Feedback from the public

Measure

3.3.3.6.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that:
1) improves the procedure of competitive selection of the Head of ARMA in order to attain a higher level of transparency of the selection process and eliminate risks of politicization or bias of the competitive selection committee;
2) defines a comprehensive list of compelling grounds for dismissal or termination of the powers of the Head of ARMA, and also provides for the possibility of their suspension exclusively in the manner prescribed by the Criminal Procedure Code of Ukraine;
3) institutes guarantees of independence of ARMA from undue interference or influence on the activities of the agency;
4) aligns the procedure of independent external evaluation of ARMA performance with the Constitution of Ukraine, and creates preconditions for its effective application in practical activities.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

30.09.2024

The measure is aimed at achieving ESR:

3.3.3.6. The effectiveness of ARMA has been enhanced by strengthening its institutional capacity, mechanisms for international cooperation, identification and tracking of assets abroad, and by rebooting its leadership team based on the principles of professionalism and impartiality

Problem solving:

3.3.3. The legislation governing the activity of the ARMA contains numerous gaps and corruption risks. Low effectiveness of the processes of transferring assets to ARMA for management to preserve their economic value, as well as the processes of combating and preventing money laundering

Deadlines:

01.03.2023 - 30.04.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Asset Recovery and Management Agency

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), на виконання відповідного заходу Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки розробило проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо гарантій незалежності та посилення інституційної спроможності».

Зазначений законопроект було подано до Кабінету Міністрів України листом АРМА від 28.06.2024 № 5495/1-9-24/7.7.

23.09.2024 відбулось засідання Урядового комітету з питань економічної, фінансової і правової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості та правоохоронної діяльності, за результатами якого вирішено повернути відповідний законопроект для додаткового його опрацювання з Міністерством юстиції України, Міністерством закордонних справ та Національним агентством з питань запобігання корупції.

Зважаючи на те, що головним виконавцем за розробку відповідного законопроекту в межах Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244, визначено Міністерство юстиції України, АРМА листом 26.09.2024 № 8984/1-27-24/7.7 доопрацьований законопроект Мін'юсту для врахування.

За результатами моніторингу ступеня відповідності фактично вжитих дій вимогам Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки щодо змісту виконання, відповідний захід вважається таким, що «виконаний частково».

Monitoring results (quarterly):

13.11.2024:
The measure was implemented late and partially
15.08.2024:
The measure was implemented late and partially
14.05.2024:
Implementation of the measure has started on time
16.02.2024:
There is no progress in the implementation of the measure

Key sources of assessment:

Additional sources of information: