Проблема

2.7.3. Електронна система охорони здоров’я є недостатньо інтегрованою з іншими базами даних, що створює можливості для зловживань під час реалізації окремих функцій (зокрема надання виплат унаслідок непрацездатності, проведення профілактичних та обов’язкових медичних оглядів, встановлення групи інвалідності)

Загальна інформація щодо проблеми

За останні роки відбувся ряд системних зрушень та цифрових трансформацій у сфері охорони здоров’я України, які зменшують корупційні ризики у ній. Зокрема, функціонує електронна система охорони здоров’я – інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися медичною інформацією в електронній формі.
З огляду на необхідність забезпечення доступу пацієнта до управління власними медичними даними, а також якості, безпечності та доступності медичних послуг, а також зменшення кількості корупційних ризиків слід вдосконалити електронну систему охорони здоров’я.
Насамперед електронна система охорони здоров’я повинна бути інтегрована з іншими інформаційними системами та державними інформаційними ресурсами, оскільки в іншому випадку це призведе до консолідування неверифікованої інформації у реєстрі, а також до необхідності співпраці “у ручному режимі”, що має ризики суб’єктивного втручання і помилок, а також до повільного обміну даними. Крім того, як встановила Рахункова палата, внаслідок неналежної інтеграції створено умови для оплати декларацій громадян, які насправді не мали можливості звернутися до лікаря, що надає первинну медичну допомогу (у зв’язку із засудженням, перебуванням за кордоном, призовом на строкову військову службу тощо).
Крім того, медичним працівникам та закладам охорони здоров’я доводиться використовувати неефективні інструменти, пов’язані із веденням великої кількості паперових форм медичної документації, зокрема медичних карток, та збиранням статистичної інформації. Це призводить не тільки до паралельного існування паперових та електронних форм, зокрема двох маршрутів для пацієнта — старого (паперового) та нового (електронного), що нерідко суперечать один одному, але і до збереження існування інших, крім електронної системи охорони здоров’я, джерел інформації про надані медичні послуги в Україні.
Окремо варто зупинитися на необхідності впровадження в електронній системі охорони здоров’я інструментів оцінки стану функціональності особи на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я. Основною перевагою розробленої Всесвітньою організацією охорони здоров’я класифікації є концептуально новий підхід до оцінки здоров’я: дивитися на пацієнта не з точки зору діагнозу, а з точки зору потенціалу до відновлення та потреб (оперативних втручань, реабілітації тощо) для покращення його продуктивності.
Тривалий час однією із поширених корупційних практик у сфері охорони здоров’я є сплата неофіційних платежів працівнику медичного закладу (грошові кошти або подарунки) або надання йому послуг за оформлення медичних довідок. Так, Інтернет та дошки оголошень переповнені інформацією про можливість придбати такі довідки через посередників без проходження медичного огляду (фальсифікованих або дійсних, але необґрунтовано виданих).
Проблема корупції у процедурах медико-соціальної експертизи усвідомлена вже досить давно як важливе завдання у комплексі реформ системи охорони здоров’я. Так, чинний порядок дає змогу недоброчесним членам медико-соціальних експертних комісій суб’єктивно варіювати, яку групу інвалідності встановлювати і на який строк.
Процес оформлення листків непрацездатності супроводжується недоброчесними практиками та корупційними явищами (наприклад, “продаж” сторонніми особами підроблених документів або внесення лікарями недостовірних відомостей для імітації підстав визнання особи непрацездатною). Їх виникненню сприяє паперова форма листків непрацездатності, яку легше відтворити стороннім особам, а також яка не фіксує час їх оформлення.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
2 6 1 17
26
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 8 (30.8%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство охорони здоров’я України

47.1%
17

Міністерство соціальної політики України

0%
8

Пенсійний фонд України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.7.3.1 Електронна система охорони здоров’я інтегрована з іншими державними базами даних поза сферою охорони здоров’я, що забезпечує повноту, узгодженість та додаткову верифікацію даних, функціонал для автоматизації процесів; відомості з електронної системи охорони здоров’я є основним джерелом інформації про надані медичні послуги в Україні, на основі яких приймаються рішення щодо розрахунку програми медичних гарантій, управлінські рішення, формується необхідна статистика 2.7.3.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення зміни до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про те, що: 1) відомості з електронної системи охорони здоров’я є основним джерелом інформації про надані медичні послуги в Україні, на основі яких приймаються рішення щодо розрахунку програми медичних гарантій, управлінські рішення, формується необхідна статистика; 2) на базі електронної системи охорони здоров’я здійснюється електронний документообіг у сфері медичного обслуговування населення; 3) медичні картки пацієнтів ведуться через електронну систему охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 2
1.2. 2.7.3.1.2. Забезпечення взаємодії та сумісності електронної системи охорони здоров’я із: 1) Єдиним державним демографічним реєстром; 2) Державним реєстром актів цивільного стану громадян; 3) Державним реєстром фізичних осіб — платників податків; 4) Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань; 5) інформаційними системами Мінсоцполітики; 6) Інформаційно-аналітичною платформою електронної верифікації та моніторингу; 7) Державним реєстром лікарських засобів України Міністерство охорони здоров’я України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.1. ОСР 2.7.3.2 Електронна система охорони здоров’я містить результати профілактичних та обов’язкових медичних оглядів 2.7.3.2.1. Розроблення проекту наказу МОЗ щодо внесення змін до Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, відповідно до яких результати всіх обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів вносяться до електронної системи охорони здоров’я Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
100% 6/ 6
2.2. 2.7.3.2.2. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 2.7.3.2.1, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.3. 2.7.3.2.3. Видання доопрацьованого наказу, зазначеного у підпункті 2.7.3.2.1, супроводження його державної реєстрації у Мін’юсті Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.4. 2.7.3.2.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про внесення даних про результати обов’язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів до електронної системи охорони здоров’я. Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.5. 2.7.3.2.5. Розроблення правил кодування виконаних попередніх і періодичних профілактичних медичних оглядів в електронній системі охорони здоров’я для коректного обліку медичних послуг, наданих пацієнтам, зокрема із використанням національних класифікаторів та довідників Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
2.6. 2.7.3.2.6. Підготовка та оприлюднення двох щорічних аналітичних звітів про актуальний стан фіксації в електронній системі охорони здоров’я результатів попередніх і періодичних профілактичних медичних оглядів Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
3.1. ОСР 2.7.3.3 В електронну систему охорони здоров’я впроваджено інструменти оцінки стану функціональності особи на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я 2.7.3.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я про те, що: 1) до електронної системи охорони здоров’я вносяться електронні медичні записи про стан функціонування особи із використанням Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”; 2) дані із електронної системи охорони здоров’я використовуються для отримання особою відповідних послуг на основі індивідуального реабілітаційного плану із використанням Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”. Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 4/ 4
3.4. 2.7.3.3.4. Затвердження технічного завдання для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я щодо: 1) впровадження Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”; 2) внесення електронних медичних записів про стан функціонування особи із використанням Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”; 3) можливості використання даних із електронної системи охорони здоров’я для отримання особою відповідних послуг на основі індивідуального реабілітаційного плану із використанням Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я” Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
3.5. 2.7.3.3.5. Розроблення проекту програмного забезпечення для розширення функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.3.4 Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
3.6. 2.7.3.3.6. Введення в експлуатацію розширеного функціоналу електронної системи охорони здоров’я згідно з підпунктом 2.7.3.3.4 Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
4.1. ОСР 2.7.3.4 Функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку розмежовані між державними органами з метою зниження корупційних ризиків 2.7.3.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про внесення змін до законів України із урахуванням пропозицій , поданих Мінсоцполітики, яким визначено: 1) що статус особи з інвалідністю або аналогічний статус визначається на підставі оцінки стану функціонування та індивідуальних потреб, проведеної із використанням Національного класифікатора НК 030:2022 “Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я”; 2) що статус особи з інвалідністю або аналогічний статус встановлюється на період, визначений законодавством, а в разі його зміни через визначену процедуру відбувається перегляд відповідних прав на соціальну підтримку; 3) що функції з оцінки та прийняття відповідного рішення про стан особи та її функціональні обмеження, визначення її потреб та встановлення обсягу соціальної підтримки розмежовані між суб’єктами, які проводять оцінку та визначення потреб, з метою зниження корупційних ризиків; 4) що результати оцінки стану осіб, які є підставою для визначення потреб та обсягу соціальної підтримки, зберігаються в електронній формі із використанням функціональних можливостей необхідних програмних продуктів; 5) обов’язок ведення документації в електронній формі під час встановлення ступеня обмеження життєдіяльності, визначення потреб та обсягу допомоги відповідно до індивідуальних потреб; 6) обов’язок щодо проведення відповідної оцінки та суб’єктів її проведення; 7) обовʼязок щодо оприлюднення в знеособленому вигляді підстав для прийняття рішень про встановлення обсягу допомоги та статистично-аналітичної інформації про прийняті рішення; 8) вимоги до суб’єктів, що здійснюють функції із проведення оцінки функціонального стану та індивідуальних потреб, на підставі яких встановлюється обсяг допомоги; 9) право особи, щодо якої проводиться оцінка стану функціонування та індивідуальних потреб, на оскарження прийнятого рішення щодо встановлення статусу особи з інвалідністю або аналогічного статусу і встановлення обсягу відповідної допомоги. Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
0% 0/ 13
4.2.(1) 2.7.3.4.2.(1) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.2.(2) 2.7.3.4.2.(2) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.3.(1) 2.7.3.4.3.(1) Розроблення проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Мінсоцполітики та МОЗ для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.3.(2) 2.7.3.4.3.(2) Розроблення проектів нормативно-правових актів про внесення змін до нормативно-правових актів Мінсоцполітики та МОЗ для їх приведення у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 2.7.3.4.1 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.4.(1) 2.7.3.4.4.(1) Проведення громадського обговорення проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, забезпечення їх доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.4.(2) 2.7.3.4.4.(2) Проведення громадського обговорення проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, забезпечення їх доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.5.(1) 2.7.3.4.5.(1) Супроводження державної реєстрації проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, та їх офіційного опублікування Міністерство охорони здоров’я України Не розпочато
4.5.(2) 2.7.3.4.5.(2) Супроводження державної реєстрації проектів нормативно-правових актів, зазначених у підпункті 2.7.3.4.3, та їх офіційного опублікування Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.6. 2.7.3.4.6. Розроблення та прийняття нормативно-правового акта щодо функціонування електронної системи у системі встановлення інвалідності та підтримки людей із обмеженням повсякденного функціонування як складової Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, яка: 1) має функціонал додаткової верифікації особи; 2) має функціонал визначення та призначення особі необхідної соціальної підтримки; 3) відтворює унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; 4) має функціонал деактивації даних про осіб, які вибули, померли тощо; 5) здійснює взаємодію з іншими державними реєстрами і базами даних Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.7. 2.7.3.4.7. Розроблення та затвердження технічного завдання для розширення функціоналу електронної системи, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.8. 2.7.3.4.8. Розроблення проекту програмного забезпечення для розширення функціоналу електронної системи, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
4.9. 2.7.3.4.9. Введення в тестову експлуатацію розширеного функціоналу електронної системи, зазначеної у підпункті 2.7.3.4.6 Міністерство соціальної політики України Не розпочато
5.1. ОСР 2.7.3.5 У промислову експлуатацію введено електронний реєстр листків непрацездатності 2.7.3.5.1. Проведення кожного півріччя моніторингу належного функціонування електронного реєстру листків непрацездатності, який обов’язково включає вивчення стану дотримання вимог щодо: 1) оформлення листків непрацездатності застрахованих осіб в електронній формі; 2) видачі витягу з електронного реєстру листків непрацездатності як документа на підтвердження непрацездатності застрахованої особи Пенсійний фонд України Не розпочато
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: