Feedback from the public

Measure

2.5.5.1.1. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law proposing amendments to the Law of Ukraine On Land Appraisal, which has:
1) instituted such a kind of land appraisal as mass appraisal;
2) established the obligation to carry out mass appraisal of land at least once every two years;
3) defined the legal principles according to which the central executive authority implementing public policy on land relations will carry out the pilot project involving mass appraisal of land based on data on prices (cost) of immovable property and real rights to immovable property or fees paid for using immovable property as part of the relevant legal transactions;
4) ensured proper interaction between information systems of the State Register of Real Rights to Immovable Property and the State Land Cadaster during implementation of the pilot project involving mass appraisal of land;
5) stipulated the obligation to provide stakeholders with information about the mass appraisal of land and the amount of land tax and/or rent for land under state or municipal ownership determined on the basis of such appraisal.

Measure status:

Partially implemented

Actual execution date:

02.05.2023

The measure is aimed at achieving ESR:

2.5.5.1. A pilot project has been launched to determine the amount of land tax based on the indicators of mass land appraisal, taking into account international standards of property appraisal for taxation purposes

Problem solving:

2.5.5. The procedure of collecting land tax and leasing out state and municipal land is accompanied by corruption risks because they can be made available for use at a cost below the market value.

Deadlines:

01.03.2023 - 30.11.2023

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine
co-implementors:
State Service of Ukraine for Geodesy, Cartography and Cadastre

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правового регулювання вчинення нотаріальних та реєстраційних дій при набутті прав на земельні ділянки" від 02.05.2023 №3065-IX, яким внесено зміни до Закону України "Про оцінку земель" в частині запровадження масової оцінки земель та проведення відповідного пілотного проекту. Закон України від 02.05.2023 № 3065-IX набрав чинності 08.06.2023.

Цим законом доповнюється Розділ VI "Прикінцеві положення" Закону України "Про оцінку земель" новим пунктом 1-2, який передбачає:

- визначення масової оцінки земель для цілей цього пункту, що в цілому відповідає вимогам п. 1 заходу;

- періодичне оновлення масової оцінки земель. Це не відповідає вимогам п. 2 заходу, які визначають проведення оновлення не рідше одного разу на два роки;

- завдання Кабінету Міністрів України у тримісячний строк із дня набрання чинності цим пунктом визначити порядок реалізації центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, пілотного проекту, що має передбачати заходи щодо напрацювання правових, технічних та технологічних інструментів проведення масової оцінки земель на основі відомостей про ціну (вартість) земельних ділянок та іншого нерухомого майна, що на них розташоване, ціну (вартість) речових прав чи розмір плати за користування чужими земельними ділянками та іншим нерухомим майном, що на них розташоване. Ці положення в цілому відповідають п. 3 заходу;

- необхідність забезпечення відповідної взаємодії інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру в межах реалізації пілотного проекту. Це не повною мірою відповідає змісту п. 4 заходів, оскільки конкретні положення щодо особливостей взаємодії інформаційних систем під час пілотного проекту відсутні. Тому прийнятий Закон не передбачає належної взаємодії цих систем;

- необхідність визначення механізмів надання відомостей про показники такої оцінки та визначення розміру земельного податку на основі показників масової оцінки земель. Зазначене не передбачає обов’язок надання заінтересованим особам відомостей щодо масової оцінки земель, а тому не відповідає вимогам п. 5 заходу.

Таким чином, захід є виконаним частково.

Monitoring results (quarterly):

21.10.2024:
The measure was implemented on time, but partially
12.08.2024:
The measure was implemented on time, but partially
31.01.2024:
The measure was implemented on time, but partially