Feedback from the public

Measure

3.3.2.3.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine draft laws proposing amendments to laws of Ukraine, in particular the Law of Ukraine On the Prosecutor’s Office, which:
1) improve the procedure for competitive selection of the head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office and stipulate that it shall be conducted with the decisive involvement of independent experts appointed by international and foreign organizations that have provided international technical assistance to Ukraine in matters of preventing and combating corruption;
2) stipulate that all powers of the Deputy Prosecutor General – Head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office shall be exercised by the first deputy or deputy in the event of the latter’s absence; the first deputy and deputy head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office are categorized as senior officials of the prosecutorial authorities;
3) clearly establish at the legislative level the amount of salaries of prosecutors at the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office, especially those occupying administrative positions with the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office;
4) provide for the possibility of entering information about an alleged offense committed by a Parliament member of Ukraine by the Deputy Prosecutor General – Head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office (acting head) and the head of the Central Detective Office of the National Anticorruption Bureau, as well as the possibility of approval by the Deputy Prosecutor General – Head of the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office (acting head) of motions to be examined by the investigating judge;
5) increase by 300 persons the maximum staff size of the National Anticorruption Bureau (with the enactment of these provisions taking into account the situation that has formed under the legal regime of martial law);
6) create an expert institution for conducting expert examinations in criminal proceedings involving criminal offenses that fall under the jurisdiction of detectives of the National Anticorruption Bureau.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

30.09.2024

The measure is aimed at achieving ESR:

3.3.2.3. The guarantees of institutional and operational independence of the National Anticorruption Bureau and the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office are properly defined and implemented in practice, particularly by:
clarifying the legislative provisions on the status of the National Anticorruption Bureau of Ukraine within the system of executive authorities (while maintaining the existing guarantees of independence), as well as the entity appointing and dismissing the Director of the National Anticorruption Bureau of Ukraine in accordance with the Ruling of the Constitutional Court of Ukraine No. 9-r/2020;
conducting an independent evaluation (audit) of the performance of the National Anticorruption Bureau and the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office with the involvement of independent experts

Problem solving:

3.3.2. Poor efficiency and quality of pretrial investigation of corruption and corruption-related criminal offenses (a significant number of such proceedings last for years) is due to excessive complexity of certain procedural formalities

Deadlines:

01.01.2024 - 30.11.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: National Agency on Corruption Prevention
co-implementors:
Ministry of Justice of Ukraine
National Anti-Corruption Bureau of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft laws have been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

08.12.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України № 3509-IX "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури".

У Законі 3509-IX відтворено положення заходу, передбаченого пп. 1-3 пп. 3.3.2.3.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки.

Так, зокрема, у частині третій статті 29-1 Закону України "Про прокуратуру" удосконалено порядок організації та проведення конкурсу на посаду заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (далі - САП), першого заступника та заступника керівника САП. Також передбачено, що до складу Конкурсної комісії входять три особи, визначені Генеральним прокурором на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень заступника Генерального прокурора - керівника САП або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення).

Частиною дев'ятою статті 8-1 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що у разі відсутності заступника Генерального прокурора - керівника САП його повноваження здійснює перший заступник керівника САП, а в разі відсутності першого заступника - заступник керівника САП. На час відсутності заступника Генерального прокурора - керівника САП перший заступник керівника або заступник керівника САП здійснює всі повноваження керівника САП, передбачені цим Законом, Кримінальним процесуальним кодексом України та іншими законами України.

Нова редакція частини шостої статті 8-1 Закону України "Про прокуратуру" встановлює розміри посадових окладів для прокурорів САП, зокрема тих, що перебувають на адміністративних посадах у САП.

Верховна Рада України 08.12.2023 прийняла Закон України № 3502-IX "Про внесення зміни до статті 5 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України" щодо посилення інституційної спроможності Національного антикорупційного бюро України", у якому відтворено положення заходу, передбаченого пп. 5 пп. 3.3.2.3.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, зокрема, установлено поетапне до 2026 року збільшення на 300 осіб граничну чисельність працівників НАБУ.

Monitoring results (quarterly):

28.10.2024:
The measure was implemented late and partially
01.08.2024:
The measure was implemented late and partially
09.05.2024:
The measure was implemented on time, but partially

Key sources of assessment:

1. Verkhovna Rada of Ukraine: Law 3509-IX
2. Verkhovna Rada of Ukraine: Law 3502-IX

Additional sources of information: