Measure
3.3.3.1.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that:
1) details the procedure for appointing the manager of the seized asset, particularly by defining the specific considerations of the application of laws on public procurement in the procedure in question;
2) regulates the procedure to be followed by ARMA if the audit of the effectiveness of management of seized assets reveals instances of improper management of assets or attempts by the manager to dispose of the assets.
Measure status:
Actual execution date:
05.01.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
3.3.3.1. The risks of discretion, unpredictability, and ineffectiveness of ARMA’s handling of seized assets have been minimized by introducing a clear regulatory framework for the management of corporate rights, integral property complexes, residential properties, and other types of assets
Problem solving:
3.3.3. The legislation governing the activity of the ARMA contains numerous gaps and corruption risks. Low effectiveness of the processes of transferring assets to ARMA for management to preserve their economic value, as well as the processes of combating and preventing money laundering
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
На виконання заходу, передбаченого пп. 1 п. 3.3.3.1.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки, було розроблено та внесено на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до частини другої статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (щодо встановлення чіткого і прозорого механізму відбору управителів активами), яким деталізовано порядок визначення управителя активом, на який накладено арешт, зокрема, визначено особливості застосування законодавства про публічні закупівлі у зазначеній процедурі (реєстр. від 05.01.2024 № 10390).
Законопроект від 05.01.2024 № 10390 не містить положення, які відображали зміст пп. 2 п. 3.3.3.1.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025, у зв'язку з чим, захід не може вважатися таким, що виконаний повністю.