Проблема

2.4.1. Існуюча модель управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки є неефективною, наслідком чого є збитки та корупція

Загальна інформація щодо проблеми

Політику державної власності не оформлено офіційно, відсутні індивідуальні політики власності для державних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких державі належить
50 та більше відсотків акцій, часток (далі у проблемі 2.4.1 — підприємства державної форми власності). На практиці функції власника, регулятора та формування політики не розмежовані у деяких органах, що зумовлює появу конфлікту між цими функціями.
Критерії для обов’язкового проведення щорічного незалежного аудиту на підприємствах державної форми власності не визначені, а критерії для обов’язкового утворення незалежних наглядових рад потребують актуалізації. Законодавчо визначені засади формування та діяльності наглядових рад підприємств державної форми власності потребують приведення у відповідність із стандартами ОЕСР. На практиці має місце номінальна незалежність наглядових рад підприємств державної форми власності від власника, що погіршує можливості створення моделі прозорого та продуктивного управління державним сектором економіки.
Стандарти корпоративного управління ОЕСР не впроваджено у переважній більшості підприємств державної форми власності, зокрема тих, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу.
На законодавчому рівні існує потреба у чіткому визначенні вимог щодо запровадження дієвих та ефективних систем внутрішнього контролю та управління ризиками у діяльності підприємств державної форми власності, співвідношення внутрішнього контролю та управління корупційними ризиками, визначення повноважень наглядових рад із здійснення внутрішнього контролю.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 6
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
3 3 2 5 12
25
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 6 (24%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство економіки України

21.1%
19

Уповноважені органи управління

0%
3

Національне агентство з питань запобігання корупції

100%
2

Органи державної влади — суб’єкти управління об’єктами державної власності

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 6

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.4.1.1 Засади політики державної власності, затверджені Кабінетом Міністрів України, періодично актуалізуються та послідовно втілюються на практиці всіма суб’єктами, які виконують функції власника суб’єктів господарювання державного сектору економіки 2.4.1.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким, зокрема, пропонується передбачити: 1) затвердження Кабінетом Міністрів України Політики державної власності; 2) розроблення та затвердження індивідуальних політик власності на підприємствах державної форми власності; 3) вимоги до змісту відповідних політик власності (зокрема, повинні містити цілі державної власності, основні завдання державних компаній, основні види господарської діяльності, показники продуктивності) Міністерство економіки України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 5
1.2. 2.4.1.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Політики державної власності Міністерство економіки України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
1.3. 2.4.1.1.3. Підготовка проектів індивідуальних політик власності не менше ніж для 15 найбільших (за сукупною вартістю активів) підприємств державної форми власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави Уповноважені органи управління Не розпочато
1.4. 2.4.1.1.4. Проведення консультацій із заінтересованими сторонами щодо проектів індивідуальних політик власності, зазначених у підпункті 2.4.1.1.3, отримання експертних висновків Уповноважені органи управління Не розпочато
1.5. 2.4.1.1.5. Доопрацювання проектів індивідуальних політик власності, зазначених у підпункті 2.4.1.1.3 (у разі потреби), їх затвердження та оприлюднення Уповноважені органи управління Не розпочато
2.1. ОСР 2.4.1.2 Розмежовано функції власника, регулятора та органу, що формує політику щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки 2.4.1.2.1. Підготовка аналітичного звіту, який містить аналіз щодо: 1) міжнародних стандартів та найкращих практик у питаннях розмежування функцій власника, регулятора та органу, що формує політику щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки; 2) релевантного іноземного досвіду в питаннях розмежування функцій власника, регулятора та органу, що формує політику щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки; 3) національного контексту щодо діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки та розмежування функцій власника, регулятора та органу, що формує політику щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки; 4) можливості та доцільності створення управління централізованого органу координації власності; 5) засад діяльності управління централізованого органу координації власності, зокрема, для запобігання здійсненню на нього політичного впливу (у разі визнання доцільності створення управління централізованого органу координації власності) Міністерство економіки України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
0% 0/ 3
2.2. 2.4.1.2.2. Проведення обговорення звіту, зазначеного у підпункті 2.4.1.2.1, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Міністерство економіки України Не розпочато
2.3. 2.4.1.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким розмежовано функції власника, регулятора та органу, що формує політику щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки, з урахуванням результатів здійснення заходів, зазначених у підпунктах 2.4.1.2.1 і 2.4.1.2.2 Міністерство економіки України Не розпочато
3.1. ОСР 2.4.1.3 Запроваджено щорічний незалежний аудит суб’єктів господарювання державного сектору економіки, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави; забезпечено періодичний перегляд критеріїв для обов’язкового проведення незалежного аудиту та утворення наглядової ради в суб’єктах господарювання державного сектору економіки, у тому числі з урахуванням рівня корупційних ризиків та рівня враженості корупцією сектору економіки 2.4.1.3.1. Підготовка аналітичного звіту для обґрунтованого визначення критеріїв для обов’язкового проведення незалежного аудиту підприємств державної форми власності або встановлення обов’язковості проведення незалежного аудиту для всіх без винятку підприємств державної форми власності Міністерство економіки України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
100% 5/ 5
3.2. 2.4.1.3.2. Проведення обговорення звіту, зазначеного у підпункті 2.4.1.3.1, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
3.3. 2.4.1.3.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту нормативно-правового акта, яким визначаються критерії для обов’язкового проведення незалежного аудиту фінансової звітності підприємств державної форми власності або встановлюється обов’язковість проведення незалежного аудиту для всіх без винятку підприємств державної форми власності Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
3.4. 2.4.1.3.4. Підготовка періодичного аналітичного звіту (протягом І кварталу року, в якому здійснюється підготовка такого звіту) щодо обґрунтованого визначення критеріїв для обов’язкового утворення у підприємствах державної форми власності незалежних наглядових рад та проведення незалежного аудиту таких підприємств (у разі, коли проведення незалежного аудиту буде передбачено не для всіх підприємств державної форми власності) Міністерство економіки України Не розпочато
3.5. 2.4.1.3.5. Проведення обговорення (протягом ІІ кварталу року, у якому здійснюється підготовка звіту), зазначеного у підпункті 2.4.1.3.4, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Міністерство економіки України Не розпочато
4.1. ОСР 2.4.1.4 У всіх суб’єктах господарювання, для яких створення наглядових рад є обов’язковим, таким радам передано повноваження щодо контролю за вжиттям внутрішніх антикорупційних заходів. Формування складу наглядових рад є конкурсним та прозорим 2.4.1.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) визначено конкурсну та прозору процедуру формування наглядових рад підприємств державної форми власності; 2) визначені вимоги до незалежних членів наглядових рад підприємств державної форми власності; 3) визначені функціональні обов’язки членів наглядових рад підприємств державної форми власності; 4) передбачено необхідність розроблення методології визначення чітких та прозорих показників ефективності для наглядових рад підприємств державної форми власності; 5) визначено вичерпний перелік підстав для дострокового припинення повноважень членів наглядових рад підприємств державної форми власності, їх відповідальності за неналежне виконання своїх обов’язків Міністерство економіки України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 2
4.2. 2.4.1.4.2. Формування наглядових рад у підприємствах державної форми власності, для яких створення наглядових рад є обов’язковим Органи державної влади — суб’єкти управління об’єктами державної власності Не розпочато
5.1. ОСР 2.4.1.5 Запроваджено стандарти корпоративного управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу (зокрема, встановлено право дострокового розірвання контракту з менеджментом у разі порушення ним норм антикорупційного законодавства або правил етичної поведінки) 2.4.1.5.1. Підготовка аналітичного звіту щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
200% 16/ 8
5.2. 2.4.1.5.2. Проведення обговорення звіту, зазначеного у підпункті 2.4.1.5.1, за участю представників органів державної влади, неурядових та міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
5.3. 2.4.1.5.3. Підготовка аналітичного звіту щодо визначення переліку підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
5.4. 2.4.1.5.4. Проведення обговорення звіту, зазначеного у підпункті 2.4.1.5.3, за участю представників органів державної влади, неурядових та міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
5.5. 2.4.1.5.5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту плану заходів щодо приведення системи корпоративного управління у суб’єктах господарювання, визначених за результатами здійснення заходів, зазначених у підпунктах 2.4.1.5.1—2.4.1.5.4, у відповідність із стандартами корпоративного управління Організації економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЕСР), який, у тому числі, передбачає проведення конкурсного відбору керівників, голів виконавчих органів та членів наглядових рад суб’єктів державного сектору економіки, що зупинений у зв’язку із введенням воєнного стану, на період починаючи з 2023 року Міністерство економіки України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.6. 2.4.1.5.6. Підготовка щорічного звіту (протягом І кварталу року) про стан виконання плану заходів щодо приведення системи корпоративного управління у визначених суб’єктах господарювання у відповідність із стандартами корпоративного управління ОЕСР (у тому числі за період 2021 і 2022 років), який у разі потреби містить рекомендації щодо перегляду зазначеного плану заходів Міністерство економіки України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.7. 2.4.1.5.7. Підготовка правової основи для забезпечення можливості дострокового розірвання контрактів з керівниками, що здійснюють повноваження виконавчого органу одноособово, або членами колегіального виконавчого органу, підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу у разі грубих порушень вимог антикорупційного законодавства або правил етики такими особами Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
5.8. 2.4.1.5.8. Внесення змін до чинних контрактів з керівниками, що здійснюють повноваження виконавчого органу одноособово, або членами колегіального виконавчого органу, підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу, у разі грубих порушень норм антикорупційного законодавства або правил етичної поведінки Міністерство економіки України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
6.1. ОСР 2.4.1.6 У суб’єктах господарювання державного сектору економіки запроваджено систему внутрішнього контролю та управління ризиками 2.4.1.6.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) визначено вимоги із запровадження на підприємствах державної форми власності системи внутрішнього контролю, яка включає функції комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту (модель “трьох ліній захисту”); 2) узгоджено співвідношення між системою внутрішнього контролю та запровадженням антикорупційних програм, у тому числі управління корупційними ризиками; 3) визначені повноваження наглядової ради із здійснення контролю за функціонуванням системи внутрішнього контролю (на тих підприємствах, на яких утворено аудиторські комітети відповідно до Закону України “Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність”), у тому числі впровадження внутрішніх антикорупційних заходів Міністерство економіки України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 2
6.2. 2.4.1.6.2. Запровадження системи внутрішнього контролю та управління ризиками на підприємствах державної форми власності Міністерство економіки України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: