Проблема

2.6.4. Неефективне використання бюджетних коштів та зловживання під час забезпечення житлом військовослужбовців

Загальна інформація щодо проблеми

Низький рівень забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей тривалий час залишається нерозвʼязаною проблемою. Це зумовлено рядом факторів, серед яких: недосконалість обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, що зумовлено відсутністю прозорих та сучасних процедур його ведення; невідповідність нормативно-правового регулювання у цій сфері сучасним потребам суспільства, оскільки воно було сформовано ще за радянських часів; неефективність чинної системи житлового забезпечення військовослужбовців, оскільки в існуючому вигляді вона не здатна задовольнити потреби військовослужбовців; відсутність концептуального бачення механізмів задоволення житлових потреб у сучасних умовах.
Викладене унеможливлює прозорість та конкурентність процедури забезпечення житлом військовослужбовців як такої, а також породжує існування безлічі корупційних практик у цій сфері.
Проблема 2.6.5. Корупційні ризики при формуванні і реалізації кадрової політики у сфері оборони, під час призову (прийняття) на військову службу, прийому до вищих військових навчальних закладів, отримання освіти і проходження служби за межами країни, проведення організаційно-штатних заходів, нагородження державними нагородами
У 2020 році Україну було визнано членом Програми розширених можливостей НАТО, що означає подальше поглиблення співпраці України та Альянсу. З огляду на це необхідною є адаптація основних принципів функціонування Збройних Сил до міжнародних принципів діяльності збройних сил країн — членів НАТО.
Одним із пріоритетних напрямів реформування Збройних Сил за принципами НАТО є кадровий менеджмент. На цей час прийнято ряд законодавчих актів (розроблено проекти актів) щодо впровадження прозорих, доброчесних і зрозумілих процедур прийняття громадян на військову службу за контрактом до Збройних Сил, підбору, розстановки, присвоєння чергових військових звань, призначення на посади та нагородження державними нагородами військовослужбовців, створення ефективної, побудованої за принципами НАТО системи управління військовою кар’єрою за військовим званням.
Проте деякі питання все ж залишаються невирішеними.
На практиці внаслідок формального ставлення до визначення відповідності кандидатів установленим вимогам щодо призову або прийняття на військову службу до Збройних Сил існують випадки потрапляння на військову службу осіб, непридатних (обмежено придатних) за станом здоров’я, з психологічними вадами, різними видами залежностей, низьким рівнем фізичної підготовленості, морально-психологічних якостей тощо. Під час присвоєння військовослужбовцям військових звань, призначення їх на посади, направлення за кордон для проходження військової служби та навчання, звільнення з військової служби може бути присутнім суб’єктивізм під час прийняття відповідних кадрових рішень, що спричиняє поширення корупційних практик у цій сфері. Нормативно-правовими актами не встановлено чіткі та зрозумілі процедури ротації (переміщення) військовослужбовців на відповідних посадах з метою підвищення кваліфікації та набуття досвіду або більш доцільного використання. Відтак, прийняття рішення у цих аспектах може мати суб’єктивний характер та призводити до зловживань з боку окремих посадових осіб під час прийняття ними відповідних кадрових рішень. Ще однією проблемою є порядок виплати підйомної допомоги військовослужбовцям. Особливість нарахування такої допомоги полягає у тому, що вчасність та повнота її виплати військовослужбовцям цілком залежить від людського фактору.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
3 1 14
18
Виконано частково Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 3 (16.7%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство оборони України

16.7%
18

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.3. ОСР 2.6.4.1 Проведено аудит існуючої житлової черги військовослужбовців; функціонує повністю автоматизована система управління чергами на житло, завдяки якій забезпечення військовослужбовців житлом здійснюється прозоро та відповідно до черговості 2.6.4.1.3. Проведення аудиту наявної житлової черги військовослужбовців, щоб усунити прогалини, верифікувати дані та наповнити цифрову автоматизовану систему, під час якого досліджено та визначено: 1) рівень забезпечення військовослужбовців; 2) організаційні недоліки в управлінні чергою; 3) ефективні і неефективні механізми задоволення житлових потреб військовослужбовців Міністерство оборони України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 8
1.4. 2.6.4.1.4. Проведення громадського обговорення результатів аудиту, зазначеного у підпункті 2.6.4.1.3, з метою визначення шляхів усунення недоліків наявної житлової черги через запуск цифрової автоматизованої системи квартирного обліку Міністерство оборони України Захід не виконано Не виконано
1.5. 2.6.4.1.5. Проведення щороку інвентаризації облікових справ військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на обліку військовослужбовців та членів їх сімей, що потребують поліпшення житлових умов, та верифікація даних Міністерство оборони України Не розпочато
1.6. 2.6.4.1.6. Визначення потреби у створенні інформаційно-комунікаційної системи квартирного обліку військовослужбовців та житлового фонду, яка, зокрема, включає інформацію про: 1) забезпечення ведення обліку житлового фонду і руху черги та розрахунку мінімальної і максимальної площі житла, яка може бути надана військовослужбовцю, що перебуває на обліку; 2) ведення обліку військовослужбовців, які отримали постійне житло, зокрема шляхом приватизації службового житла (із зазначенням площі, вартості, кількості жилих приміщень, джерел фінансування) або грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, із наведенням виду черги (загальна, першочергова, позачергова) та підстав для першочерговості / позачерговості забезпечення житлом; 3) ведення обліку військовослужбовців, які проживають у службових жилих приміщеннях; 4) ведення обліку військовослужбовців, які отримують грошову компенсацію за піднайом (найом) житла або проживають в орендованих військовими частинами жилих приміщеннях. Міністерство оборони України Не розпочато
1.7. 2.6.4.1.7. Розроблення техніко-економічного обґрунтування та технічного завдання для створення інформаційно-комунікаційної системи, зазначеної у підпункті 2.6.4.1.6 Міністерство оборони України Не розпочато
1.8. 2.6.4.1.8. Розроблення техноробочого проекту та введення в промислову експлуатацію інформаційно-комунікаційної системи, зазначеної у підпункті 2.6.4.1.6 Міністерство оборони України Не розпочато
1.9. 2.6.4.1.9. Розроблення наказу про затвердження положення про інформаційно-комунікаційну систему, зазначену в підпункті 2.6.4.1.6 Міністерство оборони України Не розпочато
1.10. 2.6.4.1.10. Наповнення та підтримання в актуальному стані даних інформаційно-комунікаційної системи, зазначеної у підпункті 2.6.4.1.6 Міністерство оборони України Не розпочато
2.1. ОСР 2.6.4.2 Запроваджено новий механізм задоволення житлових потреб військовослужбовців: використовуються державні іпотечні та лізингові програми; застосовується грошове відшкодування; житло будується із залученням зовнішніх кредитних коштів; визначено перелік об’єктів незавершеного будівництва, які реконструйовано для житлових потреб; Житловий кодекс України втратив чинність 2.6.4.2.1. Розроблення проекту розпорядження Кабінету Міністрів України про затвердження Концепції забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, якою передбачено: 1) запровадження нових механізмів задоволення житлових потреб військовослужбовців, зокрема державних кредитних програм на будівництво, іпотечних та лізингових програм; 2) визначення та обґрунтування пріоритетних заходів скорочення черги за такими напрямами, як будівництво, придбання, реконструкція, грошова компенсація, іпотека тощо; 3) запровадження інформаційно-комунікаційної системи квартирного обліку військовослужбовців для задоволення житлових потреб Міністерство оборони України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 8
2.2. 2.6.4.2.2. Проведення громадського обговорення проекту концепції, зазначеного у підпункті 2.6.4.2.1, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство оборони України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
2.3. 2.6.4.2.3. Внесення проекту розпорядження Кабінету Міністрів України про затвердження Концепції, зазначеної у підпункті 2.6.4.2.1, та його супроводження Міністерство оборони України Не розпочато
2.4. 2.6.4.2.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про затвердження Державної цільової програми забезпечення житлом військовослужбовців на основі Концепції, зазначеної у підпункті 2.6.4.2.6, якою передбачено: 1) конкретизовані завдання для державних замовників; 2) етапи і строки виконання Програми; 3) джерела і обсяги фінансування; 4) очікувані результати виконання Програми Міністерство оборони України Не розпочато
2.5. 2.6.4.2.5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту, яким передбачено: 1) внесення змін до статті 12 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” щодо визначення порядку: забезпечення військовослужбовців жилими приміщеннями; надання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення; застосування інших механізмів задоволення житлових потреб військовослужбовців; 2) непоширення дії положень Житлового кодексу України на механізми забезпечення військовослужбовців житловими приміщеннями Міністерство оборони України Не розпочато
2.6. 2.6.4.2.6. Розроблення проекту Концепції Державної цільової програми забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил, в якій передбачено такі розділи: 1) визначення проблем щодо забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил; 2) аналіз причин виникнення проблем та обґрунтування необхідності їх розв’язання; 3) мета Програми; 4) визначення оптимальних варіантів розв’язання проблем на основі порівняльного аналізу можливих варіантів; 5) шляхи і способи розв’язання проблем і строк виконання Програми; 6) очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності; 7) оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми Міністерство оборони України Не розпочато
2.7. 2.6.4.2.7. Проведення громадського обговорення проекту Концепції, зазначеного у підпункті 2.6.4.2.6, із залученням громадських організацій і забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Міністерство оборони України Не розпочато
2.8. 2.6.4.2.8. Внесення проекту Концепції, зазначеного у підпункті 2.6.4.2.6, на розгляд Кабінету Міністрів України Міністерство оборони України Не розпочато
3.1. ОСР 2.6.4.3 Інформація про надане військовослужбовцям житло оприлюднюється на офіційному вебсайті Міноборони із зазначенням площі, вартості, кількості жилих приміщень та джерел фінансування 2.6.4.3.1. Розроблення проекту наказу Міноборони про оприлюднення інформації щодо наданого військовослужбовцям житла, яким визначено: 1) впровадження реєстру наданого військовослужбовцям житла із зазначенням площі, вартості, кількості жилих приміщень і джерел фінансування як модуля інформаційно-комунікаційної системи квартирного обліку військовослужбовців; 2) оприлюднення реєстру наданого військовослужбовцям житла на офіційному веб-сайті Міноборони; 3) порядок оприлюднення інформації про військовослужбовців, які отримали постійне житло (із зазначенням площі, вартості, кількості жилих приміщень, джерел фінансування) або грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення, із наведенням виду черги (загальна, першочергова, позачергова) і підстав для першочерговості / позачерговості забезпечення житлом Міністерство оборони України Не розпочато
0% 0/ 2
3.3. 2.6.4.3.3. Оприлюднення у реєстрі наданого військовослужбовцям житла інформації про забезпечення військовослужбовців житлом із зазначенням площі, вартості, кількості жилих приміщень і джерел фінансування Міністерство оборони України Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: