, зазначено (із виокремленням за кожним показником даних щодо молодшого, середнього, старшого та вищого складу поліції): 1) загальну кількість проведених службових розслідувань; 2) кількість зареєстрованих заяв, скарг та повідомлень громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації, рапортів про вчинення поліцейським порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку; 3) кількість службових розслідувань за відомостями про порушення поліцейським конституційних прав і свобод людини і громадянина; 4) кількість дисциплінарних комісій, до складу яких включалися представники громадськості; 5) кількість застосованих дисциплінарних стягнень (за видами); 6) опис та оцінку найбільш поширених проблем, пов’язаних із ефективністю та прозорістю процедури притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейських; 7) перспективи створення дисциплінарного органу із статусом міжрегіонального територіального органу Національної поліції; 8) рекомендації щодо підвищення ефективності та якості процедури службового розслідування і незалежності роботи дисциплінарної комісії Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
200% 18/ 9
2.2. 2.1.6.2.2. Проведення презентації звіту за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.1, та його експертного обговорення Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.3. 2.1.6.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено: 1) створення та функціонування двох типів постійних незалежних дисциплінарних комісій: а) для проведення службових розслідувань за ознаками порушення поліцейським конституційних прав і свобод людини і громадянина; б) для проведення службових розслідувань щодо інших дисциплінарних проступків поліцейських; 2) включення до складу дисциплінарних комісій для проведення службових розслідувань за ознаками порушення поліцейським конституційних прав і свобод людини і громадянина не менше половини членів, які є авторитетними і відомими представниками громадськості, правозахисних організацій; 3) що кількість та склад дисциплінарних комісій центрального органу управління поліції затверджує Міністр внутрішніх справ, а кількість та склад дисциплінарних комісій територіальних (у тому числі міжрегіональних) органів поліції — Голова Національної поліції; 4) право дисциплінарній комісії для виконання своїх повноважень надсилати запити до органів (підрозділів) поліції, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб з метою збирання матеріалів, необхідних для проведення службового розслідування; строки, підстави і форми надання органами (підрозділами) поліції, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами інформації дисциплінарним комісіям, а також підстави для відмови у наданні інформації; 5) заборону на надання будь-яких вказівок дисциплінарним комісіям; 6) що висновок дисциплінарної комісії за результатами службового розслідування затверджується головою комісії; 7) що уповноважений накладати дисциплінарне стягнення керівник поліцейського під час вирішення питання про накладення або ненакладення дисциплінарного стягнення керується висновком дисциплінарної комісії, а в разі незгоди з таким висновком письмово це обґрунтовує і надсилає висновок і матеріали службового розслідування особі, яка уповноважена затверджувати склад відповідної комісії, яка приймає рішення про застосування або незастосування дисциплінарного стягнення; 8) механізм оскарження поліцейським рішення про накладення на нього дисциплінарного стягнення; 9) ознаки та перелік дисциплінарних проступків поліцейських, якими порушуються права та свободи людини і громадянина і за які спеціальна дисциплінарна комісія може, в тому числі, застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з посади із залишенням на службі або звільнення із служби в поліції; 10) внесення змін з урахуванням рекомендацій щодо підвищення ефективності та якості роботи поліцейських комісій та процедури відбору, наданих за результатами дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.1 Міністерство внутрішніх справ України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.4. 2.1.6.2.4. Розроблення проекту нормативно-правового акта щодо приведення нормативно-правових актів МВС у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.1.6.2.3. Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.5. 2.1.6.2.5. Проведення громадського обговорення проекту нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.4, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.6. 2.1.6.2.6. Затвердження проекту нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.4, подання його на державну реєстрацію Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.7. 2.1.6.2.7. Супроводження державної реєстрації нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.4 Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.8. 2.1.6.2.8. Формування складу дисциплінарних комісій, передбачених законом, зазначеним у підпункті 2.1.6.2.3 Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
2.9. 2.1.6.2.9. Забезпечення початку роботи дисциплінарних комісій, передбачених законом, зазначеним у підпункті 2.1.6.2.3 Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
3.1. ОСР 2.1.6.3 Розроблено систему оцінки ефективності роботи працівників Національної поліції, а також електронну систему управління персоналом 2.1.6.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким визначено, що: 1) в рамках процедури атестування поліцейських передбачено обов’язкове оцінювання ефективності поліцейських та додатково до наявних визначено такі критерії оцінювання, як доброчесність (за методом обґрунтованого сумніву), управлінські компетенції (для керівників), а також результативність роботи; 2) встановлено, що оцінювання ефективності поліцейського в рамках атестування проводиться в електронній системі управління персоналом; 3) узагальнені результати оцінювання ефективності поліцейських у рамках атестування оприлюднюються на офіційному веб-сайті Національної поліції; 4) встановлено, що співбесіда як метод оцінювання управлінських компетенцій проводиться лише для поліцейських, які обіймають керівні посади, комісією, до складу якої входить не менше 25 відсотків представників громадськості; 5) рейтинг оцінювання поліцейських та рекомендації електронної системи оцінювання враховуються під час ухвалення управлінських, кадрових рішень у Національній поліції, у тому числі щодо встановлення щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, премій Міністерство внутрішніх справ України Захід не виконано Не виконано
100% 7/ 7
3.2. 2.1.6.3.2. Розроблення проектів нормативно-правових актів МВС, необхідних для реалізації закону, зазначеного у підпункті 2.1.6.3.1, якими, зокрема, встановлено, що: 1) методами оцінювання є: комп’ютерне тестування; оцінка “методом 360 градусів” (тобто анонімний збір інформації про поліцейського від інших поліцейських, державних службовців та працівників поліції, з якими він взаємодіє під час виконання службових обов’язків); співбесіда з комісією оцінювання (тільки для керівників); 2) оцінювання за критеріями доброчесності (за методом обгрунтованого сумніву), професійних, функціональних, управлінських (для керівників) компетенцій поліцейських здійснюється в рамках кожного із методів оцінювання, а критерій результативності роботи поліцейського оцінюється за допомогою комп’ютерного аналізу статистичних даних щодо кожного поліцейського; 3) під час співбесіди (для керівників) кожен член комісії виставляє бали за кожним критерієм оцінювання поліцейського; перебіг співбесіди фіксується за допомогою відео- та аудіозапису; 4) до складу кожної комісії з оцінювання входять не менше 25 відсотків представників громадськості, а решта складу формується із поліцейських, визначених випадковим чином електронною системою оцінки серед поліцейських, які мають найвищий рейтинг за результатами попереднього оцінювання; 5) за результатами оцінювання кожен поліцейський отримує в електронній системі оцінки свій рейтинг оцінювання, який складається із: а) загальної оцінки відповідності поліцейського займаній посаді; б) загального потенціалу професійного розвитку поліцейського; 6) рейтинг оцінювання поліцейських формується у балах за єдиним програмним алгоритмом, і виключно електронною системою оцінки на підставі внесених до неї отриманих поліцейським балів за кожним критеріюєм в результаті тестування, оцінки “методом 360 градусів”, співбесіди (тільки для керівного складу), а також даних щодо результативності; 7) під час формування рейтингу питома вага балів, отриманих поліцейським за кожним із критеріїв оцінки, є однаковою; узагальнені та неперсоніфіковані дані рейтингу публікуються на офіційному веб-сайті Національної поліції; 8) електронна система оцінки на підставі отриманих даних формує щодо кожного поліцейського рекомендації стосовно проходження певної програми навчання в закладах освіти, що здійснюють підготовку поліцейських, або за місцем проходження служби Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
3.3. 2.1.6.3.3. Проведення громадського обговорення проектів нормативно-правових актів МВС, зазначених у підпункті 2.1.6.3.2, та забезпечення їх доопрацювання (у разі потреби) Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
3.4. 2.1.6.3.4. Затвердження проектів нормативно-правових актів МВС, зазначених у підпункті 2.1.6.3.2, подання їх на державну реєстрацію Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
3.5. 2.1.6.3.5. Супроводження державної реєстрації проектів нормативно-правових актів МВС, зазначених у підпункті 2.1.6.3.2, та їх офіційного опублікування Міністерство внутрішніх справ України Не розпочато
3.6. 2.1.6.3.6. Забезпечення проведення аналітичного дослідження, предметом якого є перспективи удосконалення кадрової політики та зміни умов оплати праці поліцейських з метою підвищення конкурентоспроможності служби в поліції на ринку праці, яке, зокрема, містить пропозиції щодо джерел покриття додаткових витрат на грошове забезпечення поліцейських Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
3.7. 2.1.6.3.7. Проведення презентації звіту за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.3.6, його експертного обговорення, розгляд пропозицій та зауважень до нього Міністерство внутрішніх справ України Захід виконано вчасно і повністю Виконано

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: