Проблема

2.5.3. Недосконала система державного контролю та регулювання у будівництві стимулює появу корупційних практик

Загальна інформація щодо проблеми

В Україні склалися корупційні практики під час будівництва об’єктів і управління проектами. Усі задіяні в процесі будівництва фахівці (експерти, архітектори, проектанти, інженери технагляду, інженери-консультанти, уповноважені юридичні особи — контролери) повинні перешкоджати як цілковито незаконному будівництву, так і низькій якості будівництва та зловживанню забудовника, заінтересованого у збільшенні обсягів будівництва. Проте саме ці особи, які є залежними від забудовника, часто стають частиною схеми, покриваючи ті чи інші порушення, та розробляють документи і надають висновки, вигідні забудовнику, порушуючи при цьому вимоги законодавства, будівельні норми і містобудівну документацію. Така ситуація склалася саме тому, що відсутній дієвий механізм позбавлення сертифіката таких осіб. Попри гучні скандали з незаконним будівництвом відповідальні виконавці не притягаються до відповідальності, що дає змогу їм і надалі продовжувати свою діяльність та здійснювати порушення.
Більше десятиліття проблема так званих ошуканих інвесторів є однією з основних у сфері будівництва, проте дієвих кроків, спрямованих на розв’язання безпосередньо цієї проблеми, протягом багатьох років не вживалося. Усі процеси щодо вдосконалення законодавства у сфері містобудівної діяльності пов’язані з наданням процесам отримання дозвільної документації в будівництві більшої прозорості та публічності, забороною контактів з представниками державних органів та органів місцевого самоврядування тощо. Мають місце також спроби створити механізми для прозорого та більш безпечного залучення коштів фізичних та юридичних осіб в будівництво (зокрема запобігти подвійному продажу та продажу в об’єкті будівництва без дозвільних документів). Проте це далеко не всі проблеми ошуканих інвесторів. Зокрема належного фінансового контролю за фінансовими посередниками під час купівлі житла законодавством не передбачено. Водночас має місце сумна статистика великої кількості випадків, коли управителі фонду фінансування будівництва припиняють свою діяльність, не виконавши зобов’язання перед інвесторами, при цьому відсутні факти притягнення до відповідальності чи повного повернення інвесторам вкладених коштів. Питання недоброчесних компаній не вирішено взагалі, створити таку компанію досить просто, так само як і уникнути відповідальності за недобудову об’єкта чи неповернення коштів. Фізичні особи не можуть бути тим чинником, який забезпечує належний контроль за діяльністю управителів, водночас такий контроль відсутній як з боку держави, так і з боку ринку. Також не вирішено питання здійснення більш чіткого контролю за цільовим та поетапним використанням коштів, недотримання графіку будівництва чи технічних параметрів об’єкта.
Значні коруційні ризики у сфері будівництва полягають також у невстановленні обов’язковості перевірки документації, що подається для отримання дозвільних документів, зокрема обов’язковості такої перевірки саме до моменту видачі дозволу. За відсутності прямого обов’язку перевіряти документи по суті уповноваженій особі органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду легко не помітити невідповідність документів та уникнути відповідальності за видачу дозволу на будівництво об’єкта в порушення вимог законодавства, містобудівної документації, будівельних норм. При цьому в інших випадках така ситуація дає змогу уповноваженій особі відмовити у видачі дозволу через невідповідність документів вимогам законодавства, містобудівній документації, будівельним нормам та очікувати неправомірної вигоди за подальшу видачу дозволу. З огляду на час, необхідний для проведення
перевірки (у разі її призначення) та для судового розгляду, більшість неправомірних дозволів залишаються не скасованими до введення об’єкта в експлуатацію. Проведення перевірки після видачі дозволу також має корупційну складову, адже перевірки призначаються не щодо кожного об’єкта. Вибірковість створює умови для неправомірного тиску на забудовників шляхом залякування перевіркою та її можливими наслідками або допомагає недоброчесним забудовникам за рахунок надання неправомірної вигоди за непроведення перевірки (чи визнання заяв з проханням про проведення перевірки необґрунтованими) залишити чинний дозвіл до введення об’єкта в експлуатацію. Крім того, зазначена ситуація не сприяє сталості відносин у сфері будівництва, адже на стадії скасування дозволу в судовому порядку об’єкт будівництва може вже бути збудований, тому тут скоріше буде покараний інвестор, а не забудовник. Відсутність прямого обов’язку перевіряти документи по суті до видачі дозволу та відсутність обов’язковості проведення наступної перевірки – це закладена в законодавстві корупційна складова для неналежних дій та можливості для отримання неправомірної вигоди.
Процедури здійснення заходів архітектурно-будівельного контролю та нагляду містять значну кількість дискреційних повноважень, що визнається фахівцями у зазначеній сфері однією з найбільших проблем. Наявність у чиновника права, а не обов’язку діяти певним чином (внесення змін до містобудівних умов і обмежень, припинення/анулювання права на виконання підготовчих та будівельних робіт тощо) — є законодавчо обумовленим полем для зловживань, створення штучних перешкод забудовнику для отримання документів. Використання законодавчих конструкцій “може” дає уповноваженому органу можливість вибору поведінки: скористатися своїм правом на припинення/анулювання дозволу в конкретних випадках чи не скористатися. Таке важливе для забудовника питання, як можливість ведення (продовження) будівельних робіт, вирішення якого залежить по суті лише від волі чиновника, створює надміру сприятливе поле для корупції. Водночас відсутня відповідальність за невчинення певних дій, адже без чітко встановленого обов’язку особу неможливо притягнути до відповідальності (немає обов’язку — немає його порушення).
Ще однією важливою частиною державного архітектурно-будівельного контролю є здійснення ринкового нагляду за будівельними матеріалами та виробами, які використовуються під час будівництва.
З метою реформування та гармонізації законодавчої та підзаконної бази України з європейською 2 вересня 2020 р. прийнято Закон України “Про надання будівельної продукції на ринку”, який імплементує в національне законодавство Регламент (ЄС) № 305/2011, а також передбачає інші необхідні зміни до законів України. Зазначений Закон набрав чинності
з 1 січня 2023 року. Варто зазначити, що якість цих законодавчих змін залежить від того, наскільки повно суб’єкти, на яких поширюється дія зазначеного Закону, опанують терміни, процеси та процедури нових правил. Тож лише практика правозастосування покаже, як спрацює ринковий нагляд, бо саме на нього тепер покладається підвищення рівня безпеки будівель і споруд та конкурентоспроможність національних виробників загалом.
Актуальним питанням у сфері будівництва є приєднання до інженерних мереж. На цей час відсутня інформація про наявність мереж електро-, водо-, газопостачання та каналізації, а також про їх характеристики (протяжність, пропускна спроможність, резервні потужності тощо) у публічному доступі. Зазначена інформація не є систематизованою загалом. Це дає можливість власникам мереж (монополістам) на власний розсуд надавати технічні умови забудовникам для підключення об’єктів будівництва. Інформація про наявність або відсутність можливості підключення є виключно у власника відповідних мереж та не може бути проконтрольована. Так само і плата за підключення, хоч і розраховується на формульній основі, проте перевірити достовірність вихідних даних для розрахунку неможливо, що дає можливість монополісту на власний розсуд встановлювати ціну. Крім того, паперовий формат подання та опрацювання документів про приєднання до мереж, необхідність подання окремих заявок щодо кожного виду мереж для приєднання одного об’єкта будівництва ускладнює взаємодію між операторами мереж та споживачами, призводить до зайвих контактів заявників і посадових осіб та пов’язаних із цим корупційних ризиків. Недостатня прозорість та визначеність таких процедур спричиняє виникнення додаткового фінансового навантаження на замовників та корупційних практик, а відсутність у замовника достовірної інформації щодо фактичного стану мереж (вільної потужності) може призводити до внесення до технічних умов нестандартного приєднання необґрунтованих вимог щодо заходів, які фактично не є необхідними для приєднання замовника.
Значний корупційний ризик має місце під час розподілу коштів Державного фонду регіонального розвитку. До цього призводить абсолютно непрозора процедура відбору та моніторингу інвестиційних програм і проектів, що реалізуються за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку, непублічний процес подання заявок, непублічний процес розгляду та відбору заявок, відсутність у переважній більшості випадків у складі комісії фахівців та експертів, які належним чином можуть оцінити проекти та програми, відсутність системи моніторингу впровадження програм і проектів регіонального розвитку. Проте однією із найбільших проблем у зазначеній сфері є заполітизованість процесу, адже не менше 50 відсотків складу комісії представлені народними депутатами України, що ставить під сумнів обʼєктивність та упередженість результатів такого відбору. З огляду на непублічність усього процесу та хаотичність строків подання заявок відбір проектів та програм перетворюється на змагання між членами комісії залежно від рівня їх впливовості та політичної ваги, замість того, щоб бути фаховим відбором доцільності та перспективності проектів і програм.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 7
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
1 2 6 9
18
Виконано Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (5.6%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України

6.3%
16

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 7

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.3.1 Удосконалено механізми недержавного контролю за будівництвом об’єктів через забезпечення авторського і технічного наглядів, незалежний інженерний контроль, залучення акредитованих лабораторій та органів з інспектування, а також посилено відповідальність суб’єктів такого контролю 2.5.3.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким визначено перелік найбільш суттєвих порушень вимог законодавства, будівельних норм, нормативно-правових актів та/або нормативних документів у сфері містобудування, обов’язковість застосування яких встановлено законодавством, за вчинення (допущення) яких виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, підлягають обов’язковому позбавленню кваліфікаційних сертифікатів щонайменше на три роки, зокрема за: 1) порушення гранично допустимих показників, зазначених у містобудівних умовах і обмеженнях забудови земельної ділянки, у тому числі: а) перевищення граничних параметрів висотності об’єкта (у метрах), зокрема визначених містобудівною документацією на місцевому рівні; б) перевищення максимально допустимої щільності населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); в) невідповідність об’єкта будівництва, що проектується, цільовому призначенню земельної ділянки відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій, будівель, споруд та співвідношення між ними, а також правила його застосування із визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони; г) порушення інших обмежень у використанні земель; 2) перевищення поверховості об’єкта будівництва; 3) заниження класу наслідків (відповідальності) об’єкта у проектній документації на будівництво Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 2
1.2. 2.5.3.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України, яким затверджено перелік грубих порушень вимог законодавства, будівельних норм, нормативно-правових актів та/або нормативних документів у сфері містобудування, обов’язковість застосування яких встановлено законодавством, за вчинення (допущення) яких виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, підлягають обов’язковому позбавленню кваліфікаційних сертифікатів, зокрема: 1) встановлено чіткий, вичерпний та обґрунтований перелік грубих (істотних) порушень вимог законодавства, будівельних норм, нормативно-правових актів та/або нормативних документів у сфері містобудування, обов’язковість застосування яких встановлено законодавством, за вчинення яких виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, мають бути в обов’язковому порядку позбавлені кваліфікаційних сертифікатів, щодо кожного виду виконавців (не менше 200 ключових порушень); 2) встановлено чіткі строки позбавлення кваліфікаційного сертифіката за кожне грубе порушення Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
2.1. ОСР 2.5.3.2 З метою захисту прав інвесторів удосконалено процедури інвестування та фінансування будівництва об’єктів житлового будівництва із використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, шляхом запровадження чітких механізмів, що сприятимуть збереженню коштів та їх використанню за цільовим призначенням 2.5.3.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо удосконалення діяльності фондів фінансування будівництва, яким передбачено використання двох способів фінансового контролю забудовника – за графіком будівництва житла та цільовим використанням коштів (авансування забудовнику коштів згідно з етапами будівництва та фінансування забудовника шляхом сканування операцій на рахунку) Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 3
2.2. 2.5.3.2.2. Підготовка та оприлюднення аналітичного звіту щодо корупційних ризиків, пов’язаних із процедурою інвестування та фінансування будівництва об’єктів житлового будівництва із використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, зокрема щодо наявності корупційних ризиків у діяльності фондів фінансування будівництва та фондів операцій із нерухомістю Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
2.3. 2.5.3.2.3. Проведення обговорення висновків та рекомендацій, наданих в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 2.5.3.2.2, за участю представників органів державної влади, неурядових та міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.1. ОСР 2.5.3.3 Запроваджено обов’язкову перевірку документації, що подається для отримання дозвільних документів, а також установлено відповідальність посадової особи за неналежне виконання обов’язків щодо проведення такої перевірки; удосконалено законодавство, яким установлюється кримінальна відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності 2.5.3.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до деяких законів України щодо реалізації містобудівної документації, яким передбачено: 1) обов’язкове проведення перевірки достовірності, повноти та відповідності документації під час видачі документа дозвільного характеру, що дає право на виконання будівельних робіт протягом певного строку з моменту отримання повного пакета документів від заявника (така перевірка має проводитися уповноваженими органами архітектурно-будівельного контролю, а не лише програмними комплексами); 2) відповідальність працівників уповноважених органів архітектурно-будівельного контролю за непроведення такої перевірки Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 2
3.2. 2.5.3.3.2. Супроводження розгляду проекту закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності у сфері містобудівної діяльності у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето), зокрема проекту Закону України “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності у сфері містобудівної діяльності” (реєстраційний номер 5877 від 1 вересня 2021 р.), у тексті якого у разі прийняття в цілому поняття самочинного будівництва приведено у відповідність із статтею 367 Цивільного кодексу України Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.1. ОСР 2.5.3.4 Усунуто дискреційні повноваження органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду шляхом визначення вичерпного переліку підстав для відмови у видачі або скасуванні дозвільних документів, видачі приписів або застосуванні санкцій, а також запроваджено обов’язковість вжиття визначених законодавством дій (прийняття рішень) у разі наявності відповідних підстав 2.5.3.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо визначення змісту та обсягу повноважень органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду, уповноважених органів містобудування та архітектури, яким: 1) прибрано всі дискреційні повноваження уповноважених органів, зокрема, замість права діяти певним чином передбачено обов’язок вживати заходів у разі порушення законодавства, заходів для зупинення незаконної діяльності та притягнення до відповідальності, при цьому передбачено обов’язок не лише діяти певним чином, прийнявши передбачені законом рішення (приписи, розпорядження, постанови, подання позову тощо) протягом установленого строку, а і передбачено обов’язок здійснювати контроль за виконанням прийнятих рішень/ужитих заходів; 2) передбачено чіткий перелік документів для надання кожного виду послуги (як для документів дозвільного, так і інформативного та декларативного характеру), перелік можливих дій (реакцій) уповноважених органів у разі отримання заявки (погодження, відмова, на доопрацювання, скасування тощо), чіткий перелік підстав для погодження (реєстрації, видачі дозволу), відмови у видачі документа, повернення на доопрацювання, а також чіткі підстави та порушення для видачі припису або застосування санкцій Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 1
5.1. ОСР 2.5.3.5 Розв’язано проблему масового фальсифікату будівельних матеріалів шляхом імплементації положень Регламенту ЄС № 305/2011 щодо встановлення гармонізованих умов для розміщення на ринку будівельної продукції 2.5.3.5.1. Вжиття заходів до недопущення перенесення строків набрання чинності Законом України “Про надання будівельної продукції на ринку” (у разі потреби) Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 6/ 6
5.2. 2.5.3.5.2. Моніторинг проектів законів, які передбачають внесення змін до Закону України “Про надання будівельної продукції на ринку” щодо скасування або звуження сфери застосування обов’язкового декларування показників продукції Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
5.3. 2.5.3.5.3. Підготовка позицій щодо погодження із зауваженнями/непідтримання проектів законів, що містять положення, зазначені у підпункті 2.5.3.5.2 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.4. 2.5.3.5.4. Підготовка зауважень та пропозицій, позицій щодо непідтримання проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.3.5.2 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.5. 2.5.3.5.5. Супроводження процедури розгляду комітетами Верховної Ради України проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.3.5.2 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.6. 2.5.3.5.6. Підготовка пропозицій щодо доцільності застосування Президентом України права вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів, зазначених у підпункті 2.5.3.5.2 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
6.1. ОСР 2.5.3.6 Забезпечено легкий і швидкий доступ до інженерної та транспортної інфраструктури 2.5.3.6.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання окремих питань приєднання до інженерних мереж” (реєстраційний номер 5183 від 2 березня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 2
6.2. 2.5.3.6.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України про врегулювання окремих питань щодо приєднання до інженерних мереж, яким: 1) впроваджено процедуру “єдиного вікна” під час надання послуг із приєднання до мереж суб’єктів усіх природних монополій (у сфері постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення) з метою мінімізації взаємодії замовника та суб’єктів природної монополії; 2) встановлено уніфікований порядок приєднання до інженерних мереж та єдині підходи до визначення плати за приєднання (у межах однієї територіальної громади встановлюється єдина ціна за послугу з приєднання до інженерних мереж одного виду); 3) визначено порядок проведення інвентаризації наявних інженерних мереж, відповідно до якого одночасно з інвентаризацією надається можливість деталізувати вимоги до планувальної (містобудівної) документації; 4) запроваджено відображення інформації про інженерні мережі в Державному земельному кадастрі, на Національному геопорталі, в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, єдиному електронному Містобудівному кадастрі, геоінформаційних системах підприємств (крім інформації з обмеженим доступом); 5) передбачено узгодження планів розвитку окремих галузей із просторовим плануванням (містобудівною документацією) шляхом розроблення галузевих схем; 6) скасовано “технічні умови” як вихідні дані для проектування з метою створення сприятливих умов для інвестиційної діяльності, при цьому передбачено отримання інформації щодо наявної потужності (перспектив її збільшення) та відстані і маршруту до місць забезпечення потужності автоматично з єдиного електронного Містобудівного кадастру, а також відображення цієї інформації в єдиному електронному Містобудівному кадастрі, Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, геоінформаційних системах підприємств, на Національному геопорталі; 7) передбачено виготовлення технічної документації з землеустрою щодо встановлення охоронних зон та забезпечення відображення охоронних зон у Державному земельному кадастрі та єдиному електронному Містобудівному кадастрі, коригування зон відповідно до документації із землеустрою залежно від особливостей рельєфу, технології прокладання інженерних мереж тощо) (у разі неприйняття проекту закону, зазначеного у підпункті 2.5.3.6.1) Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід не виконано Не виконано
7.1. ОСР 2.5.3.7 Завершено впровадження прозорої інформаційної системи адміністрування державного фонду регіонального розвитку, що відображає результативність проектів та їх відповідність стратегіям регіонального розвитку 2.5.3.7.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, а саме до статті 241, яким: 1) передбачено електронний документообіг державного фонду регіонального розвитку, зокрема виключно електронну подачу заявок (програм і проектів); 2) сформовано вимоги та критерії відбору кандидатів до складу регіональних конкурсних комісій; 3) запроваджено механізм залучення незалежних експертів для оцінки проектів на умовах оплатності їх послуг; 4) виключено із складу комісії для оцінки та відбору програм і проектів членів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, а також передбачено, що до складу комісії не можуть бути включені депутати будь-якого рівня Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Не розпочато
0% 0/ 2
7.2. 2.5.3.7.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України, яким внесено зміни до Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 р. № 196, які є синхронізованими з Цифровою системою управління відбудовою транспортної інфраструктури, та, зокрема, передбачають: 1) порядок електронного документообігу державного фонду регіонального розвитку, зокрема виключно електронну подачу заявок (програм і проектів); 2) новий порядок формування членів комісій, куди не можуть входити депутати будь-якого рівня, а також обов’язково мають залучатися незалежні експерти для оцінки проектів на умовах оплатності; 3) створення реєстрів технічних завдань на проекти регіонального розвитку з діючого плану заходів реалізації регіональної стратегії розвитку; 4) подачу проекту на електронний портал у прив’язці до технічних завдань з плану заходів реалізації регіональної стратегії розвитку; 5) оновлені критерії оцінки проекту, зокрема передбачено оцінку ступеня досягнення проектом кількісних та якісних показників, зазначених у технічному завданні; 6) визначено порядок оцінки та моніторингу ефективності виконання проектів та програм, що ґрунтується на досягненні ними цілей регіональних стратегій розвитку Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: