3.3.3.
Законодавство, яке регулює діяльність Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), містить значну кількість прогалин та корупційних ризиків. Низька результативність процесів передачі в управління АРМА активів для збереження їх економічної вартості, а також процесів запобігання та протидії легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом
Загальна інформація щодо проблеми
Гарантії незалежності АРМА та інституційна спроможність органу потребують істотного посилення. Установлений порядок проведення конкурсного добору Голови АРМА не забезпечує належну безсторонність та відбір на основі заслуг, а процедура формування конкурсної комісії містить ризики визнання її такою, що суперечить Конституції України. Перелік підстав для звільнення Голови АРМА є надто широким і не гарантує його незалежність від неналежних втручань у діяльність. Один із механізмів контролю за діяльністю органу — зовнішня незалежна оцінка ефективності діяльності — жодного разу не була проведена.
Попри певний прогрес в усуненні суперечностей, прогалин та неузгодженостей законодавства щодо управління активами, на які накладено арешт та які передані в управління АРМА, недоліки все ще залишаються та є істотними. Це породжує ризики зловживань під час здійснення процедур визначення управителя арештованим майном, а також контролю з боку АРМА щодо ефективності управління таким майном. Дотепер не введено в постійну (промислову) експлуатацію Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, що не дає впевненості у повноті наведеної у ньому інформації, захисті інформації тощо.
Співпраця та координація зусиль АРМА, Держфінмоніторингу, органів досудового розслідування та прокуратури не мають системного та оперативного характеру, що уповільнює виявлення, розшук та убезпечення активів, які можуть бути доказом або предметом конфіскації/спеціальної конфіскації від приховування. Крім того, законодавство не передбачає дієвих механізмів планування перед арештом активів, щодо яких постане питання про передачу їх АРМА, що знижує ефективність заходів з їх подальшого збереження.
Існує потенціал для посилення міжнародного співробітництва АРМА та обміну інформацією, зокрема у межах діяльності Європолу.
Попри досягнутий Україною значний прогрес у впровадженні рекомендацій FATF, що визнається у звітах оцінки MONEYVAL, залишаються рекомендації, які виконано частково.
Значною проблемою для національних компетентних органів є відсутність Єдиного реєстру рахунків фізичних/юридичних осіб та індивідуальних банківських сейфів відповідно до європейських стандартів та найкращих практик. Це ускладнює оперативне виявлення активів та проведення фінансових розслідувань. Розпочато цифровізацію процесів обміну інформацією з питань фінансового моніторингу, який слід продовжувати. Запобігання та протидія легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом, матиме вищу ефективність завдяки системному запровадженню заходів, визначених за результатами національної оцінки ризиків.
Розгорнути...
Згорнути...
Виконання заходів ДАП в межах проблеми
Загальна кількість ОСР –
11
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на
30.06.2024
має розпочатись
має бути завершено
14| 38.9%6| 16.7%1| 2.8%3| 8.3%12| 33.3%
36
ВиконаноВиконано частковоВиконуєтьсяНе виконаноНе розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 20 (55.6%)
Строки виконання всіх заходів
01.03.2023 -
31.12.2025
Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
57.9%
19
Державна служба фінансового моніторингу України
60%
5
Національне агентство з питань запобігання корупції
50%
2
Міністерство фінансів України
50%
2
Міністерство юстиції України
50%
2
Державна податкова служба України
0%
2
Досягнення ОСР в межах Проблеми
Загальна кількість ОСР – 11
Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР
№
Назва ОСР
Назва заходу
Головний виконавець
Результати моніторингу (останні)
Відмітка про виконання
% виконаних заходів (повністю та частково)
1.1.
ОСР 3.3.3.1 Мінімізовано ризики дискреції, непрогнозованості та неефективності дій АРМА щодо арештованих активів шляхом запровадження чіткого нормативного регулювання здійснення управління корпоративними правами, цілісними майновими комплексами, житловими об’єктами та іншими видами активів
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Не розпочато
2.1.
ОСР 3.3.3.2 Забезпечено правовий баланс між можливостями оскарження рішень, дій чи бездіяльності АРМА заінтересованими суб’єктами та запобіжниками від блокування роботи органу шляхом зловживання процесуальними правами
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Захід виконано невчасно та частково
Виконано частково
0%
0/
1
3.1.
ОСР 3.3.3.3 Чітко визначено особливості речового (майнового) титулу АРМА щодо арештованих активів в управлінні цього органу, цивільно-правові, податкові та інші права та обов’язки їх власників, АРМА та третіх осіб щодо відповідного майна
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Захід виконано невчасно та частково
Виконано частково
0%
0/
1
5.1.
ОСР 3.3.3.5 Посилено контроль за діяльністю АРМА з боку Громадської ради при АРМА, а також забезпечено прозорий публічний облік активів в управлінні, зокрема оприлюднення актуальної інформації щодо їх стану та характеристик
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Захід виконано невчасно та повністю
Виконано
6.1.
ОСР 3.3.3.6 Підвищено ефективність АРМА завдяки посиленню інституційної спроможності органу, механізмів його міжнародного співробітництва, виявлення та розшуку активів за кордоном, а також завдяки кадровому перезавантаженню його керівного складу на основі принципів фаховості та незаангажованості
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Захід виконано невчасно та повністю
Виконано
100%
1/
1
8.1.
ОСР 3.3.3.8 Накладення арешту та передача в управління АРМА незаконно одержаних активів для збереження їх економічної вартості здійснюються ефективно та своєчасно
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Не розпочато
9.1.(1)
ОСР 3.3.3.9 Управління активами, на які накладено арешт у кримінальних провадженнях, розшук незаконно одержаних активів за межами України та їх повернення здійснюються ефективно, серед іншого, завдяки:
посиленню інституційної спроможності АРМА;
удосконаленню законодавства щодо передачі активів в управління; забезпеченню ефективного міжнародного співробітництва
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Виконання заходу не розпочато
Не розпочато
10.1.
ОСР 3.3.3.10 Випадки легалізації коштів та активів, одержаних корупційним шляхом, виявляються та належно фіксуються завдяки ефективній роботі Держфінмоніторингу та нормативному врегулюванню його співпраці з Національним агентством, Національним антикорупційним бюро, Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою, АРМА та іншими державними органами
ОСР 3.3.3.11 Заходи із запобігання легалізації коштів, одержаних корупційним шляхом, визначаються на підставі результатів оцінки ризиків, належно здійснюються; рекомендації FATF послідовно втілюються
Рада з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення