Feedback from the public

Measure

2.5.3.4.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law defining the substance and scope of powers of architectural and construction control and oversight authorities, urban development and architecture authorities, which:
1) has eliminated all discretionary powers of the authorities; in particular, the right to act in a certain way has been substituted with the obligation to take measures in the event of a violation of legislation, measures towards putting an end to illegal activities and holding violators accountable; this includes the obligation to not only act in a certain way by making decisions prescribed by law (issuing improvement notices, directives, or resolutions, filing a lawsuit, etc.) but also to oversee compliance with the decisions made / measures implemented;
2) provides for a clear list of documents needed for the provision of each kind of service (both for permits and documents of informative or declarative nature), the list of possible actions (responses) of the authorities after receiving an application (approving, denying, returning for revision, revoking, etc.), a clear list of grounds for approval (registration, issuance of a permit), denial of issuance of a document, return of the application for revision, as well as clear grounds and violations in response to which an improvement notice must be issued or sanctions imposed.

Measure status:

Not implemented

The measure is aimed at achieving ESR:

2.5.3.4. The discretionary powers of the architectural and construction control and oversight authorities have been eliminated by defining an exhaustive list of grounds for refusing to issue permits or for cancel permits, issuing improvement notices or imposing sanctions, and the authorities have been obligated to take action (make decisions) prescribed by law if the relevant grounds for doing so exist

Problem solving:

2.5.3. The flawed system of state oversight and regulation in the construction sector fosters corrupt practices

Deadlines:

01.04.2023 - 31.03.2024

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За інформацією Мінінфраструктури: "Буде розроблено після підписання Закону України від 13.12.2022 № 2851-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», який 19.12.2022 передано на підпис Президенту України".

Водночас вимогам Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки щодо змісту, способу та строків виконання цього заходу не передбачено такої умови як розроблення проекту закону, зазначеного у підпункті 2.5.3.4.1, після підписання Закону України від 13.12.2022 № 2851-IX (реєстр. номер 5655 від 11.06.2021). Тому розробка відповідного проекту закону має розпочинатися незалежно від прийняття Закону України від 13.12.2022 № 2851-IX (реєстр. номер 5655 від 11.06.2021). Крім цього, Закон України від 13.12.2022 № 2851-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» (реєстр. номер 5655 від 11.06.2021) перебуває на стадії підписання Президентом України починаючи ще з 19 грудня 2022, тобто більше року.

Інформація щодо розробки окремого проекту закону від Мінінфраструктури не надходила, таким чином захід не виконано.

Monitoring results (quarterly):

10.05.2024:
The measure has not been implemented
05.02.2024:
Implementation of the measure has not started
06.11.2023:
Implementation of the measure has not started
16.08.2023:
Implementation of the measure has not started

Key sources of assessment: