Expected strategic result 2.6.4.2. A new mechanisms has been put in place for satisfying the housing needs of military personnel: state mortgage and leasing programs are used; monetary reimbursement is used; housing is built using external borrowings; the list of construction projects in progress retrofitting for housing needs has been compiled. The Housing Code of the Ukrainian SSR is no longer effective
Measures — 8
2.6.4.2.1.
Developing a draft order approving the Concept for Providing Military Personnel and Their Family Members with Housing, which provides for:
1) implementation of new mechanisms for satisfying the housing needs of military personnel, particularly state loan programs for construction, mortgage and leasing programs;
2) implementation of priority measures to shorten the waiting list in such areas as construction, purchase, retrofitting, monetary compensation, mortgage, etc.;
3) implementation of a digital automated system for maintaining a record of military personnel receiving monetary compensations for housing to which they are entitled;
4) compiling a list of construction projects in progress and solving the issue of their completion;
5) conducting all procurement of housing for military personnel exclusively with the use of the Prozorro electronic procurement platform.
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.2. Holding a public discussion of the draft concept indicated in subclause 2.6.4.2.1, and ensuring its revision (if needed)
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.3. Approving the Concept indicated in subclause 2.6.4.2.1 via an order of the Ministry of Defense and making it public
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.4.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine on approval of the State Targeted Housing Program for Military Personnel on the basis of the Concept indicated in subclause 2.6.4.2.1, which provides for:
1) specific Program implementation tasks for administrators of budget funds;
2) Program implementation stages and time frames;
3) sources and amounts of funding;
4) anticipated outcomes of Program implementation.
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.5.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law providing for:
1) a dedicated law that would regulate the allocation of housing to military personnel;
2) the revocation of the Housing Code of Ukraine;
3) alignment of civil legislation and other sector-specific legislation due to the revocation of the Housing Code of Ukraine.
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.6.
Розроблення проекту Концепції Державної цільової програми забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил, в якій передбачено такі розділи:
1) визначення проблем щодо забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил;
2) аналіз причин виникнення проблем та обґрунтування необхідності їх розв’язання;
3) мета Програми;
4) визначення оптимальних варіантів розв’язання проблем на основі порівняльного аналізу можливих варіантів;
5) шляхи і способи розв’язання проблем і строк виконання Програми;
6) очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності;
7) оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.7. Проведення громадського обговорення проекту Концепції, зазначеного у підпункті 2.6.4.2.6, із залученням громадських організацій і забезпечення його доопрацювання (у разі потреби)
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
2.6.4.2.8. Внесення проекту Концепції, зазначеного у підпункті 2.6.4.2.6, на розгляд Кабінету Міністрів України
The main implementer: Ministry of Defenсe of Ukraine
Indicators — 3
набрало чинності розпорядження Кабінету Міністрів України про затвердження Концепції забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, яка містить такі положення:
а) передбачено запровадження нового механізму задоволення житлових потреб військовослужбовців, зокрема державні кредитні програми на будівництво, іпотечні та лізингові програми (4 відсотки);
б) визначені пріоритетні заходи скорочення черги за такими напрямами, як будівництво, придбання, реконструкція, грошова компенсація, іпотека тощо (4 відсотки);
в) передбачено запровадження інформаційно-комунікаційної системи обліку військовослужбовців для отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (4 відсотки);
г) визначено перелік об’єктів незавершеного будівництва та шляхи їх добудови (4 відсотки);
ґ) всі закупівлі житла для військовослужбовців здійснюються з використанням електронного майданчика закупівель Prozorro (4 відсотки)
набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України про затвердження Державної цільової програми забезпечення житлом військовослужбовців, розробленої на основі Концепції, зазначеної в підпункті 1 підпункту 2.6.4.2, яка містить такі положення:
а) конкретизовані завдання для державних замовників (15 відсотків);
б) етапи і строки виконання Програми (15 відсотків);
в) джерела і обсяги фінансування (15 відсотків);
г) очікувані результати виконання Програми (15 відсотків)
набрав чинності закон, яким передбачено:
а) зміни до статті 12 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” щодо визначення порядку:
забезпечення військовослужбовців жилими приміщеннями;
надання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення;
застосування інших механізмів задоволення житлових потреб військовослужбовців (15 відсотків);
б) незастосування положень Житлового кодексу України до механізмів забезпечення військовослужбовців житловими приміщеннями (5 відсотків)