Feedback from the public

Measure

2.5.3.1.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that defines the list of the most significant violations of legislative requirements, building codes, normative legal acts and/or regulations governing urban development, whose binding nature is established by legislation, for committing which (or allowing them happen) the providers of specific kinds of services (work) involving the creation of architectural properties face mandatory revocation of their qualification certificates for at least three years, in particular for:
1) exceeding the maximum permissible indicators outlined in urban development conditions and restrictions applicable to development of land plots, which includes:
a) exceeding the maximum permissible parameters of the height of the property (in meters), particularly those specified in urban development documentation at the local level;
b) exceeding the maximum permissible density of population within the residential development are of the relevant residential unit (block, neighborhood);
c) designing a construction project that does not match the designated purpose of the land plot according to the Classification of the kinds of designated purpose of land plots, the kinds of functional purpose of territories, buildings, structures and relationships among them, as well as the rules for using the Classification to determine the categories of land and kinds of designated purpose of land plots, which can be established within the boundaries of the relevant functional zone;
d) violation of other land management restrictions;
2) exceeding the maximum number of building stories;
3) understating the class of consequences (liability) of a property in design documentation for construction.

Measure status:

Not implemented

The measure is aimed at achieving ESR:

2.5.3.1. The mechanisms of non-governmental control over the construction of facilities have been improved through designer and technical supervision, independent engineering control, the involvement of accredited laboratories and inspection authorities, and tougher liability of the entities exercising such control

Problem solving:

2.5.3. The flawed system of state oversight and regulation in the construction sector fosters corrupt practices

Deadlines:

01.03.2023 - 31.03.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

В межах звітування про хід виконання заходу 2.5.3.1.1. протягом 2 та 3 кварталів 2023 року Мінінфраструктури надало наступну інформацію:

"Питання, передбачене підпунктом 2.5.3.1.1 Заходів з виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, було врегульовано за пропозиціями Міністерствіа в законопроєкті «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» (реєстр. номер 5655 від 11.06.2021), що прийнятий Верховною Радою України 13.12.2022 та наразі знаходиться на підписі Президента України".

В межах звітування про хід виконання заходу 2.5.3.1.1. протягом 1 кварталу 2024 року Мінінфраструктури надало інформацію, яка дублює зміст заходу: "Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким визначено перелік найбільш суттєвих порушень вимог законодавства, будівельних норм, нормативно-правових актів та/або нормативних документів у сфері містобудування, обов’язковість застосування яких встановлено законодавством, за вчинення (допущення) яких виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, підлягають обов’язковому позбавленню кваліфікаційних сертифікатів щонайменше на три роки, зокрема за: 1) порушення гранично допустимих показників, зазначених у містобудівних умовах і обмеженнях забудови земельної ділянки, у тому числі: а) перевищення граничних параметрів висотності об’єкта (у метрах), зокрема визначених містобудівною документацією на місцевому рівні; б) перевищення максимально допустимої щільності населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); в) невідповідність об’єкта будівництва, що проектується, цільовому призначенню земельної ділянки відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій, будівель, споруд та співвідношення між ними, а також правила його застосування із визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони; г) порушення інших обмежень у використанні земель; 2) перевищення поверховості об’єкта будівництва; 3) заниження класу наслідків (відповідальності) об’єкта у проектній документації на будівництво".

Інформація щодо розробки окремого проекту закону від Мінінфраструктури не надходила, тому захід не виконано.

Monitoring results (quarterly):

14.05.2024:
The measure has not been implemented
05.02.2024:
Implementation of the measure has not started
06.11.2023:
Implementation of the measure has not started
16.08.2023:
Implementation of the measure has not started