Measure
3.3.3.4.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that regulates in detail the procedure for initiating the examination, conducting the examination, and issuing the decision of the investigating judge on the possibility of selling an asset, as well as the procedure for appealing this decision in a court of appeal
Measure status:
Actual execution date:
30.09.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
3.3.3.4. Judicial oversight of ARMA’s management of seized assets has been toughened
Problem solving:
3.3.3. The legislation governing the activity of the ARMA contains numerous gaps and corruption risks. Low effectiveness of the processes of transferring assets to ARMA for management to preserve their economic value, as well as the processes of combating and preventing money laundering
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), на виконання відповідного заходу Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки розробило проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення судового контролю за здійсненням Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів управління арештованими активами» (далі - законопроект).
АРМА повідомляє, що законопроект погоджено із центральними органами виконавчої влади та листом від 02.07.2024 № 5613/1-27-24/7.7 направлено до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи.
Законопроект 02.07.2024 було направлено до Національного агентства з питань запобігання корупції для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.
За результатами моніторингу ступеня відповідності фактично вжитих дій вимогам Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки щодо змісту виконання, відповідний захід вважається таким, що «виконаний частково».