Measure
3.3.4.1.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that:
1) institutes one-person judicial examination of criminal proceedings at the High Anticorruption Court as the court of first instance (except for criminal proceedings involving felonies that must be examined at the High Anticorruption Court as the court of first instance by a panel of three judges);
2) provides for the inadmissibility of abuses of procedural rights by parties to the criminal proceeding and the possibility of the investigating judge or court finding specific actions or omissions to act by such parties as abuse;
3) grants powers to the investigating judge or court to issue a separate ruling in the event of abuse of procedural rights or failure to perform duties by parties to criminal proceedings;
4) broadens the grounds for imposing monetary penalties for nonperformance of duties by parties to the criminal proceeding, and increases their amounts;
5) simplifies the procedure for serving a summons in a criminal proceeding on individuals who reside abroad and are citizens of Ukraine;
6) stipulates that only the absence of all defense attorneys of one suspect or defendant at the same time during a court hearing shall be grounds for adjourning the court hearing;
7) establishes the procedure for determining the scope and sequence of examination of documents, audio and video recordings during a court hearing;
8) provides for the possibility of announcing only the introductory part and disposition of the verdict that has a large volume and requires a considerable amount of time to be announced, with the complete text of the verdict to be served (mailed in case of the recipient’s absence during the court hearing) on the day when it was announced to the parties to the judicial proceeding.
Measure status:
Actual execution date:
30.09.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
3.3.4.1. Court hearings of criminal proceedings involving corruption and corruption-related criminal offenses are conducted in compliance with the principles prescribed by the Criminal Procedure Code of Ukraine
Problem solving:
3.3.4. The overall progress of court hearings involving corruption and corruption-related criminal offenses is slow. There is no established practice of consideration of criminal proceedings in this category. There are numerous cases of abuse of procedural rights by litigants
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Prosecutor General’s Office of Ukraine
National Anti-Corruption Bureau of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
На виконання пп. 1 п. 3.3.4.1.1 додатку 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки (далі - ДАП) Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до статті 31 Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення порядку здійснення кримінального провадження" (Закон № 3655-IX).
З метою вирішення проблеми, передбаченої п. 4.3.4 Антикорупційної стратегії на 2021 - 2025 роки, Національне агентство розробило законопроект "Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду справ Вищим антикорупційним судом", який зареєстровано у Верховній Раді України (реєстр. № 10338 від 13.12.2023).
На виконання пп. 2-8 п. 3.3.4.1.1 додатку 2 до ДАП розроблено законопроект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо неприпустимості зловживання процесуальними правами».
04.08.2023 проведено громадське обговорення зазначеного законопроекту. Законопроект був погоджений з усіма заінтересованими органами. Національне агентство надіслало законопроект до Міністерства юстиції України й отримало висновок правової експертизи про невідповідність вимогам нормопроектувальної техніки.
24.05.2024 Національне агентство надіслало Кабінету Міністрів України доопрацьований законопроект, який 25.06.2024 було винесено на Урядовий комітет, за результатами якого законопроект було повернуто.
Станом на 30.09.2024 здійснюється доопрацювання зазначеного законопроекту.