Measure
2.5.3.4.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law defining the substance and scope of powers of architectural and construction control and oversight authorities, urban development and architecture authorities, which:
1) has eliminated all discretionary powers of the authorities; in particular, the right to act in a certain way has been substituted with the obligation to take measures in the event of a violation of legislation, measures towards putting an end to illegal activities and holding violators accountable; this includes the obligation to not only act in a certain way by making decisions prescribed by law (issuing improvement notices, directives, or resolutions, filing a lawsuit, etc.) but also to oversee compliance with the decisions made / measures implemented;
2) provides for a clear list of documents needed for the provision of each kind of service (both for permits and documents of informative or declarative nature), the list of possible actions (responses) of the authorities after receiving an application (approving, denying, returning for revision, revoking, etc.), a clear list of grounds for approval (registration, issuance of a permit), denial of issuance of a document, return of the application for revision, as well as clear grounds and violations in response to which an improvement notice must be issued or sanctions imposed.
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
2.5.3.4. The discretionary powers of the architectural and construction control and oversight authorities have been eliminated by defining an exhaustive list of grounds for refusing to issue permits or for cancel permits, issuing improvement notices or imposing sanctions, and the authorities have been obligated to take action (make decisions) prescribed by law if the relevant grounds for doing so exist
Problem solving:
2.5.3. The flawed system of state oversight and regulation in the construction sector fosters corrupt practices
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
За інформацією, наданою Мінінфраструктури: «Реформування врегулювання зазначених питань було передбачено Законом України від 13.12.2022 № 2851-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», який 19.12.2022 передано на підпис Президенту України. Однак оскільки наразі зазначений закон не підписано, відповідні адміністративні процедури по здійсненню архітектурно-будівельного контролю та нагляду та уповноважених органів містобудування та архітектури врегульовано чинним законодавством».
Закон України від 13.12.2022 № 2851-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» (далі – Закон № 2851-IX) перебуває на стадії підписання Президентом України з 19.12.2022, тобто вже майже 2 роки. Водночас вимогами Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки (далі – Програма) щодо змісту, способу та строків виконання заходу 2.5.3.4.1 не передбачено такої умови як розроблення відповідного проекту закону лише після підписання Президентом України Закону № 2851-IX. Відповідно розробка проекту закону, передбаченого даним заходом, має розпочинатися незалежно від прийняття (підписання Президентом України) Закону № 2851-IX.
З огляду на те, що Головним виконавцем у звітному періоді не надано інформації щодо розроблення та подання Кабінету Міністрів України проекту закону України, передбаченого змістом заходу 2.5.3.4.1 Програми, — останній залишається нерозпочатим.