Feedback from the public

Measure

2.2.2.4.7. Creating the natural resources accounting and traceability functionality

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

30.09.2024

The measure is aimed at achieving ESR:

2.2.2.4. An information and analytical system for management of natural resources management has been introduced, which provides open access to up-to-date information on natural resources, contains the functionality of electronic services, electronic reporting, traceability, environmental monitoring and inspection, as well as an open software interface for creating analytical and visual (geoinformation) software based on the data of this information and analytical system (without the right to modify such data)

Problem solving:

2.2.2. Arbitrary application of mandatory rules for businesses, which is accompanied by attendant corruption risks

Deadlines:

01.03.2023 - 30.09.2023

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine
co-implementors:
Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine
State Service of Geology and Mineral Resources of Ukraine
State Agency of Water Resources of Ukraine
State Forest Resources Agency of Ukraine
State Agency of Ukraine for the Development of Melioration, Fisheries and Food Programs

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

Systems for tracing the origin and sale of products of forestry and minerals and for tracing the movement of aquatic resources have been launched within the EcoSystem unified environmental platform.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Якщо подивитися на зміст заходу та показник його виконання системно, можна зрозуміти, що для виконання цього заходу виконавці повинні запровадити в «ЕкоСистемі» функції ведення обліку та забезпечення простежуваності таких природних ресурсів, як продукції лісового господарства (деревини), корисних копалин та водних ресурсів. Такі електронні системи мали б надавати підприємцям можливість вести облік шляху такого ресурсу, від його видобутку до реалізації.



Якщо говорити про облік та простежуваність деревини, то в Україні вже створена та функціонує системи електронного обліку деревини. Облік деревини розпочинається від моменту проведення рубки. В той же день деревина маркується за допомогою спеціальної бирки та обліковується за встановленою формою. Ці бирки пронумеровані, просканувавши їх можна через єдину державну систему електронного обліку деревини отримати інформацію про характеристики цієї деревини та місце, де вона була заготовлена.

Система обліку деревини охоплює такі етапи як:

- приймання деревини від заготівлі (тобто після рубки);

- розкряжування заготовлених довгомірних лісоматеріалів (йдеться про поперечне розрізання стовбура дерева);

- вивезення деревини із місць заготівлі на склади лісокористувача;

- відвантаження деревини залізничним транспортом;

- реалізація деревини.

Окрім того, Держлісагентство в рамках проведення експериментального проекту забезпечує надання лісорубного квитка та сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів. Перший документ є дозволом на проведення рубки, а другий – документом, необхідним для експорту деревини за кордон. Держлісагентство веде також і облік цих документів, інформація якого є відкритою.

Таким чином, за допомогою електронного обліку деревини, а також електронних лісорубних квитків та сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, можна простежити шлях деревини від здійснення рубки до її реалізації, в тому числі за кордон.

Послуги з надання електронних лісорубних квитків та сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, а також переліки таких виданих документів доступні на «ЕкоСистемі» (розділ «е-Ліс»). Що ж до електронної системи обліку деревини, то наразі вона не інтегрована з «ЕкоСистемою».

Варто зауважити, що наразі Держлісагентство працює над розробкою нової версії системи електронного обліку деревини. Необхідність її оновлення викликана тим, що та версія, яка діє наразі є застарілою та не здатна перекрити абсолютно всі можливі зловживання на ринку деревини. Для оновлення системи Держлісагентство вже залучило міжнародне фінансування. Роботи вже розпочалися – готується бізнес-аналітика та виписується технічне завдання для майбутнього тендеру. Очікується, що в результаті проведення робіт система стане більш захищеною, сучасною та з новим функціоналом – для поширення її роботи на деревообробників.



Наразі відсутні відомості про вже створені та впроваджені системи первинного обліку, простежуваності походження та реалізації корисних копалин, відстеження руху водних ресурсів, або такі системи які знаходяться в розробці. Разом з тим, виникають також сумніви в доцільності та необхідності створення таких систем.

Monitoring results (quarterly):

14.11.2024:
The measure was implemented late and partially
12.08.2024:
The measure was implemented late and partially
15.05.2024:
The measure was implemented late and partially
13.02.2024:
The measure was implemented late and partially

Key sources of assessment:

1. Міндовкілля: ЕкоСистема
3. ДП "Лісогосподарський Інноваційно-Аналітичний Центр": Система електронного обліку деревини
5. ДП "Лісогосподарський Інноваційно-Аналітичний Центр": Реєстр лісорубних квитків
7. ДП "Лісогосподарський Інноваційно-Аналітичний Центр": Реєстр сертифiкатів про походження лiсоматерiалiв