Проблема

2.2.4. Неефективне державне регулювання, що заважає доброчесному бізнесу розвиватися та обумовлює корупційні практики

Загальна інформація щодо проблеми

Брак необхідної достовірної інформації та підготовлених на її основі обґрунтованих рекомендацій значно ускладнює прийняття рішень у сфері формування державної політики, зокрема, регуляторної.
Основними причинами існування проблеми є: недостатня якість аналітичних документів; неналежні вимоги до супровідних документів; брак знань, умінь та навичок у посадових осіб, що займаються формуванням державної політики; відсутність усталених методик проведення аналізу, консультацій та підготовки обґрунтованих рекомендацій; недосконалість процедур публічних консультацій; брак, нерелевантність, недостовірність даних; відсутність традицій та суспільних вимог до обґрунтування доцільності прийняття рішень та їх змісту.
Діюча система оплати праці державних службовців характеризується значними диспропорціями, необґрунтованими стимулюючими виплатами, низьким рівнем заробітної плати на місцевому рівні. Наділення керівника значним обсягом дискреційних повноважень під час визначення розміру заробітної плати призводить до корупційних ризиків. Відсутня класифікація посад державної служби за функціональним принципом, що не дає змогу здійснювати оплату праці, враховуючи функціональну спрямованість, складність та відповідальність роботи на посаді.
Сучасний механізм формування та розподілу фонду оплати праці на державній службі непрозорий. Відсутня юридична визначеність механізму планування і розподілу фонду оплати праці між державними органами.
Існуюча система оплати праці в органах місцевого самоврядування призводить до отримання посадовими особами місцевого самоврядування різної заробітної плати за виконання однієї і тієї ж роботи (посадових обов’язків) в тому самому органі місцевого самоврядування. Структура заробітної плати та алгоритм її формування призвели до наявності необґрунтовано високої чи низької заробітної плати посадових осіб.
У галузі лісового господарства існують проблеми з високими корупційними ризиками, пов'язаними із незаконними вирубками лісів, непрозорим та неконкурентним ринком деревини та простежуваністю її походження з місця заготівлі до місця реалізації та експорту. Це пов'язано із слабким контролем діяльності лісогосподарських підприємств, які займаються лісовим господарством, лісозаготівлею, реалізацією та експортом деревини.
Незбалансованість системи правовідносин між суб’єктами лісового господарства виявляється конфліктом інтересів в управлінні державних та комунальних підприємств, низьким рівнем довіри громадськості в частині корупційних ризиків у сфері лісового господарства.
Ключовою умовою проведення реформ у секторі телекомунікацій, а також виконання зобов’язань за Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (зокрема щодо Директиви (ЄС) 2018/1972), у цій сфері є забезпечення незалежності та адміністративної спроможності галузевого регулятора.
На даний час залишається проблема з практичною імплементацією реформи, яка пов’язана з відсутністю частини підзаконних актів, необхідних для проведення реформи, передбаченої Законом України “Про електронні комунікації”.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
6 1 11 3
21
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 7 (33.3%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань державної служби України

53.8%
13

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України

0%
4

Міністерство юстиції України

0%
1

Державне агентство лісових ресурсів України

0%
1

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку

0%
1

Міністерство цифрової трансформації України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.2.4.1 У процедурах прийняття рішень у сфері формування державної політики у законодавчій та виконавчій гілках влади впроваджено структурований ефективний процес аналізу політики, продовжено системний аналіз регулювання ринків та впровадження рекомендацій за його результатами 2.2.4.1.1. Забезпечення проведення аналітичного дослідження з наданням висновків та рекомендацій органам державної влади, предметом якого є вивчення, аналіз та узагальнення: 1) номенклатури та вимог до структури та змісту аналітичних і консультаційних документів інституцій Європейського Союзу щодо перспективи узгодження з ними номенклатури та вимог до структури і змісту аналітичних і консультаційних документів, що використовуються суб’єктами, відповідальними за формування державної політики у відповідній сфері в Україні; 2) реальних інформаційних потреб суб’єктів, відповідальних за формування державної політики у відповідній сфері в Україні, та перспектив їх задоволення, у тому числі за рахунок удосконалення системи збору, аналізу, узагальнення та доступу до статистичної інформації; 3) практики інституцій Європейського Союзу щодо проведення консультацій із стейкхолдерами Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
200% 12/ 6
1.2. 2.2.4.1.2. Оприлюднення висновків та рекомендацій органам державної влади за результатами проведеного аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.2.4.1.1, для їх громадського та експертного обговорення; розгляд зауважень і пропозицій учасників обговорення та доопрацювання (в разі потреби) зазначених висновків та рекомендацій Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.4. 2.2.4.1.4. Забезпечення розроблення загальної професійної (сертифікатної) програми, загальної короткострокової програми з питань аналізу політики Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.5. 2.2.4.1.5. Забезпечення проведення підвищення кваліфікації з питань аналізу політики державних службовців міністерств та інших центральних органів виконавчої влади Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.6. 2.2.4.1.6. Підготовка нових та щорічний перегляд наявних методик проведення аналізу політики, консультацій із стейкхолдерами та підготовки обґрунтованих рекомендацій щодо формування політики Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.7. 2.2.4.1.7. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про публічні консультації” (реєстраційний номер 4254 від 23 жовтня 2020 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство юстиції України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.1. ОСР 2.2.4.2 В органах державної влади та органах місцевого самоврядування запроваджено систему оплати праці на основі класифікації посад та преміювання залежно від особистого внеску в загальний результат роботи органу; оплата праці є гідною та прогнозованою, що дає змогу залучати та утримувати доброчесний, професійний та мотивований штат 2.2.4.2.1. Супроводження розгляду у Верховній Раді України проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державну службу” щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад (реєстраційний номер 8222 від 23 листопада 2022 р.), яким передбачено: 1) залежність варіативної заробітної плати від особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи державного органу, її застосування як винагороди за ініціативну роботу, своєчасне і якісне виконання завдань, виконання додаткового обсягу завдань; 2) встановлення розмірів посадових окладів на основі класифікації посад державної служби з урахуванням зіставлення рівня оплати праці типових посад державної служби з приватним сектором Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
400% 32/ 8
2.2. 2.2.4.2.2. Прийняття Каталогу типових посад державної служби і критеріїв належності до таких посад Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.3. 2.2.4.2.3. Проведення класифікації посад державної служби Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.4. 2.2.4.2.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про затвердження умов оплати праці державних службовців на основі класифікації посад Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.5. 2.2.4.2.5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Порядку формування фонду оплати праці державних службовців у державному органі з урахуванням нової структури заробітної плати Національне агентство з питань державної служби України Не розпочато
2.6. 2.2.4.2.6. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” (реєстраційний номер 6504 від 5 січня 2022 р.), яким запроваджується система оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування, що враховує місцеві умови та можливості відповідних місцевих бюджетів, виходячи з необхідності забезпечення добору та збереження висококваліфікованого персоналу Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.7. 2.2.4.2.7. Затвердження Методичних рекомендацій щодо умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування Національне агентство з питань державної служби України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.8. 2.2.4.2.8. Реалізація в 2023 році експериментального проекту щодо застосування Порядку формування фонду оплати праці державних службовців у державному органі Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
3.1. ОСР 2.2.4.3 Впроваджено ефективні та прозорі облік та ринок деревини 2.2.4.3.1. Здійснення щорічного моніторингу щодо ефективності функціонування єдиної державної системи електронного обліку деревини у всіх постійних лісокористувачів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1142 “Про затвердження Порядку проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених і контролю за неперевищенням обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених” Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 5
3.2. 2.2.4.3.2. Оприлюднення щорічного звіту за результатами моніторингу, зазначеного у підпункті 2.2.4.3.1, не пізніше лютого року, наступного за роком, у якому здійснювався моніторинг Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.3. 2.2.4.3.3. Здійснення щорічного моніторингу та систематизації даних щодо реалізації 100 відсотків необробленої деревини на аукціонах та виконання Закону України “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” у частині реалізації деревини на ліцензованих товарних біржах Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.4. 2.2.4.3.4. Оприлюднення щорічного звіту за результатами моніторингу та систематизації даних, зазначених у підпункті 2.2.4.3.3, не пізніше лютого року, наступного за роком, у якому здійснювалися моніторинг та систематизація даних Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.5. 2.2.4.3.5. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про ринок деревини” (реєстраційний номер 4197-д від 10 вересня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето), яким, серед іншого: 1) установлено механізм продажу деревини та окремих виробів з деревини власниками лісів та постійними лісокористувачами виключно шляхом проведення електронних аукціонів або на умовах оферти, враховуючи попередній досвід провадження лісогосподарської діяльності щодо закупівлі деревини; 2) визначено відповідальність покупців за невиконання умов договору купівлі-продажу; 3) запроваджено декларування переробленої деревини, що допоможе виробникам, переробникам, продавцям та споживачам мати чітке підтвердження законності її заготівлі; 4) запроваджено обов’язковість подання та публічність інформації щодо обсягів, ціни продажу, покупців деревини та виробів з неї шляхом розміщення її у відкритому доступі Державне агентство лісових ресурсів України Прогресу виконання заходу немає Виконується
4.1. ОСР 2.2.4.4 Впроваджено реформу сектору телекомунікацій шляхом реформування регулятора та законодавства у сфері телекомунікацій у рамках виконання зобов’язань України, передбачених Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, та на основі Директиви 2018/1972 (ЄС) 2.2.4.4.1. Здійснення щорічного моніторингу стану розроблення та прийняття нормативно-правових актів, передбачених Законом України “Про електронні комунікації”, та оприлюднення його результатів Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 2
4.2. 2.2.4.4.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів Стратегії розвитку сфери електронних комунікацій і Правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг Міністерство цифрової трансформації України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: