Проблема

2.7.3. Електронна система охорони здоров’я є недостатньо інтегрованою з іншими базами даних, що створює можливості для зловживань під час реалізації окремих функцій (зокрема надання виплат унаслідок непрацездатності, проведення профілактичних та обов’язкових медичних оглядів, встановлення групи інвалідності)

Загальна інформація щодо проблеми

За останні роки відбувся ряд системних зрушень та цифрових трансформацій у сфері охорони здоров’я України, які зменшують корупційні ризики у ній. Зокрема, функціонує електронна система охорони здоров’я – інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися медичною інформацією в електронній формі.
З огляду на необхідність забезпечення доступу пацієнта до управління власними медичними даними, а також якості, безпечності та доступності медичних послуг, а також зменшення кількості корупційних ризиків слід вдосконалити електронну систему охорони здоров’я.
Насамперед електронна система охорони здоров’я повинна бути інтегрована з іншими інформаційними системами та державними інформаційними ресурсами, оскільки в іншому випадку це призведе до консолідування неверифікованої інформації у реєстрі, а також до необхідності співпраці “у ручному режимі”, що має ризики суб’єктивного втручання і помилок, а також до повільного обміну даними. Крім того, як встановила Рахункова палата, внаслідок неналежної інтеграції створено умови для оплати декларацій громадян, які насправді не мали можливості звернутися до лікаря, що надає первинну медичну допомогу (у зв’язку із засудженням, перебуванням за кордоном, призовом на строкову військову службу тощо).
Крім того, медичним працівникам та закладам охорони здоров’я доводиться використовувати неефективні інструменти, пов’язані із веденням великої кількості паперових форм медичної документації, зокрема медичних карток, та збиранням статистичної інформації. Це призводить не тільки до паралельного існування паперових та електронних форм, зокрема двох маршрутів для пацієнта — старого (паперового) та нового (електронного), що нерідко суперечать один одному, але і до збереження існування інших, крім електронної системи охорони здоров’я, джерел інформації про надані медичні послуги в Україні.
Окремо варто зупинитися на необхідності впровадження в електронній системі охорони здоров’я інструментів оцінки стану функціональності особи на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я. Основною перевагою розробленої Всесвітньою організацією охорони здоров’я класифікації є концептуально новий підхід до оцінки здоров’я: дивитися на пацієнта не з точки зору діагнозу, а з точки зору потенціалу до відновлення та потреб (оперативних втручань, реабілітації тощо) для покращення його продуктивності.
Тривалий час однією із поширених корупційних практик у сфері охорони здоров’я є сплата неофіційних платежів працівнику медичного закладу (грошові кошти або подарунки) або надання йому послуг за оформлення медичних довідок. Так, Інтернет та дошки оголошень переповнені інформацією про можливість придбати такі довідки через посередників без проходження медичного огляду (фальсифікованих або дійсних, але необґрунтовано виданих).
Проблема корупції у процедурах медико-соціальної експертизи усвідомлена вже досить давно як важливе завдання у комплексі реформ системи охорони здоров’я. Так, чинний порядок дає змогу недоброчесним членам медико-соціальних експертних комісій суб’єктивно варіювати, яку групу інвалідності встановлювати і на який строк.
Процес оформлення листків непрацездатності супроводжується недоброчесними практиками та корупційними явищами (наприклад, “продаж” сторонніми особами підроблених документів або внесення лікарями недостовірних відомостей для імітації підстав визнання особи непрацездатною). Їх виникненню сприяє паперова форма листків непрацездатності, яку легше відтворити стороннім особам, а також яка не фіксує час їх оформлення.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
4 7 2 4 12
29
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 11 (37.9%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство охорони здоров’я України

44%
25

Міністерство соціальної політики України

0%
4

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.7.3.1 Електронна система охорони здоров’я інтегрована з іншими державними базами даних поза сферою охорони здоров’я, що забезпечує повноту, узгодженість та додаткову верифікацію даних, функціонал для автоматизації процесів; відомості з електронної системи охорони здоров’я є основним джерелом інформації про надані медичні послуги в Україні, на основі яких приймаються рішення щодо розрахунку програми медичних гарантій, управлінські рішення, формується необхідна статистика 2.7.3.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення зміни до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про те, що: 1) відомості з електронної системи охорони здоров’я є основним джерелом інформації про надані медичні послуги в Україні, на основі яких приймаються рішення щодо розрахунку програми медичних гарантій, управлінські рішення, формується необхідна статистика; 2) на базі електронної системи охорони здоров’я здійснюється електронний документообіг між закладами охорони здоров’я; 3) медичні картки пацієнтів ведуться виключно через електронну систему охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 2
1.2. 2.7.3.1.2. Забезпечення взаємодії та сумісності електронної системи охорони здоров’я із: 1) Єдиним державним демографічним реєстром; 2) Державним реєстром актів цивільного стану громадян; 3) Державним реєстром фізичних осіб — платників податків; 4) інформаційними системами Мінсоцполітики та реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування; 5) Єдиною державною електронною базою з питань освіти; 6) Єдиним державним реєстром МВС; 7) Інформаційно-аналітичною платформою електронної верифікації та моніторингу; 8) Державним реєстром лікарських засобів України Міністерство охорони здоров’я України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.1. ОСР 2.7.3.2 Електронна система охорони здоров’я містить результати профілактичних та обов’язкових медичних оглядів 2.7.3.2.1. Розроблення проекту наказу МОЗ щодо внесення змін до Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, відповідно до яких результати всіх обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів вносяться виключно до електронної системи охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
100% 7/ 7
2.2. 2.7.3.2.2. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 2.7.3.2.1, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.3. 2.7.3.2.3. Видання доопрацьованого наказу, зазначеного у підпункті 2.7.3.2.1, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.4. 2.7.3.2.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про інтеграцію даних і електронних документів про результати обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів до електронної системи охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.5. 2.7.3.2.5. Розроблення та затвердження технічного завдання для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я щодо: 1) збору, обробки та зберігання даних та електронних документів про результати обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів; 2) формування електронних витягів про результати обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів Міністерство охорони здоров’я України Захід не виконано Не виконано
2.6. 2.7.3.2.6. Розроблення проекту програмного забезпечення для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.2.5 Міністерство охорони здоров’я України Захід не виконано Не виконано
2.7. 2.7.3.2.7. Введення в експлуатацію розширеного функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.2.5 Міністерство охорони здоров’я України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.1. ОСР 2.7.3.3 В електронну систему охорони здоров’я впроваджено інструменти оцінки стану функціональності особи на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я 2.7.3.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про те, що: 1) до електронної системи охорони здоров’я вносяться відомості та медична документація (електронні медичні записи), необхідні для встановлення особі інвалідності, виключно з використанням адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 2) під час отримання особою послуг, для визначення яких застосовується адаптована Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я, використовуються затверджені МОЗ форми в електронній системі охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
300% 18/ 6
3.2. 2.7.3.3.2. Розроблення проекту наказу МОЗ про затвердження форм для заповнення надавачами послуг під час оцінки стану функціональності особи на основі адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
3.3. 2.7.3.3.3. Видання наказу, зазначеного у підпункті 2.7.3.3.2, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
3.4. 2.7.3.3.4. Затвердження технічного завдання для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я щодо: 1) переліку усіх класифікаторів кожного з компонентів під час оцінки стану функціональності особи на основі адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 2) присвоєння кодів доменів всіх рівнів кожного з компонентів під час оцінки стану функціональності особи на основі адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 3) створення електронних форм для заповнення надавачами послуг під час оцінки стану функціональності особи на основі адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 4) автоматичного ініціювання питання, пов’язаного з встановленням інвалідності Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
3.5. 2.7.3.3.5. Розроблення проекту програмного забезпечення для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.3.4 Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
3.6. 2.7.3.3.6. Введення в експлуатацію розширеного функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.3.4 Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
4.1. ОСР 2.7.3.4 Функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку розмежовані між державними органами з метою зниження корупційних ризиків 2.7.3.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Законів України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, яким визначено: 1) що інвалідність визначається виключно з використанням адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 2) що у разі необґрунтованого встановлення інвалідності особа втрачає цей статус, а також право на відповідну соціальну допомогу та виплати; 3) що функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку розмежовані між державними органами з метою зниження корупційних ризиків; 4) обов’язкове ведення в електронній формі документації в діяльності органів з надання медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги з використанням функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я та інших необхідних програмних продуктів; 5) порядок ведення в електронній формі документації під час реалізації функцій щодо виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, встановлення компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, складання (коригування) індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю, визначення потреб осіб з інвалідністю у забезпеченні їх технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, в іншій соціальній допомозі; 6) обов’язок всіх закладів охорони здоров’я до 1 січня 2025 р. здійснити внесення в електронну систему охорони здоров’я архівних електронних медичних записів з приводу надання інвалідності на основі первинної медичної документації за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України, з подальшим оприлюдненням в знеособленому вигляді всіх матеріалів; 7) обов’язок оприлюднення в знеособленому вигляді всіх матеріалів медико-соціальних експертних комісій (структур, які виконують або виконуватимуть їх функції) про встановлення та продовження інвалідності; 8) вимоги до складу органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, уповноважених осіб таких органів, зокрема кваліфікаційні вимоги, порядок відбору, призначення, строк, на який обираються (призначаються) члени (уповноважені особи) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку; 9) заборону бути членом (уповноваженою особою) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, понад два строки поспіль з дня призначення (обрання); 10) заборону бути одночасно членом (уповноваженою особою) органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, та органу, який здійснює функції з надання соціальної допомоги на основі такого висновку; 11) заборону бути членом (уповноваженою особою) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, особам, щодо яких набрав законної сили вирок суду про притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією кримінального правопорушення, ухвала суду про звільнення від кримінальної відповідальності чи постанова суду про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення пов’язаного з корупцією правопорушення, яким накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 12) заборону бути близьким особам у розумінні Закону членами (уповноваженими особами) одного і того ж органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності або соціальної допомоги на основі такого висновку; 13) випадки участі особи, щодо якої розглядається питання щодо встановлення інвалідності або яка має такий статус, у засіданні органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, під час вирішення питання про надання медичного висновку щодо визначення групи інвалідності; 14) право особи з інвалідністю звернутися до органу, який здійснює функції з надання соціальної допомоги на основі медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, незалежно від місця проживання або лікування та з можливістю дистанційного розгляду заяв; 15) засади прозорості і відкритості у сферах виявлення ступеня обмеження життєдіяльності та реабілітації осіб з інвалідністю, серед яких фіксація перебігу засідання органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності або соціальної допомоги на основі такого висновку, за допомогою відео та аудіо запису (у разі проведення такого засідання) та встановлення мінімального строку зберігання таких записів у захищеній від незаконного видалення системі протягом щонайменше 10 років Міністерство охорони здоров’я України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 13
4.2.(1) 2.7.3.4.2.(1) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.2.(2) 2.7.3.4.2.(2) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.3.(1) 2.7.3.4.3.(1) Розроблення проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Мінсоцполітики та МОЗ для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.3.(2) 2.7.3.4.3.(2) Розроблення проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Мінсоцполітики та МОЗ для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.4.(1) 2.7.3.4.4.(1) Проведення громадського обговорення проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, забезпечення їх доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.4.(2) 2.7.3.4.4.(2) Проведення громадського обговорення проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, забезпечення їх доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.5.(1) 2.7.3.4.5.(1) Супроводження державної реєстрації проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, та їх офіційного опублікування Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.5.(2) 2.7.3.4.5.(2) Супроводження державної реєстрації проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, та їх офіційного опублікування Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.6. 2.7.3.4.6. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про те, що: 1) до неї входить підсистема, пов’язана з встановленням інвалідності; 2) підсистема, пов’язана з встановленням інвалідності, передбачає формування та автоматичне оприлюднення в знеособленому вигляді документації органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, в електронній формі; 3) підсистема, пов’язана з встановленням інвалідності, здійснює повну взаємодію з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я та іншими державними реєстрами і базами даних у режимі реального часу у форматі “запит-відповідь”; 4) підсистема, пов’язана з встановленням інвалідності, передбачає автоматичне ініціювання процедур визначення групи інвалідності (після внесення до електронної системи медичного запису про компонент здоров’я, який надає особі право на інвалідність відповідно до адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я) та процедур встановлення компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, складення (коригування) індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю, визначення потреб осіб з інвалідністю після складення електронної форми оцінки стану функціональності особи на основі адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я; 5) до неї входить електронний реєстр осіб з інвалідністю та реєстр органів та посадових осіб, що функціонують у системі встановлення інвалідності; 6) електронний реєстр осіб з інвалідністю та реєстр органів та посадових осіб, що функціонують у системі встановлення інвалідності, передбачають додаткову верифікацію особи через систему BankID та за допомогою фото Міністерство охорони здоров’я України Захід не виконано Не виконано
4.7. 2.7.3.4.7. Розроблення та затвердження технічного завдання для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство охорони здоров’я України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.8. 2.7.3.4.8. Розроблення проекту програмного забезпечення для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство охорони здоров’я України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.9. 2.7.3.4.9. Введення в експлуатацію розширеного функціоналу електронної системи охорони здоров’я, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство охорони здоров’я України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.1. ОСР 2.7.3.5 У промислову експлуатацію введено електронний реєстр листків непрацездатності 2.7.3.5.1. Проведення кожного півріччя моніторингу належного функціонування електронного реєстру листків непрацездатності, який обов’язково включає вивчення стану дотримання вимог: 1) оформлення листків непрацездатності застрахованих осіб лише в електронній формі; 2) видачі витягу з електронного реєстру листків непрацездатності як єдиного документа на підтвердження непрацездатності застрахованої особи Міністерство охорони здоров’я України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: